عصر خودرو

دلار به سطح ۴۰۵۰ تومان نزدیک شد؛

استراحت مقطعی در بازار ارز

عصر بازار- در اولین روز هفته، قیمت دلار پتانسیل افزایشی از خود نشان نداد تا به ابتدای سطح ۴ هزار و ۵۰ تومانی نزدیک شود. روز شنبه، معاملات دلار با قیمت ۴ هزار و ۵۳ تومان کلید خورد و در نهایت این ارز ساعت ۳ بعدازظهر روی قیمت ۴ هزار و ۵۱ تومان قرار گرفت. این قیمت ۶ تومان از روز پنج‌شنبه کمتر بود و منجر به ثبت دومین افت متوالی دلار شد. روز پنج‌شنبه این ارز ۵ تومان افت را به ثبت رسانده بود.

استراحت مقطعی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در شروع کاهشی بازار موثر بود را می‌توان به کاهش تقاضا نسبت داد. به باور این عده، روز شنبه خریداران نسبت به روزهای ابتدایی و میانی هفته گذشته قدرت چندانی در بازار نداشتند. خروج تقاضای زوار عتبات عالیات یکی از متغیرهای اصلی اثرگذار در کاهش تقاضا بود. در کنار این، عرضه متناسب بازارساز، مدیریت نوسانات در روزهای پیشین و افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر از مهم‌ترین عواملی بود که در افت قیمت دلار موثر بود. به اعتقاد برخی بازیگران باتجربه بازار، با کاهش تقاضا، معامله‌گران خریدار وارد یک مرحله استراحت مقطعی شده‌اند و سعی خواهند کرد با ورود تقاضای جدید با قدرت بیشتری در معاملات شرکت کنند. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی، قدرت آنها برای نوسان‌گیری در بازار چندان زیاد نیست، بنابراین به یک استراحت موقتی تن داده‌اند.

    در روزی که دلار در بازار آزاد نوسان کاهشی محدود داشت، قیمت یورو و پوند افت بیشتری را تجربه کردند. روز شنبه، پوند انگلیس 40 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 5 هزار و 385 تومان رسید. یورو نیز با افت 10 تومانی به قیمت 4هزار و 770 تومان رسید. همسو با افت بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت و با هزار تومان افت به بهای یک میلیون و 317 هزار تومان رسید. فلز گران بهای داخلی روز پنج‌شنبه نیز هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، افت محدود اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین علامتی بود که سکه‌بازان را در مسیر فروش قرار داد. با این وجود، با توجه به افت دلار، معامله‌گران بازار داخلی انتظار داشتند سکه دچار افت بیشتری شود، حادثه‌ای که رخ نداد. نیم سکه و ربع سکه نیز در اولین روز هفته افت خاصی را تجربه نکردند.

    آرامش عوامل بیرونی
    در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز از سوی عوامل بیرونی تحریک نشد تا با کاهش تقاضای داخلی قیمت دیگر توانی برای رشد نداشته باشد. روز شنبه نرخ حواله درهم نه تنها رشد نکرد، بلکه با یک تومان افت نسبت به قیمت روز آخر هفته به بهای هزار و 113 تومان رسید. نرخ این ارز در ابتدای روز حتی تا نقطه هزار و 112 تومان نیز پایین رفته بود. نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که معامله‌گران بازار داخلی به آن توجه دارند و معتقدند روند این ارز جهت قیمت دلار در بازار داخلی را تا حد زیادی تعیین خواهد کرد. برخی از بازیگران علت این موضوع را به تقاضای زیاد معامله‌گران داخلی برای خرید درهم نسبت می‌دهند.به گفته فعالان، در صورتی که ارزش حواله درهم افزایش پیدا کند، معامله‌گران پاساژ افشار تمایل پیدا می‌کنند که دلار خود را به درهم تبدیل کنند. در این شرایط، کاهش فیزیکی دلار در بازار داخلی منجر به افزایش قیمت آن می‌شود.

    در کنار نوسانات محدود حواله درهم، روز شنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و سلیمانیه عراق نیز فاصله چندانی با بازار داخلی نداشت تا قیمت شاخص ارزی در پاساژ افشار از این کانال نیز تحریک نشود. در گذشته، معامله‌گران بازار داخلی به‌دلیل بالا رفتن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق، مقدار زیادی ارز را از بازار تهران به سوی این مقصد جغرافیایی خارج می‌کردند ولی در هفته‌‌های اخیر چنین روندی در بازار وجود نداشته است؛ تنها متغیر افزایشی بیرونی در روزهای قبل ارزش دلار در ترکیه بود که روز شنبه اختلاف معناداری با پاساژ افشار نداشت که زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شود. یکی دیگر از عوامل بیرونی که می‌تواند بهای دلار را دچار نوسانات افزایشی کند، کاهش زیاد بهای اونس در بازارهای جهانی است. با این حال، روز جمعه اونس افت چندانی را تجربه نکرد و در یک قدمی محدوده هزار و 270 دلار به کار خود پایان داد، عاملی که موجب شد معامله‌گران سکه سبزه میدان انگیزه چندانی برای ورود به بازار ارز و خرید دلار برای حمایت از دارایی خود نداشته باشند.

    کاهش دامنه نوسانات
    در اولین روز هفته، دلار نوسانات خاصی را تجربه نکرد و معامله‌گران در یک دامنه محدود خرید و فروش‌های خود را انجام دادند. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 53 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز این ارز کشش زیادی برای حرکت به سوی قیمت‌های بالاتر از خود نشان نداد و بیشتر به سوی ابتدای محدوده 4 هزار و50 تومانی قدم برداشت.با این حال، در این مسیر نیز فروشنده‌های زیادی در بازار حضور پیدا نکردند تا قیمت دلار افت چندانی را نیز تجربه نکند. در واقع، روز شنبه یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای آبان ماهی دلار بود. خروج تقاضای زائران عتبات عالیات یکی از مهم‌ترین متغیرهایی بود که موجب شد تحریک قیمت دلار کاهش پیدا کند.در روزی که دلار در بازار آزاد نوسان معمولی و رو به قیمت‌های پایین‌تر داشت، در مرکز مبادلات ارزی، دلار مبادله‌ای 49 ریال افزایش پیدا کرد و به بهای 4 هزار و 499 تومان و 9 ریال رسید. به‌نظر می‌رسد تقویت دلار در بازارهای جهانی مهم‌ترین عامل اثرگذار در افزایش قیمت این ارز در مرکز مبادلات بود. هم‌زمان ارزش یورو و پوند مبادله‌ای روز شنبه افت کرد.

    برچسب ها