عصر خودرو

مخالفت مجلسی‌ها با جدایی پتروشیمی از بورس

عصر بازار: به گفته نمایندگان مجلس جدایی بورس از صنعت پتروشیمی کار درستی نیست و به سرمایه داران در این حوزه آسیب خواهد زد.

مخالفت مجلسی‌ها با جدایی پتروشیمی از بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، اتفاقاتی که اخیرا در بازار پتروشیمی افتاده، باعث بروز اختلاف‌نظرهایی میان دولت و فعالان پتروشیمی شده است، ازیک‌سو انبار تولیدکننده‌های پتروشیمی پراز محصولات دپو شده و از سوی دیگر به برخی واردکننده‌های خاص ارز مبادله‌ای یا امتیاز خاص می‌دهند تا محصول پتروشیمی از کشور‌های دیگر وارد کنند. داستان ارز پتروشیمی و دو نرخی بودنش باعث شده تا عده‌ای خارج از بورس ارز دولتی بگیرند که این اقدام، به نوعی رانت در صنعت پتروشیمی به وجود آورده است. آنطور که روزنامه‌ همشهری گزارش داده است، وزیر صنعت، معدن و تجارت از جدا شدن صنعت پتروشیمی از بورس کالا خبر داده که این موضوع منجر به یک اختلاف بزرگ میان دولت و فعالان پتروشیمی شده است و اینکه مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع پلاستیک اعتراض خود را نسبت به این موضوع بیان و عنوان کرد، قیمت‌گذاری مواد شیمیایی به جز بورس کالا وجود ندارد. اما حال واکنش و ارزیابی مجلس به این موضوع چیست؟

    در این مورد الیاس طاهری، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: دولت باید از دو‌گانگی این موضوع جلوگیری کند و مانع به وجود آمدن رانت در صنعت پتروشیمی شود. در بورس به دلیل آنکه همه افراد نمی‌توانند از آن بهره ببرند و فقط عده‌ای خاص می‌توانند از آن استفاده کنند، باعث دو‌گانگی در قیمت صنایع پتروشیمی و افزایش قیمت آن شده است.

    او خاطر نشان می‌کند: ما در بخش پتروشیمی از فعالان در این عرصه حمایت خواهیم کرد و باید زمینه را برای جلوگیری از به وجود آمدن رانت در این بخش فراهم کنیم. من مخالف جدا شدن صنعت پتروشیمی از بورس هستم اما باید در این زمینه درست مدیریت شود.

    در این میان سعید حیدری، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم به اقتصادنیوز می‌گوید: ما باید از این حاشیه‌ها و تنش‌هایی که باعث می‌شود سرمایه گذاران در عرصه پتروشیمی فاصله بگیرند، جلوگیری کنیم. برای ما پذیرفته نیست که در چنین شرایطی دچار آزمون خطا شویم.

    او تصریح می‌کند: این موضوع باید با کار کارشناسی خوب صورت گیرد و اقدامی که خدشه‌ای به صنعت پتروشیمی وارد کند از نظر ما کار درستی نخواهد بود.

    برچسب ها