عصر خودرو

برای مدیریت بحران مالی؛

ونزوئلا وام‌دهندگان را به مذاکره بر سر بدهی دعوت کرد

عصر بازار- دولت بدون نقدینگی ونزوئلا، پس از این که برنامه‌های خود برای تبدیل شیوه پرداخت احتمالی ۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه را اعلام کرد، از وام‌دهندگان دعوت کرد تا در جمعه ۱۳ نوامبر دیدار کنند.

ونزوئلا وام‌دهندگان را به مذاکره بر سر بدهی دعوت کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، دولت بدون نقدینگی ونزوئلا، پس از این که برنامه‌های خود برای تبدیل شیوه پرداخت احتمالی 60 میلیارد دلار اوراق قرضه را اعلام کرد، از وام‌دهندگان به این کشور دعوت کرد تا در جمعه 13 نوامبر در کارآکاس دیدار کنند.

    رییس‌جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بدهی 1.2 میلیاردی خود به شکل اوراق قرضه را پرداخت می‌کند اما گفت پرداخت‌های آتی مجددا تامین اعتبار (ریفایننس: پرداخت یک وام با گرفتن یک وام دیگر با نرخ بهره پایین‌تر) خواهد شد. سرمایه‌گذاران در مورد آن‌چه منظور وی بوده است اطمینان نندارند چراکه تحریم‌های آمریکا این گزینه را از روی میز حذف کرده است.

    بسیاری معتقدند این بیانیه بر خلاف آن‌چه که دولت ادعا می‌کند، به صورت مقدمه‌ای برای «قصور در بازپرداخت وام» اعلام شده است (تا وام‌دهندگان را پای مذاکره بکشاند) چراکه سنگینی بدهی‌ها باعث شده است این کشور در کالاهای اصلی نظیر غذا و دارو وضعیت امیدوارکننده‌ای نداشته باشد.

    «قصور در پرداخت بدهی» می‌تواند صندوق ذخیره ارزی این کشور را با بحرانی در مقیاسی بسیار وسیع مواجه کند که آمریکای لاتین نظیر آن را پس از «قصور در پرداخت بدهی» 2001 آرژانتین که باعث شد سال‌ها بازارهای جهانی درهای خود را به روی این کشور ببندند، به خود ندیده است.

    مادورو روز پنج‌شنبه اعلام کرد که 1.1 میلیارد دلار بابت سررسید اوراق قرضه پرداخت خواهد کرد اما در عین‌حال کمیسیونی برای مطالعه نحوه تبدیل این پرداخت‌ها (در موعدی دیگر) تشکیل داد.

    در این شرایط برخی سرمایه‌گذاران منتظران ببینند آیا این کشور آمریکای جنوبی عضو اوپک خواهد توانست این هفته 1.1 میلیارد دلار و ادامه آن تا بیش از 2 میلیارد دلار را بابت اوراق قرضه در هفته آینده پرداخت کند یا خیر.

    سرمایه‌گذاران در این بین دچار سردرگمی شده‌اند و به نظر می‌رسد رییس‌جمهور این کشور، مادورو، بلافاصله پس از این که بیش از 2 میلیارد دلار را به پرداخت بابت اوراق قرضه تخصیص داد، درها را به روی «قصور در پرداخت بدهی» باز خواهد کرد.

    بازار اما این‌گونه می‌اندیشد که درصورتی‌که قرار بود ونزوئلا در نهایت با «قصور در پرداخت بدهی» مواجه شود، چنین پرداخت‌هایی را صرف اوراق قرضه نمی‌کرد چراکه درشرایطی که قرار است از بازارهای مالی جهان بیرون شود به این سرمایه‌ها احتیاج پیدا خواهد کرد.

    یک مقام اجرایی که نخواست نامی از او برده شود گفت: هیچ کس تا به حال نبوده است که بابت اوراق قرضه خود تمام و کمال پرداخت کند و فردای همان روز اعلام «قصور در پرداخت بدهی» کند.

    برچسب ها