عصر خودرو

جهش ورود سرمایه با اجرای برجام

برنامه های بورس برای عرضه اوراق بهادار در بازارهای جهانی

عصر بازار- جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی از اقدامات انجام شده بورس برای عضویت در سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار، عرضه اوراق بهادار در بازارهای جهانی و انجام مذاکرات با شرکت های رتبه بندی اعتباری بین المللی در ایران خبر داد.

برنامه های بورس برای عرضه اوراق بهادار در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پیگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا ، بهادر بیژنی مهمترین ماموریت کنونی سازمان بورس را بین المللی شدن این نهاد بیان کرد و افزود: به همین دلیل توجه ویژه ای برای اجرای این هدف داریم.
    وی، سازمان بورس را از جمله مجراهای اصلی برای هدایت سرمایه گذاری خارجی برشمرد و گفت: تعامل درازمدت، سازنده، مفید و آموزنده با بازارهای سرمایه دنیا و همچنین تسهیل و تشویق سرمایه گذاران خارجی از مهمترین اهداف سازمان بورس است.
    وی افزود: با وجود درخواست های متعدد از سوی نهادهای مالی مختلف دنیا برای برقراری ارتباط با آنها، در عمل امکان تعامل موثر با همه آنها مقدور نیست؛ بنابراین بازارهای سرمایه هدف گذاری شده در اولویت قرار دارند که از جمله می توان به بازارهای سرمایه کشورهای منطقه و اروپایی اشاره کرد.

    ** تلاش جدی برای عضویت در سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار
    این مقام مسئول در بوس، درباره پیوستن بازار سرمایه به سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار(IOSCO) نیز گفت: پیوستن به سازمان جهانی نهادهای ناظر بازارهای سرمایه از برنامه های مهم سازمان بورس است؛ هر چند که فرآیند عضویت نزدیک به یک دهه پیش در سازمان بورس آغاز شده بود اما به دلایل مختلف امکان عضویت ایران در این نهاد تاثیرگذار وجود نداشت.
    بیژنی از برگزاری جلسه مسئولان ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار با «دیوید رایت» دبیرکل سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار(IOSCO) در هفته گذشته خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد عضویت ایران در این نهاد پیگیری شود.
    وی ادامه داد: همچنین قرار است در بحث های فنی، قانون گذاری و نظارتی، هماهنگی های لازم انجام شود تا در آینده نزدیک شاهد پیوستن به این نهاد مهم باشیم.
    وی یادآورشد: عضویت ایران در سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار این امکان را برای سایر نهادهای بازار سرمایه فراهم می کند تا در سازمان های مالی بین المللی متناظر خود عضو شوند.
    بیژنی افزود: در برخی موارد عضویت سازمان بورس در سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار به عنوان شرط عضویت ارکان و نهادهای بازار سرمایه مطرح است.
    به گفته وی، قرار است عضویت ایران اواسط سال آینده میلادی در اجلاس سران این سازمان در پرو مطرح و دراین باره تصمیم گیری شود.

    ** تسهیل سرمایه گذاری خارجی در دستور کار سازمان بورس
    وی در ادامه، درباره اهداف تشکیل واحد خاص برای جذب سرمایه گذاری خارجی در سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: تسهیل و افزایش سرمایه گذاری خارجی از اهداف کشور و سازمان بورس است.
    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی افزود: سرمایه گذاران خارجی نیز بر این امر واقع هستند که ایران در این منطقه پرآشوب، کشور با ثباتی است و در بسیاری موارد بازاری بِکری دارد.
    بیژنی درباره برنامه های این نهاد در راستای جذب سرمایه گذار خارجی به وی‍ژه پس از برجام نیز گفت: این امر در چند حوزه پیگیری می شود که یکی از آنها، پیگیری برای تدوین و اصلاح چارچوب مقرراتی و عملیاتی است.
    وی ادامه داد: به طور نمونه تنظیم مقررات مشارکت نهادهای مالی خارجی در ارایه خدمات تخصصی در ایران، اصلاح آئین نامه سرمایه گذاری خارجی، تلاش برای رفع موانع مربوط به افتتاح حساب توسط اتباع خارجی، تسهیل در اعطای مجوز، تبادل ارز، بحث پول شویی، نهایی و اجرایی کردن مقررات تاسیس و فعالیت موسسه های رتبه بندی و عرضه اوراق بهادار به صورت اوراق بدهی در بازارهای بین المللی، از اهداف تشکیل این واحد است.

    ** ایجاد بورس ارز و مرکز بین المللی مالی در مناطق آزاد
    وی، ایجاد بورس بین المللی و مرکز بین المللی مالی در مناطق آزاد به همراه راه اندازی بورس ارز را از برنامه دیگر این سازمان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه نوسان های نرخ ارز از جمله موانع مهم برای سرمایه گذاری خارجی است، با ایجاد بورس ارز براساس قرارداد آتی و اختیار معامله، این مشکل برطرف می شود.
    این مقام مسئول در سازمان بورس، اصلاح و تکمیل سایت های اطلاع رسانی به زبان انگلیسی و پیگیری فراهم سازی بسترهای لازم برای ارائه گزارش های مالی به زبان انگلیسی را از دیگر برنامه های این واحد برشمرد.
    وی افزود: قرار است همه ارکان بازار سرمایه و نهادهای مرتبط، پرسش های سرمایه گذاران خارجی را جمع آوری کنند تا در قالب کتابی با عنوان «پرسش و پاسخ بازار سرمایه» منتشر شود.
    وی گفت: همچنین در آینده نزدیک برای نخستین بار گزارش سالانه سازمان به زبان انگلیسی تهیه و چاپ خواهد شد.

