عصر خودرو

کنگره ملی چین تاسیس بانک سرمایه گذاری آسیا را تصویب کرد

عصر بازار- کنگره ملی خلق چین طرح و توافقنامه تاسیس بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) را به تصویب رساند تا با این اقدام چارچوب ایجاد قانونی بانک را تحقق بخشید.

کنگره ملی چین تاسیس بانک سرمایه گذاری آسیا را تصویب کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، این تصویب از سوی نمایندگان مجلس چین شب گذشته (چهارشنبه)، در نشستی پشت درهای بسته صورت گرفت.
    چین مبتکر بانک AIIB و بزرگترین سرمایه گذار و سهامدار آن به شمار می رود و قرار است حدود 50 میلیارد دلار در این بانک سرمایه گذاری و نزدیک به 50 درصد سهامش را از آن خود کند.
    با این حساب پیش بینی می شود که این بانک از لحاظ قانونی تا پایان سال جاری میلادی تاسیس شده و بتواند فعالیت های گسترده خود را با مشارکت دیگر اعضای موسس آن آغاز کند.
    از میان 57 عضو موسس بانک تاکنون 54 عضو این توافقنامه را امضا کرده اند و انتظار می رود اعضای دیگر هم تا پایان سال آن را امضا کنند.
    جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از اعضای هیات موسس آن به شمار می رود.
    روزنامه «چاینا دیلی» امروز در گزارشی نوشت، همه اعضا باید این توافقنامه را تا قبل از پایان سال آینده میلادی در مجالس خود تصویب کنند تا بتوانند رسما در آن فعالیت داشته باشند.
    «لو جی وی» وزیر دارایی چین به نمایندگان کنگره گفت که حداقل 10 عضو از امضا کنندگان که مجموع سرمایه آنان کمتر از 50 درصد نباشد در صورتی که توافقنامه را در مجالس کشورشان تصویب کنند، به آن مهر تایید زده و توافقنامه را رسمیت بخشیده اند.
    میانمار، سنگاپور و برونئی این توافقنامه را در مجالس خود به همراه چین که هم اینک 30 درصد سهام بانک را در اختیار دارد، تصویب کرده اند که به این ترتیب کار رسمی شدن فعالیت بانک در حال نهایی شدن است و فقط حدود 20 درصد دیگر مربوط به تصویب مجالس برخی از سهامداران بزرگ بانک باقی مانده است.
    توافقنامه ایجاد این بانک در 60 ماده تهیه شده است که شامل سیاستگذاری های بانک، عملکرد های تجاری آن و نحوه مدیریت آن است.
    چین بر این باور است که ایجاد این بانک به اقتصاد آسیا، رشد پایدار آن، تولید ثروت و همچنین توسعه ساختارهای زیربنایی این قاره کمک خواهد کرد.
    وزیر دارایی چین گفت که این بانک با ساختارها و سازمان های بین المللی و دوجانبه و چندجانبه همکاری کرده و با چالش ها نیز به نحو مطلوب برخورد خواهد کرد.
    چین فعالیت این بانک را که با 100 میلیارد دلار سرمایه قصد سرمایه گذاری در عرصه های انرژی، آموزش و پرورش، بهداشت، طرح های زیربنایی، حمل و نقل، شهرسازی و لجستیک دارد را به طور شفاف اعلام کرده است.
    بسیاری از ناظران چالش های پیش روی این بانک را دو بانک «توسعه آسیا» تحت تسلط ژاپن و «بانک جهانی» زیر نفوذ آمریکا می دانند؛ دو کشوری که حاضر به پیوستن به این بانک ابتکاری چین نشده اند.
    اداره مرکزی این بانک که نهایتا تاسیس آن تا پایان سال جاری میلادی انجام می شود در شهر پکن پایتخت چین قرار دارد.
    سرمایه اولیه بانک برای شروع کار نزدیک به 50 میلیارد دلار برآورد شده است که تا مرز 100 میلیارد دلار هدف قابل ارتقا است.
    این بانک که در سال 2014 میلادی تاسیس شده است موافقت اولیه 21 کشور را به همراه داشت.
    بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا اولین ساختار جدید بانکی بین المللی در قاره آسیاست که تحت تسلط کشورهای بنیانگذار نظام بانکی بین المللی «برتون وودز» نمی باشد.
    نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک AIIB در اکتبر سال 2014 در پکن به امضا رسید تا با مشارکت 27 کشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها