عصر خودرو

شرکت ملی نفت ایران و شرکت ORG نروژ تفاهمنامه همکاری امضا کردند

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران و ORG نروژ، تفاهمنامه همکاری امضا کردند که بر مبنای آن مطالعه میدان سردار جنگل و بلوک‌های اکتشافی ٢٤، ٢٦ و ٢٩ دریای خزر در دستور کار شرکت نروژی قرار می گیرد.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت ORG نروژ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «امیرحسین زمانی نیا» معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در این مراسم، با یادآوری این نکته که بیشتر فعالیت‌های صنعت نفت ایران در جنوب کشور متمرکز است، ابراز امیدواری کرد که همکاری شرکت ملی نفت، شرکت نفت خزر و شرکت ORG نروژ به گام موثری در مسیر گسترش دامنه فعالیت‌های اکتشافی و توسعه ای ایران در بخش خزر بدل شود.
    وی امضای این تفاهم‌نامه را نشان دهنده اعتماد متقابل طرفین عنوان کرد و افزود: امیدوارم این همکاری به عملیاتی منسجم و اثربخش در خزر بیانجامد و ایران و نروژ بتوانند همکاری‌های بلندمدتی در حوزه اکتشاف و توسعه نفت و گاز داشته باشند.

    ** ضرورت بهره گیری از فناوری روزآمد در خزر
    همچنین در این مراسم «غلامرضا منوچهری» معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، به تجارب و سابقه فعالیت‌های نروژ در حوزه اکتشاف و توسعه در دریا اشاره کرد و گفت: امیدوارم این تفاهمنامه به همکاری های بلندمدت تر و موثرتری بین طرفین منتهی شود.
    وی با اشاره به اطلاعاتی که ایران در حوزه خزر جنوبی در اختیار دارد، تاکید کرد: امیدوارم نتایج مطالعات ORG نروژ بتواند شرکت ملی نفت را در بازنگری و تکمیل اطلاعات موجود یاری دهد.
    منوچهری با بیان این که انجام فعالیت‌های توسعه ای در خزر نیازمند بهره گیری از فناوری‌های روزآمد است، ابراز امیدواری کرد که در ادامه همکاری‌ها بین ایران و نروژ، زمینه انتقال فناوری‌های نوین در این حوزه به کشورمان فراهم شود.

    ** افزایش تعامل با ایران نتیجه برجام
    «لارس نوردرم» (Lars Nordrum) سفیر نروژ در ایران هم در این نشست به سابقه فعالیت‌های شرکت های نروژی در صنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: بر مبنای تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و ORG نروژ، نروژ فعالیت‌های مطالعاتی خود را در بخش‌هایی از خزر آغاز می کند.
    وی افزایش همکاری با کشورمان و امضای تفاهمنامه هایی از این دست را از دستاوردهای توافق هسته ای دانست و افزود: ساختار منطقه خزر به نروژ اجازه می دهد که همکاری‌های خود را با دیگر کشورهای این حوزه نیز افزایش دهد.

    ** دیپلماسی انرژی وزارت نفت در خزر موثر واقع می شود
    در حاشیه این مراسم «محسن دلاویز» مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به نگاه مثبت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نسبت به انجام فعالیت‌های اکتشافی و توسعه ای در خزر، گفت: دیپلماسی انرژی وزارت نفت در خزر موثر واقع می شود و بر مبنای این تفاهم‌نامه، شرکت نروژی در میدان سردار جنگل و بلوک‌های اکتشافی ٢٤، ٢٦ و ٢٩ مطالعاتی انجام می دهد و نتایج این مطالعات به تکمیل اطلاعات شرکت ملی نفت در این بخش کمک می کند.
    وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با لوک اویل روسیه برای مطالعه در بخش خزر جنوبی که پیشتر امضا شد، امضای این دست تفاهم‌نامه ها را نشان دهنده تغییر فضای کاری در خزر و حمایت‌های وزیر نفت و اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت از اکتشاف و توسعه در این منطقه عنوان کرد و افزود: اگرچه توسعه در خزر، پیگیری‌ها و ریسک‌های خاص خود را دارد و سرمایه گذاران بدون شک با محافظه کاری هایی به این بخش می‌آیند، اما با درایت متولیان و پیشبرد مذاکرات و تفاهم‌نامه های اخیر، روزهای خوبی در انتظار خزر خواهد بود.

    گفتنی است روز گذشته (سه شنبه) «محسن دلاویز» مدیرعامل شرکت نفت خزر به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و «جاستین کاره ژرستاد» (Jostein Kare Kjerstad) به ترتیب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و ORG نروژ، تفاهمنامه ای امضا کردند که بر مبنای آن مطالعه میدان سردار جنگل و بلوک‌های اکتشافی ٢٤، ٢٦ و ٢٩ دریای خزر در دستور کار شرکت نروژی قرار می گیرد.

    برچسب ها