عصر خودرو

صنعت نفت و گاز کشور در مسیر توسعه بر اساس سیاست‎های اقتصاد مقاومتی

عصر بازار- تحریم‏ های بین‏ المللی شریان اصلی اقتصادی کشورمان یعنی صنعت نفت و گاز را هدف قرار داده بود و سیاست‎های اتخاذ شده از نیمه سال ۹۲ به بعد باعث شده این حربه آنان به کلی نقش بر آب شود.

صنعت نفت و گاز کشور در مسیر توسعه بر اساس سیاست‎های اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آریا ، صنعت نفت و گاز کشورمان در حال حاضر بر اساس مدل سیاست‎های اقتصاد مقاومتی در مسیر توسعه روز افزون قرار گرفته است و سرمایه‎گذاری‎های داخلی و خارجی در این صنعت مهم روز به روز در حال افزایش است.
    سیاستگذاری در عرصه مدیریت اقتصادی کشورمان در چهار سال گذشته بر اساس الگویی موفق و منضبط در جریان است. در سال‎های قبل صادرات نفت کشورمان به شدت کاهش یافته و سهم بازار ایران در این بازار مهم جهانی از دست رفته بود. با اتخاذ سیاست‎های منطقی این سهم بازار بار دیگر به میزان پیش از زمان اعمال تحریم‎ها رسید.
    از سوی دیگر وابستگی بودجه کشور به نفت در این مدت از حدود 70 درصد به حدود 30 درصد تقلیل یافت. کاهش وابستگی بودجه به نفت از دو منظر قابل توجه است. از یک منظر درآمدهای حاصل از فروش نفت به عنوان درآمد سهل الوصول صرف کارهای زیربنایی و تقویت زیرساخت‎ها می‏شود که این مهم یکی از خواسته‎های سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است و از سوی دیگر این کاهش وابستگی بودجه به نفت باعث می‎شود میزان مقاومت اقتصاد کشورمان در برابر تکانه‏ های داخلی و خارجی افزایش یابد و این مسئله هم به افزایش تاب آوری اقتصاد در برابر تکانه ‏ها به عنوان خواسته اصلی سیاست‎های اقتصاد مقاومتی منجر می‏شود.
    مسئولان کشور در چهار سال گذشته با درک شرایط و باور به اصول سیاست‎های اقتصاد مقاومتی تلاش کرده‏ اند در همه زمینه‏ ها از جمله در مورد صنعت نفت و گاز این سیاست‏ها به خوبی به مرحله اجرایی برسد.
    جذب سرمایه و انتقال فناوری
    درچند بند از سیاست‎های اقتصاد مقاومتی بر تقویت زیرساخت‎ها در صنعت نفت و گاز، افزایش ذخایر و افزایش توان برداشت از میادین مشترک تاکید شده است. در چهار سال گذشته در همه این زمینه‎ها موفقیت‎های چشم‎گیری به دست آمده است به طوری که در حال حاضر با سرمایه‎گذاری‎های انجام شده و انتقال فناوری میزان برداشت کشورمان از میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر برابر شده و به احتمال زیاد در سال آینده از این کشور پیشی خواهیم گرفت.
    در مورد کشف ذخایر جدید با فراهم شدن زمینه حضور شرکت‏های مطرح خارجی با مشارکت شرکت‏های داخلی اقدامات شایان توجهی در این عرصه هم در حال انجام است. یکی از مهم‏ترین ویژگی‏های برنامه‏های توسعه صنعت نفت و گاز کشورمان توجه به انتقال تکنولوژی و تقویت تولیدکنندگان داخلی است. در همه قراردادهای امضا شده در این حوزه در سال‎های اخیر شرکت‏های داخلی هم به عنوان همکار در کنار شرکت‏های صاحب نام خارجی حضور دارند و این مهم هم می‏تواند به انتقال تکنولوژی و هم به تقویت شرکت‏های داخلی کمک خواهد کرد.
    بی توجهی به یاوه گویی‎های مقامات آمریکایی
    نحوه قرارداد و مذاکره با شرکت‎های خارجی علاقه‎مند به سرمایه‎گذاری در کشورمان و جذابیت‎های صنعت نفت و گاز ایران از یک سو و همچنین تقویت توان تولیدکنندگان ایرانی و پایبند بودن سیاستگذاری توسعه این صنعت به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی از سوی دیگر باعث شده که یاوه‏گویی‎های این روزهای مقامات آمریکایی کوچک‏ترین تاثیری در روند توسعه صنعت نفت و گاز کشورمان نداشته باشد. همین یک روز قبل مدیربرنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مشخص شده کدام شرکت از بین شرکت‌های پیشنهاد دهنده برای توسعه میادین نفتی آب تیمور،منصوری و چنگوله انتخاب می‌شوند، از احتمال امضای قرارداد این میدان‌ها تا قبل از سال 1397 خبر داد.
    کریم زبیدی با بیان اینکه تکلیف لایه‌های نفتی پارس جنوبی و میادین آب‌تیمور، منصوری و چنگوله مشخص شده است، افزود: مطالعاتی که توسط شرکت‌های خارجی در مورد لایه‌های نفتی پارس جنوبی و میادین آب‌تیمور، منصوری و چنگوله ارائه شده در کمیته مشاورین مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی تعیین تکلیف شده‌اند و مشخص شده کدام شرکت از بین شرکت‌های پیشنهاد دهنده برای توسعه میادین نفتی انتخاب می‌شوند.
    وی با بیان اینکه مذاکرات با مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی پیشرفت خوبی داشته است، اظهار کرد: برای توسعه این لایه‌ها دو شرکت دیگر که یکی از آنها یک شرکت روسی بود، ابراز تمایل کردند اما مذاکره با مرسک پیشرفت بسیار خوبی داشته است. مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه نام شرکت‌هایی که دارای توسعه میادین انتخاب شده‌اند، در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد، در مورد زمان امضای قرارداد توضیح داد: از آنجایی که مذاکرات حقوقی و مالی این میادین پیچیده نیست، امیدوارم قرارداد آنها قبل از سال آینده امضا شود.
    از سوی دیگر امیر زمانی‌نیا، معاون امور بازرگانی و بین‌المللی وزارت نفت هم با بیان اینکه ایران امیدوار است 10 قرارداد جدید با شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین نفت و گازی تا مارس سال 2018 امضا کند، گفت: تصمیمات مقامات آمریکایی مانع از برنامه‌های ما نخواهد شد. ایران تحت قرارداد توسعه جدید، با 28 شرکت خارجی سرگرم مذاکره است که بسیاری از آنها شرکت‌های نفتی بزرگ اروپایی هستند. توتال نخستین غول نفتی غربی بود که در ژوییه برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی با ایران قرارداد امضا کرد. توتال اپراتور این پروژه 5 میلیارد دلاری با 50.1 درصد سهم است. شرکت رویال داچ شل نیز با ایران برای توسعه میادین نفت و گاز توافقی امضا کرده است.
    این اخبار و اظهارنظرها نشان می‏دهد سیاست گذاری برای توسعه صنعت نفت و گاز کشورمان بر اساس اصول منطقی و با لحاظ اسناد بالادستی توسعه کشور انجام شده است.

    برچسب ها