عصر خودرو

بانک‌های اروپایی قادر به تحمل نرخ بهره پایین تا ۱۰سال آینده هستند

عصر بازار- بانک مرکزی اروپا در تازه ترین بررسی های خود از عملکرد سودهی بانک های این منطقه اعلام کرد: بانکداری اروپا توانایی استقامت در برابر نرخ بهره پایین را تا ۱۰ سال آینده دارد.

بانک‌های اروپایی قادر به تحمل نرخ بهره پایین تا ۱۰سال آینده هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، بانک مرکزی اروپا در تازه ترین تحقیق خود در حوزه بانکداری این منطقه اعلام کرد: سود بانک ها در اروپا به گونه ای است که قادر به مقاومت در برابر نرخ بهره بسیار پایین بانکی تا 10 سال آینده هستند. این تحقیق درست یک روز بعداز تصمیم سیاستگذاران پولی اروپا برای به تعویق انداختن هر گونه افزایش نرخ بهره بانکی در این منطقه منتشر شده است.

    این در حالی است که برخی از بانک های اروپایی اعلام کرده اند، حفظ سودهی بانک ها با نرخ پایین بهره غیر ممکن است. در گزارش بانک مرکزی اروپا آمده: اگرچه پایین نگه داشتن نرخ بهره در بلندمدت پیامدهای منفی بر روی سودهی بانک ها دارد و تاثیر نامطلوب قابل توجهی بعد از تقریبا یک دوره طولانی مدت محقق می شود؛ اما بهبود در شرایط اقتصاد کلان می توند تاثیرات سوء که با نرخ بهره پایین پدیدار می شود را جبران کند.

    اقتصاد منطقه یورو برای هجدهمین دوره زمانی سه ماه، روبه بهبود است که بهترین عملکرد اقتصادی اروپا از دوره بحران مالی جهان به بعد محسوب می شود و این رشد اقتصادی بیشتر با نرخ بهره پایین بانکی که شامل نرخ بهره سپرده گذاری که از سال 2014 میلادی منفی بوده، رقم خورده است.

    کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی اروپا اعلام کردند، اگر چشم انداز رشد اقتصاد کلان اروپا بدون تغییر باقی بماند، تاثیر منفی آن بر روی سودهی بانک ها در ظرف 5 سال قابل توجه خواهد بود؛ اما اگر توسعه اقتصادی اتفاق بیافتد، این تاثیر را از بین خواهد برد.

    در این تحقیق آمده؛ انتظار می رود در 5 سال اول، تاثیر تولید ناخالص داخلی اروپا بیشتر از تاثیر منفی سودهی بانک ها به دلیل نرخ بهره پایین باشد و ظرف 10 سال میانگین سودهی بانک ها ممکن است تا 25 درصد کاهش پیدا می کند.

     سهام بزرگترین بانک های اروپایی در سه ماه دوم سال جاری میلادی به 7.10 درصد افزایش پیدا کرده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 5.36 درصد گزارش شده، البته این موضوع می تواند تاثیر مثبت بر روی ریسک اعتباری آنها داشته باشد؛ ضمن اینکه نزدیک ترین زمان به افزایش نرخ بهره بانکی در اروپا اواخر سال 2019 میلادی برآورد می شود.

    برچسب ها