    ** مذاکره با سازمان سرمایه گذاری خارجی برای تسهیل جذب سرمایه
    بیژنی، همچنین از انجام مذاکرات با سازمان سرمایه گذاری خارجی برای بررسی قوانین سرمایه گذاری خارجی خبر داد و گفت: جلسات مشترکی بین دو سازمان در سطوح مختلف برگزار می شود و امیدواریم مشکلات این بخش برطرف شود.
    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی درباره تضمین های سازمان بورس و اوراق بهادار برای سرمایه گذاران خارجی نیز گفت: مجموعه قوانینی مانند قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاران خارجی و آئین نامه سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور وجود دارد که در آن تمهیداتی برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفته شده است.

    ** آموزش مهارت کسب و کار به زبان انگلیسی به کارکنان سازمان بورس
    وی، برگزاری دوره های مهارت افزایی برای کارکنان این سازمان در زمینه امور بین الملل را از دیگر برنامه های ترسیم شده برای این نهاد برشمرد و گفت: سازمان بورس در این زمینه اقدامات جدی را در دستور کار دارد.
    بیژنی با بیان اینکه، در بحث آموزش انگلیسی سه بخش آموزش عمومی، تخصصی و کسب و کار وجود دارد، ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به افزایش ورود هیات های خارجی برای انجام مذاکرات، آموزش انگلیسی برای بخش کسب و کار را در دستور کار قرار داده است.
    وی، هدف از اجرای این دوره های آموزشی و مهارتی را برقراری ارتباط موثر با نمایندگان نهادهای مالی بین المللی بیان کرد و افزود: در همین راستا فراخوانی ارایه شد که همکاران از آن استقبال کردند. قرار است این دوره های آموزشی به زودی آغاز شود.

    ** درخواست سرمایه گذاری خارجی با روش های مختلف
    وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که سرمایه گذارن خارجی به کدام روش برای سرمایه گذاری علاقه دارند، گفت: در حال حاضر در خواست های متعددی برای سرمایه گذاری به شیوه «پرتفولیو» (FPI) وجود دارد که از طریق کارگزاران، ارکان بازار یا تقاضا از سازمان بورس مطرح می شود که به طور طبیعی این مقدار در آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
    [سرمایه گذاری پورتفولیو(Foreign-Portfolio-Investment) به نوعی از سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی اطلاق می شود که اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی به صورت خرید اوراق بهادار از یک موسسه یا شرکت مالی بدون آنکه به طور مستقیم در امر سرمایه گذاری شرکت کنند، سرمایه خود را در اختیار کشور میزبان قرار می دهند. خرید اوراق قرضه و سهام و شرکت در معاملات بورس از جمله این نوع سرمایه گذاری هاست.]

    ** برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با کره جنوبی
    بیژنی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار با بازارهای هدف گذاری شده وارد مذاکرات جدی شده و براین اساس قرار است تا دو هفته آینده نخستین کارگاه آموزشی و همکاری ایران و کره جنوبی برگزار شود.
    این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تاثیر برجام در جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه نیز گفت: در سال های گذشته به دلیل تحریم های غیرمنصفانه با مشکلاتی در زمینه های پولی، مالی و فن آوری مواجه بودیم؛ البته بازار سرمایه در این دوران توانست تعدادی از نرم افزار های مورد نیاز خود را طراحی کند.

    ** مذاکره با شرکت های رتبه بندی اعتباری بین المللی در ایران
    بیژنی در ادامه میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در بورس تهران نیز گفت: کمتر از یک درصد از بازار سرمایه در اختیار سرمایه گذاران خارجی است.
    وی از انجام مذاکره با شرکت های رتبه بندی اعتباری در ایران خبر داد و افزود: سازمان بورس در حال بررسی چگونگی حضور این شرکت ها در آینده است.

    ** صدور 111 کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی در سال جاری
    وی، درباره تعداد کدهای معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی نیز گفت: تا 12 آبان ماه امسال، 111 کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی ثبت شده است.
    این مقام مسئول به کشورهای استقبال کننده از بورس تهران نیز اشاره کرد و افزود: کشورهای مختلفی از جمله انگلستان، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، لهستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، سوئیس و لوکزامبورگ اقبال زیادی برای حضور در بازار سرمایه کشور داشته اند.

    ** افزایش سرمایه گذاری خارجی پس از اجرایی شدن برجام
    بیژنی، در پایان به شرایط کنونی فراهم شده برای اقتصاد کشور و تحولات پیش رو برای رونق بازار سرمایه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن برجام، سرمایه گذاری خارجی در کشور افزایش چشم گیری خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها