عصر خودرو

دیدار علی‌اف و کرباسیان

اتصال ریلی ١٤ شهر ایران به آذربایجان

عصر بازار- وزیر اقتصاد کشورمان در سفر خود به جمهوری آذربایجان با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده و در این دیدار بر بهبود روابط اقتصادی دو کشور تاکید شد.

اتصال ریلی ١٤ شهر ایران به آذربایجان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، علی‌اف در این دیدار با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مبادلات دو کشور، گفت: این افزایش نشان می‌دهد که تمام توافق‌ های حاصل شده بین تهران - باکو در حال اجراست و نتایج آن به ثمر نشسته است. حجم گردش تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی 70 درصد افزایش یافت و 9 ماه نخست سال 2017 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش نشان می‌دهد همه توافق‌های حاصله میان تهران و باکو اجرا می‌شود.

    علی‌اف به توسعه سریع و موفقیت‌آمیز روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان اشاره و بر نقش سران دو کشور در تقویت این روابط تاکید کرد.

    مسعود کرباسیان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، برای نخستین بار به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند، ابراز امیدواری کرد بتواند سهم خود را به توسعه روابط دو کشور ادا کند.

    در این دیدار همچنین در خصوص همکاری دو کشور در عرصه های اقتصادی، حمل و نقل، بازرگانی، تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب ، بهداشتی، کشاورزی، بانکی تبادل نظر شد.

    در این سفر همچنین مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت : مذاکراتی با مقامات آذری درمورد احداث خط تولید اتوبوس با مشارکت ایران در آذربایجان انجام شده و این موضوع بطور جدی در حال بررسی است.

    کرباسیان همچنین بیان کرد: چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور باکو، بزودی در تهران برگزار می شود و یکی از موضوعات مهم این کمیسیون، احداث خط تولید اتوبوس با مشارکت ایران در جمهوری آذربایجان است .

    وزیر اقتصاد با اشاره به توافقات رئیسان جمهوری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان گفت : چند پروژه مشترک مهم بین دو کشور در حال اجرا است ، که یکی از آنها ساخت کارخانه خودرو سازی در آذربایجان است که گمرک این کشور ، در واردات تجهیزات این کارخانه همکاری خوبی با طرف ایرانی داشت .

    وی افزود: در زمینه ماشین آلات کشاورزی نیز ایران آمادگی ارائه کمک های فنی و مهندسی و صادرات را در این زمینه دارد تا کشور آذربایجان که دارای زمین های کشاورزی حاصلخیزی است، بتواند ماشین آلات را جایگزین نیروی انسانی در بخش کشاورزی کند.

    کرباسیان گفت: در زمینه راه آهن نیز بین دو کشور دو پروژه و اقدام مهم در جریان است، یکی خط آهن آستارا - آستارا است که تا ماه دسامبر - آذر ماه - به بهره برداری می رسد و دیگری راه آهن رشت - آستارا است که در حال اجرا است.

    وی افزود: با اتمام خط آهن رشت - آستارا ، تمام کشورهای همسایه ایران در جنوب ، غرب و شرق که شامل 14 کشور است به آذربایجان وصل می شوند و آذربایجان نیز از طریق خلیج فارس به آسیای جنوب شرقی وصل می شود.

    بر اساس این گزارش، کرباسیان در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی برای سفر دو روزه، پنجشنبه وارد باکو شد. محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و اصغر فخریه کاشانی معاون وزیر راه شهرسازی و نمایندگانی از بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در این نشست، وزیر اقتصاد کشورمان را همراهی می‌کنند.

    وی دیروز پس از حضور در نشست رئیسان کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان ، با وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان، کمال الدین حیدر اف نیز دیدار کرد.

    کرباسیان امروز - جمعه - نیز با آیدین علی‌اف رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان دیدار و با وی در مورد مسائل گمرکی دو کشور گفت‌وگو کرد.

    وزیر اقتصاد کشورمان امروز با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار خواهد کرد.

    برچسب ها