عصر خودرو

آژانس بین‌المللی انرژی مطرح کرد؛

ضرر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه از قیمت‌ بالاتر

عصر بازار- یک مقام آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که هر گونه افزایش در قیمت‌های نفت خام جهانی ممکن است به ضرر تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای باشد زیرا رقیبان آنها را به بالا بردن تولید تشویق می‌کند.

ضرر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه از قیمت‌ بالاتر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اظهار کرد: تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه ممکن است صادراتشان به آسیا در سال 2018 را به میزان زیادی محدود نکنند زیرا هر گونه رشد قابل توجه قیمت‌های نفت جهانی، موجب سرمایه‌گذاری قوی در پروژه‌های نفتی و ظهور رقابت جدید می‌شود. هر گونه افزایش قیمت‌های نفت خام جهانی در نتیجه محدود نگه داشتن عرضه به آسیا، ممکن است به ضرر تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای باشد زیرا قیمت‌های پایین‌تر یکی از دلایل اصلی تقاضای قوی از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بوده‌ و از سوی دیگر، توقف شماری از پروژه‌های حفاری جدید در سراسر جهان را نیز به همراه داشته است.

    ساداموری در نشستی که در نخستین روز هفته بین‌المللی انرژی در سنگاپور برگزار شد، اظهار کرد: تولیدکنندگان بزرگ اوپک و خاورمیانه نمی‌توانند برای اهداف قیمت نفت بلندپروازی زیادی داشته باشند زیرا فضای چندانی برای اینکه قیمت نفت افزایش پیدا کند، وجود ندارد. به محض اینکه قیمت نفت به سطح خاصی می‌رسد، حفاری و سرمایه‌گذاری جدید در آمریکای شمالی را برمی‌انگیزد.

    صادرات نفت خاورمیانه به آسیا در چند ماه اخیر کاهش قابل توجهی یافته و تولیدکنندگان بزرگ خلیج فارس از جمله شرکت نفت ملی ابوظبی اخیرا سهمیه فروش برای نوامبر را به میزان 15 درصد برای بیشتر مشتریان خود کاهش داده‌اند. پیش از آن کاربران نهایی آسیایی مختلف با کاهش سهمیه فروش از سوی عربستان سعودی برای سپتامبر روبرو شدند و حداقل دو شرکت پالایش کره جنوبی با حدود 10 درصد کاهش حجم فروش قراردادی ماهانه برای گریدهای نفت سبک و متوسط ترش مواجه شدند.

    آرامکوی عربستان اخیرا 7.711 میلیون بشکه در روز تقاضا در نوامبر را ثبت کرده اما تنها 7.150 میلیون بشکه در روز اختصاص خواهد داد. زیرا طبق اعلام وزارت انرژی عربستان، این کشور قصد دارد روند توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک را به منظور تعادل مجدد بازار ادامه دهد.

    کاهش فروش عربستان سعودی و پایبندی قوی امارات به توافق نوامبر سال 2016 اوپک برای کاهش تولید به میزان به ترتیب 486 هزار بشکه در روز و 139 هزار بشکه در روز از سطح تولید اکتبر سال میلادی گذشته است.

    به گفته ساداموری، پایبندی تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به اهداف کاهش تولید تاکنون مثبت بوده اما وی به تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای اشاره کرد که احتمالا از اهمیت سهم بازار آسیایی مطلع هستند زیرا انتظار می‌رود این منطقه نقش مهمی در رشد تقاضای جهانی ایفا کند.

    به گفته وی چین، هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی در تقاضای بالاتر برای نفت نقش موثری ایفا خواهند کرد و این همان نکته‌ای است که تولیدکنندگان اوپک و خاورمیانه نسبت به آن مطلع هستند.

    عرضه‌کنندگان آمریکای شمالی به تدریج سهم بازارشان در خاور دور را افزایش می‌دهند به طوری که از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون محموله‌های متعددی از نفت خام آمریکا به بنادر آسیایی رسیده است. انتظار می‌رود نفتکش‌های بزرگ حامل نفت وست تگزاس اینترمدیت، میدلند و ایگل فورد نیز در اواخر سه ماهه چهارم و اوایل ژانویه به مقاصد آسیایی برسند.

    بر اساس گزارش پلاتس، قیمت‌های نفت بین‌المللی از زمانی که در اواخر سه ماهه دوم امسال به پایین‌ترین رکورد چند سال اخیر نزول کرد، بهبود قابل توجهی داشته زیرا انتظار می‌رود توافق کاهش تولید اوپک پس از پایان مدت آن در مارس سال 2018 تمدید شود. همچنین نگرانی‌های اخیر نسبت به مختل شدن عرضه از سوی عراق نیز از قیمت‌ها حمایت کرده است.

    بر اساس گزارش پلاتس، تحلیلگران اقتصادی کلان می‌گویند قیمت‌های نفت همچنین می‌تواند از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا اندکی حمایت دریافت کند زیرا تولیدکنندگان آمریکایی برای کسب فاینانس مناسب برای پروژه‌های خود توانایی کمتری خواهند داشت.

    برچسب ها