عصر خودرو

صندوق بین المللی پول اعلام کرد؛

کسری بودجه ۳۲۰ میلیارد دلاری خاورمیانه از نفت

عصر بازار- صندوق بین المللی پول اعلام کرد، پیش بینی می شود به دلیل قیمت پایین نفت، کشورهای تولید کننده نفت در خاورمیانه تا ۵ سال آینده با کسری بودجه ۳۲۰ میلیارد دلاری روبرو شوند.

کسری بودجه ۳۲۰ میلیارد دلاری خاورمیانه از نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، صندوق بین المللی پول اعلام کرد، پیش بینی می شود کشورهای تولید کننده نفت خاورمیانه تا 5 سال آینده به دلیل قیمت پایین این حامل انرژی با 320 میلیارد دلار کسری بودجه روبرو شوند.

    تقریبا نیمی از این کسری بودجه که معادل 160 میلیارد دلار است بین سال های 2018 تا 2022 میلادی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر می گردد.

    البته این مقدار کسری بودجه کمتر از کسری بودجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و بحرین در سال 2015 میلادی است که قیمت نفت به کمترین سطح خود رسیده بود.

    صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در سال 2017 میلادی نیم دهم درصد اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی آن به اختلافات دیپلماتیکی در این منطقه به دنبال وضع تحریم های عربی علیه قطر بر می گردد که این موضوع بر روی اشتها سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این منطقه تاثیر منفی گذاشته است.

    در گزارش صندوق بین المللی پول آمده که درگیری ها در یمن، لیبی، سوریه و عراق چشم انداز اقتصادی این منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده است. برای مثال نرخ تورم در یمن در سال 2015 میلادی به 40 درصد رسید و پیش بینی می شود این رقم برای سال 2018میلادی 30 درصد باشد.

    صندوق بین المللی پول به کشورهای وارد کننده و صادرکننده نفت توصیه کرد تا هزینه های خود را کاهش و منابع دیگری را با معرفی مالیات های جدید و برداشتن یارانه در پیش گیرند.

    صندوق بین المللی پول اعلام کرد، کشورهای ایران، امارت متحده عربی و قطر با توجه به تولید ناخالص داخلی خود از کسری بودجه کمتری به نسبت عربستان سعودی، عراق و عمان برخوردار هستند و علت آن این است که برای مثال ایران به وابستگی کمتری به نفت در مقایسه با عربستان بر خوردار است.

    ارزیابی صندوق بین المللی پول در مورد کسری بودجه کشورها با محاسبه قیمت نفت تقریبا 50 دلار در هر بشکه برای امسال و سال آینده میلادی است.

    برچسب ها