عصر خودرو

با افزایش سرمایه و اجرای طرح توسعه؛

پتروشیمی فارابی تعیین تکلیف شد

عصر بازار- مجمع عمومی فوق‌العاده پتروشیمی فارابی با حضور ۵۰.۰۲ درصد سهامداران برگزار و تعیین تکلیف شد.

پتروشیمی فارابی تعیین تکلیف شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، مجمع عمومی فوق‌العاده پتروشیمی فارابی امروز با حضور 50.02 درصد سهامداران(شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز، پتروشیمی تامین، پتروشیمی فن‌آوران، سهامداران جزء) و نماینده بورس تشکیل جلسه داد و  با پیشنهاد رئیس مجمع و رای سهامداران، با افزایش سرمایه اولیه و اجرایی شدن طرح توسعه پتروشیمی فارابی حداکثر ظرف مدت 6 ماه آینده موافقت شد.

    سید ابراهیم سقایی مدیرعامل پتروشیمی فارابی ابتدای مجمع عمومی فوق العاده به تشریح وضعیت این شرکت  پرداخت و اظهار کرد: این شرکت سال 95 با تلاش و کوشش همه همکاران شریف و زحمتکش و به‌کارگیری تدابیر مدیریتی در حوزه‌های مختلف از جمله تامین خوراک، فروش و توسعه بازار محصولات و مدیریت هزینه‌ها موفق به 38 درصد تعدیل مثبت شد.

    وی ادامه داد: در شش ماهه نخست سال جاری علیرغم تلاش های گسترده، به دلیل کمبود خوراک ناشی از حادثه پتروشیمی بوعلی و  اتکاء به تنها منبع تولید ارتوزایلن در داخل کشور (پتروشیمی نوری) نتوانستیم روند رو به رشد سال قبل را  ادامه دهیم و این معضل منجر شد که تولید پتروشیمی فارابی بیش از 100 روز متوقف گردد و در مابقی روزها نیز با کمتر از 50درصد ظرفیت در مدار تولید قرار گیرد.

    مهندس سقایی در ادامه تصریح کرد: خروج شرکت از بحران فعلی و رسیدن به سودآوری بدون افزایش سرمایه و اجرای طرح توسعه امکان پذیر نمی باشد.

    این عضو هیات مدیره افزود: شرکت با مشکلات عدیده ای از جمله کمبود نقدینگی و کمبود خوراک دست و پنجه نرم می کند.

    وی خاطرنشان کرد: با پیگیری های مستمر صورت گرفته توسط پتروشیمی فارابی و حمایت هلدینگ تاپیکو توافقاتی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت گرفته است که ان شاءالله در آینده ای نزدیک مشکل کمبود ارتوزایلن مرتفع خواهد شد.

    مدیرعامل پتروشیمی فارابی راهکارهای برون رفت از پتروشیمی فارابی را در سه دسته ضرب العجلی، کوتاه مدت و بلند مدت تشریح کرد و گفت: راهکار بلادرنگ تنها با افزایش نقدینگی ممکن خواهد بود و لازمه انجام  امورات خروج شرکت از شمول ماده 141 قانون تجارت است.

    وی همچنین اضافه کرد در صورتی که منابع مالی برای ذخیره سازی حداقل 15 روز نیاز خوراک شرکت تامین گردد تا حدودی از مشکلات فعلی کاسته خواهد شد.

    سقایی همچنین چالش های پتروشیمی فارابی را علی رغم دارا بودن ظرفیت های فوق العاده اعم از موقعیت استراتژیک، دسترسی به اسکله اختصاصی و ...  را موضوعاتی مانند حل مشکل HSEمخازن، خوراک اولیه و کمبود نقدینگی دانست و گفت: قطعا طرح توسعه نیازمند زمان است و در این مدت باید به فکر نوسازی و افزایش تولید شرکت باشیم.

    مدیرعامل پتروشیمی فارابی در خصوص طرح توسعه پتروشیمی فارابی تاکید کرد: قطعا اجرای پروژه ای که ماده اولیه آن در منطقه موجود باشد و بازار های داخلی و خارجی قابل توجهی داشته باشد می تواند آینده ای روشن را برای این مجموعه رقم بزند.

    در ادامه جلسه؛ رئیس مجمع گفت: تاپیکو کمک به پتروشیمی فارابی را وظیفه خود می داند و در حال حاضر در حال مطالعات نهایی طرح توسعه این شرکت هستیم.

    خسروی افزود: دوراه پیش رو داریم، یا انحلال شرکت را اعلام کنیم و یا افزایش سرمایه بدهیم که نظر ما به عنوان سهامدار عمده، توسعه و ادامه حیات شرکت است. ما باید راهکارهای اساسی برای حل مشکلات پیدا کنیم و در حال جمع بندی هستیم تا طرح نهایی را به سهام داران عرضه داریم.

    وی تاکید کرد: ما نهایت کمک را برای حل مشکل مخازن خواهیم کرد و هیچ راهی جز حرکت به سمت افزایش سرمایه نخواهیم داشت.

    در پایان مجمع؛ با پیشنهاد رئیس مجمع و رای سهامداران، با افزایش سرمایه اولیه و تصویب و اجرایی شدن طرح توسعه پتروشیمی فارابی حداکثر ظرف 6 ماه آتی موافقت شد.

    برچسب ها