عصر خودرو

مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران :

ایران توسعه ۱۰ میدان نفتی را با روس‌ها مذاکره می‌کند

عصر بازار- مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران با بیان جزئیات تفاهم‌نامه‌هایی که با روس‌ها امضاء شده است، گفت:‌ توسعه ۱۰ میدان نفتی را با روس‌ها مذاکره می‌کنیم.

ایران توسعه ۱۰ میدان نفتی را با روس‌ها مذاکره می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با اسپوت‌نیک گفته است ایران و شرکت‌های روسی در حال مذاکره برای اکتشافات میادین نفت و گاز در  ایران هستند.

    به گفته این مسئول ایرانی شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌هایی را با شرکت‌های روسی امضاء کرده‌اند و در حال حاضر منتظر امضای قرارداد نهایی و آغاز انجام پروژه‌ها است.

    هندی گفت:براساس گزارشی که دریافت کرده‌ام NOIC تفاهم‌نامه‌ای با لوک‌اویل روس‌نفت، زاروب‌بژنفت، تات‌نفت، گازپروم و گازپروم نفت امضا کرده و اکنون در حال مذاکره برای توسعه میادین بیش از 10 نفت و گاز هستیم.

    ز اشاره کرد که همکاری در میادین‌ساحلی و فراساحلی در دستور کار است.

    وی خاطرنشان کرد: فهرستی از میادین نفتی که مربوط به مذاکرات شرکت‌های روسیه و ایران هست شامل میادین منصوری، آب‌تیمور، کیش‌، یاران، مارون، لایه‌های نفتی پارس جنوب، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غرب، دهلران، پارس جنوب، آذر، چنگوله و چشمه‌خوش هستند.

    نماینده شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: شرکت‌های روسی می‌توانند سهم بیشتری از بازارهای نفت و گاز ایران را از طریق ایجاد پیمان‌های ا ستراتژیک با اروپایی‌ها، چینی‌ها و شرکت‌های آسیایی جنوب شرق داشته باشند.

    هندی تصریح کرد: از زمانی که ایران تصمیم گرفته است تا از ظرفیت‌های شرکت‌های روسی استفاده کند مذاکراتی را با دیگر شرکت‌ها انجام می‌دهد و قرار است که یک شریکی را برای شرکت لوک‌اویل پیدا کند.

    وی همچنین اشاره کرد: مذاکرات تکنیکی با لوک‌اویل برای میادین نفتی منصوری و آب‌تیمور نهایی شده است و لوک‌اویل اظهاراتی را از طرف شرکت ملی نفت ایران دریافت کرده است و نسخه نهایی طرح پیشنهادی توسعه به زودی ارائه خواهد شد. پس از این مذاکرات قانونی و مالی آغاز می‌شود.

    براساس برنامه‌های تعیین شده این مذاکرات باید طی 45 روز آینده نهایی شود که ظاهراً مقداری سخت به نظر می‌رسد.

    به عقیده سیدصالحی هندی شرکت ملی نفت ایران راه‌حلی را با شرکت‌های نفتی روسی برای بهبود سرمایه‌گذاری در ایران دارد.

    وی اضافه کرد: ما مشکل جدی در اجرا با شرکت‌های روسی در بخش‌های بالادستی تاکنون نداشته‌ایم اما درباره طرح پیشنهادی که اخیراً دریافت کردیم متأسفانه باید خاطرنشان کنم که شاخص‌های کلیدی پیشنهاداتی که توسط شرکت‌های روسی ارائه شده بسیار محتاطانه و کمتر اقتصادی و بسیار گران است.

    وزیر نفت ایران اعلام کرد که وزیر انرژی روسیه و شرکت‌های روسی درباره این مسئله توجیه شده‌اند که باعث می‌شود مقامات روسی و شرکت‌های این کشور را متقاعد کرد که آنها باید در پروژه‌های خود انعطاف داشته باشند.

    ایران دوباره از ژانویه به بازارهای جهانی ورود پیدا کرده در حالی که اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا گفته شده که برخی تحریم‌ها را علیه این کشور برداشته‌اند. به هر روی ایران عضو کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که طی سال‌های گذشته به واسطه تحریم تولیدش کاهش یافت.

    به گفته ولادیمیر پوتین روسیه ظرفیت‌های زیادی را برای همکاری بیشتر با ایران به ویژه در حوزه نفت و گاز می‌بیند.

    برچسب ها