عصر خودرو

یک کارشناس بانکی مطرح کرد:

نرخ سود بانکی باید تدریجی کاهش یابد

عصر بازار: یک کارشناس بازار پولی و بانکی معتقد است: کاهش نرخ سود بانکی باید در طول زمان و مدیریت شده انجام گیرد.

نرخ سود بانکی باید تدریجی کاهش یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کاظم دوست حسینی درباره کاهش نرخ سود بانکی اظهار کرد: سیاست دولت برای کاهش نرخ سود بانکی درست است، چراکه با کاهش تورم چاره‌ای جز کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نداریم.

    این کارشناس پولی و بانکی افزود: البته باید کاهش آن به صورت تدریجی در کنار کنترل دیگر متغیرهای تاثیرگذار، انجام شود.

    او تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین موضوع در بحث کنترل نظارت بر فعالیت موسسه‌های غیرمجاز است زیرا فعالیت این موسسات بر سیاست‌های بانک مرکزی تاثیرگذار است و در حال حاضر مانع جدی بر سر کاهش نرخ سود بانکی هستند.

    او در رابطه با این موضوع که آیا کاهش نرخ سود سپرده بانکی و حرکت به سمت کارمزد محوری چه تاثیری بر نظام بانکداری کشور خواهد داشت، با بیان اینکه بخش تسهیلات در نظام بانکی کارمزد محور نیست، اظهار کرد: در حال حاضر برای بخشی از نظام بانکی که مربوط به نقل و انتقال بین‌المللی پول است کارمزد دریافت می‌شود که در پی تحولات سیاسی گذشته میزان کارمزد به شدت افزایش یافته است.

    وی ادامه داد بحث اصلی کارمزد محوری بانک‌ها در رابطه با موضوع واسطه‌گری بانک‌ها و دریافت کارمزد حق‌العمل کاری است که تا حدودی به دست فراموشی سپرده شده است، این موضوع به دلیل فعالیت‌های موازی با فعالیت بانک‌ها در بازار پولی و بانکی است،‌بانک‌های دولتی و خصوصی با بررسی سود فعالیت‌های دیگر عملا به فضای دیگری ورود کردند.

    او با تاکید بر این که سیستم بانکی بسیار گران اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: در راستای کاهش هزینه‌ها و ادامه فعالیت نظام بانکداری بدون مشکلات فعلی سه راه حل وجود دارد، راه حل اول که در این عملیاتی نیست به دنبال جایگزین دلار به جای ریال است.

    این کارشناس بازار پولی و بانکی تصریح کرد: راه حل دوم بر آن است تا قیمت ریال بر روی یک قیمت تعیین شده دلار ثابت شود و اگر بانک مرکزی در رابطه با چاپ و توزیع اسکناس به درستی عمل کند فنر نرخ دلار رها نخواهد شد.

    وی ادامه داد: البته باید بانک مرکزی میزان منابع و مصارف ارزی را با یکدیگر تطبیق دهد و این موضوع مستلزم آن است تا کشور در شرایط بحران برای هجوم تبدیل ریال به ارز نباشد و در کنار آن منابع کافی ارزی در کشور وجود داشته باشد.

    دوست‌حسینی افزود: وضعیت سوم قیمت شناور مدیریت شده ارز است که در حال حاضر این مهم در کشرو پیگیری می‌شود، در این شرایط باید تفاوت تورم داخل و خارج شکرو بررسی شود و ورود بانک‌های خارجی یک مزیت به شمار می‌آید.

    وی بیان کرد: ورود بانک‌ها به اقتصاد کشور سرمایه‌های ارزی را به کشور وارد خواهد کرد و مدل فعالیت آن‌ها به خصوص در رابطه با ارائه وام و تسهیلات نیز تا حدودی سبک بانکداری کشور را تغییر خواهد داد، که در نهایت تبادل عرضه و تقاضا را به نفع عرضه تغییر داده و تسهیلات با رقم کمتری در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها