عصر خودرو

خودروسازی تسلا زیان کرد

عصر بازار- گزارشی که شرکت خودروسازی تسلا به تازگی از میزان تولید و فروش محصولات خود در سه ماهه سوم سال یعنی تابستان ۲۰۱۷ ارائه داده است نشان دهنده بحران بزرگی است که تسلا با آن روبرو شده است.

خودروسازی تسلا زیان کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شرکت خودروسازی تسلا که در ایالات متحده آمریکا در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی و الکتریکی فعالیت می کند، مدت هاست که با سایر غول های خودروسازی در جهان به رقابت تنگاتنگی پرداخته و مدعی است که دیگر زمان تولید خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی گذشته است و باید با استفاده از تکنولوژی روز، خودروی پاک تولید کرد.

    هم اکنون شرکت آمریکایی تسلا گزارشی از میزان تولید و فروش محصولات در سه ماهه سوم سال یعنی تابستان 2017 ارائه داده است که این آمار و ارقام برای شرکتی که طرح و ایده های خلاقانه و نو داشته و قصد داشته به رقابت با غول های خودروسازی در جهان بپردازد، بسیار نگران کننده محسوب می شود.

    در این گزارش شرکت تسلا اعلام کرده  است که علی رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته در گذشته، تنها 260 دستگاه خودروی تسلا مدل 3 ظرف سه ماهه سوم سال جاری میلادی یعنی تابستان 2017  تولید شده است و به همین دلیل، 619 میلیون دلار ضرر مالی متوجه این شرکت شده است.

    به نظر می رسد پیش بینی ایلان ماسک – مدیرعامل و موسس شرکت تسلا – درست از آب در آمده است و این شرکت تحت تاثیر مشکلاتی که در زمینه تامین قطعات مورد نیاز خودروی سدان تسلا مدل 3 مواجه شده است، با بحران بزرگی دست و پنجه نرم می کند.

    تولید مدل 3 تسلا به‌ عنوان خودروی سدان برقی و کوچک در ماه نخست تابستان آغاز شد و پس از گذشت 3 ماه تنها 260 دستگاه از این خودرو عرضه شده است. این در حالی است که قرار بود براساس پیش بینی های قبلی، تا پایان تابستان سال جاری میلادی، بیش از 1500 دستگاه از این خودرو به تولید برسد.

    از آن سو نیز ضرر و زیان 619 میلیون دلاری در گزارش های تسلا نشان از هزینه های بالا و گزاف این شرکت نوآور دارد. این بدان معناست که تسلا در قبال هزینه های بالا و سرمایه گذاری های هنگفتی که صرف و دریافت کرده است، علاوه بر اینکه بازده تولیدی و سودآوری نداشته، زیان دهی نیز داشته است.

    تسلا در نامه‌ای به سهامداران خود، مقصر اصلی این وضعیت را عدم تأمین تعداد کافی باتری‌ مورد نیاز برای خودروی تسلا مدل 3 در کارخانه‌ باتری‌سازی این شرکت اعلام کرد. همچنین طبق اعلام این شرکت، بخش جوشکاری و مونتاژ نهایی مدل 3 تسلا نسبت به بخش های دیگر خط تولید این خودرو، روند کندتر و آهسته‌تری دارد. در ماه پیش، شرکت تسلا به دلیل تغییر در ساختار خط تولید خود با هدف افزایش بهره‌وری، چند صد نفر از نیروهای خود را اخراج کرد.

    کمتر از یک ماه پیش بود که ماتیا سمولر – مدیرعامل شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان – در جریان نشست هم‌اندیشی "مردم اروپا" که در آلمان برگزار شد، از عملکرد شرکت تسلا و شعارهای جاه‌طلبانه ایلان ماسک – مدیرعامل تسلا – به شدت انتقاد کرد.

    وی در صحبت هایش به تسلا طعنه زده و باور دارد که این شرکت هرگز نخواهد توانست با غول های خودروسازی در جهان همانند فولکس واگن که بزرگترین تولیدکننده خودرو در اروپاست، به رقابت بپردازد.

    ماتیاس مولر در این نشست این چنین اظهارنظر کرده بود:" اینجا جا دارد تا از شرکتهایی که تنها شعار می‌دهند و در جهان واقعی قادر نیستند میزان فروش خود را بالا ببرند و گهگاهی اقدام به تعدیل و اخراج نیروهایشان می‌کنند، انتقاد کنم. این شرکتها تنها با سر دادن شعارهای جذاب در تلاش هستند تبدیل به قهرمانان صنعت خودروسازی در جهان شوند. این در حالی است که تسلا سالانه به سختی حدود 80 هزار خودرو رابه فروش می رساند ولی فولکس واگن تنها امسال توانست تعداد 11 میلیون دستگاه خودرو را در جهان به فروش برساند. براساس اطلاعاتی که اینجانب در دست دارم، تسلا سالانه میلیونها دلار را هدر می دهد و بدون تفکر واستراتژی، کارکنان خود را اخراج کرده است".

    از طرفی، بحران تنها خاصِ شرکت تسلا که خودروهای برقی تولید می کند نیست بلکه بحران های بزرگتری گریبانگیر غول های خودروسازی که انواع خودروها از جمله خودروهای بنزینی و دیزلی تولید می کنند، می شود چرا که کشورهای بسیاری از جمله انگلستان، اسپانیا، فرانسه، یونان، چین و هند قرار است تا نهایتا یک دهه آینده فروش و تردد خودروهای بنزینی و دیزلی را به کلی ممنوع اعلام کنند و این می تواند تهدید بزرگی برای شرکت‌های خودروسازی به شمار برود که همچنان بر طراحی و تولید خودروهای بنزینی و دیزلی اصرار می ورزند.

    برچسب ها