عصر خودرو

۱۷هزار تن محصول تولیدی شرکت آلومینای ایران صادر شد

عصر بازار- فرماندار جاجرم گفت: در نیمه نخست امسال ۱۷ هزار تن محصول تولیدی شرکت آلومینای ایران در این شهرستان، به کشورهای آسیای میانه صادر شد.

۱۷هزار تن محصول تولیدی شرکت آلومینای ایران صادر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،علی اکبر محبی اظهار کرد: در این مدت بیش از 122 هزار تن پودر آلومینا در این شرکت تولید شد.
    وی افزود: تاخیر در پرداخت مطالبات این شرکت توسط مشتریان داخلی، سبب شد تا برای صادرات محصول تولیدی اقدام شود و خوشبختانه صادرات پودر آلومینا به آسیای مرکزی با استقبال خوب رو به رو شد و امید می رود این روند ادامه داشته باشد.
    فرماندار جاجرم بدون اشاره به ارزش این میزان صادرات محصول آلومینای ایران گفت: شرکت های المهدی و هرمزال به عنوان خریداران و مشتریان انحصاری محصولات تولیدی شرکت آلومینای ایران در کشور، از گذشته در پرداخت مطالبات تاخیر داشته اند و این امر شرکت آلومینا را در تامین نقدینگی با مشکل روبه رو کرده است.
    وی افزود: اکنون بخشی از مطالبات وصول شده اما بخشی باقی مانده است.
    محبی در بخش دیگر سخنان خود درباره واگذاری شرکت آلومینا به بخش خصوصی اظهار کرد: یکی از سیاست دولت واگذاری صنایع به بخش خصوصی است و آلومینای ایران در فهرست واگذاری است اما مسئولان استانی بویژه استاندار با شرکت ایمیدرو رایزنی داشته اند تا فعلا آلومینا واگذار نشود.
    وی گفت: برای واگذاری به بخش خصوصی ابتدا باید شرکت شمش تکمیل شود تا ارزش افزوده در شرکت آلومینا بالا برود.
    محبی افزود: مکاتبات برای منتفی شدن خصوصی سازی شرکت آلومینا انجام شده است.

    * لزوم تکمیل زنجیره تولید
    فرماندار جاجرم درباره ایجاد صنایع پایین دستی آلومینا در این شهرستان گفت: اعتقاد این است باید تلاش شود تا برای افزایش ارزش افزوده زنجیره تولید صنایع بزرگ در هر منطقه تکمیل شود.
    وی تصریح کرد: آلومینای ایران به عنوان کارخانه مادر در شهرستان جاجرم فرصتی است تا صنایع دیگر به عنوان صنایع پایین دستی ایجاد شود.
    وی افزود: تولید پایه کاتالیست آلومینا مورد استفاده در صنعت نفت و گاز، تولید سولفات آلومینیوم از هیدرات مورد استفاده در صنعت تصفیه آب و فاضلاب، تولید نانو آلومینا مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، تولید آهک هیدراته مورد نیاز در صنایع شیمیایی، ظرف چینی، شیشه و سیمان از جمله صنایع پایین دستی شرکت آلومینا است که می تواند ایجاد شود.
    خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
    مجتمع پتروشیمی وسیمان بجنورد، شرکت آلومینا در جاجرم، کارخانه قند شیروان و مجتمع صنعتی ریختگری و فولاد اسفراین از واحدهای بزرگ صنعتی استان محسوب می شود که 70 درصد از سرمایه گذاری صنعتی و اشتغال استانی در این واحدهاست.
    شرکت آلومینای ایران در 150 کیلومتری جنوب بجنورد و 5کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع شده است که در سال 1375 به بهره برداری رسید.

    برچسب ها