عصر خودرو

اقتصاد عربستان‌سعودی چگونه متحول خواهد شد؟

عصر بازار- عربستان سعودی سرمایه گذاری راه را باز کرده است؛این پیام ریاض، پایتخت عربستان سعودی است،جایی که برخی از رهبران تجاری درجه یک دنیا قرار است این هفته در پایتخت این کشور گردهم می آیند.

اقتصاد عربستان‌سعودی چگونه متحول خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین ، کشورهای عربی قصد دارند،به زودی بزرگترین کنفرانس سرمایه گذاری را برگزار کنند که هدف آن بازسازی اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت است.

    رییس موسسه مالی HSBC،کریستین لاگارد رییس بانک جهانی و ماسایوشی رییس سافت بانک قرار است در این کنفرانس حضور داشته باشند.

    برنامه اصلاحات اقتصادی که توسط ولیعهد بلندپرواز عربستان سعودی هدایت می شود،شامل افزایش سرمایه گذاری خارجی و فروش سهام غول نفتی آرامکو است.

    یکسال و نیم تلاش مقامات عربستان سعودی به برنامه ای تبدیل شده که بعضی از بخش های آن به نام چشم انداز 2030 شناخته شده است.در این راستا دولت عربستان برخی از یارانه ها را قطع کرده و نسبت به اعمال مالیات های جدید هشدار داده است و البته ممنوعیت های بحث برانگیز از جمله رانندگی زنان را هم لغو کرده است.

    همچنین در بازارهای جهانی برای سومین بار در کمتر از یکسال به سود رسیده است و میلیاردها وام برای توازن این بازارها هزینه کرده است.

    سقوط قیمت نفت در بازارجهانی در سال 2014 و 2015 چاله بزرگی را در بودجه  پادشاهی عربستان سعودی ایجاد کرد. کسری بودجه ای که در سال 2015 به میزان 100 میلیارد دلار و در سال گذشته به میزان 71 میلیارد دلار به ثبت رسید.

    فشار برای مدرن کردن پادشاهی محافظه کار با حمایت و فشارهای این مرد انجام شده وانتظار می رود به زودی شاهزاده محمدبن سلمان در سخنرانی عمومی ساختارشکنی کند.

    رابین نیبلت مدیر یک موسسه مطالعاتی می گوید:«هیچ شکی نیست که او چالش ها را درک می کند.او نیاز به انرژی نسل جدید دارد.» او اضافه می کند که این اصلاحات در مواجهه با یک ساختار اجتماعی صورت می گیرد که وابسته به کمک های دولت است،مالیات کم می دهد و کار نمی کند.

    هدفهای لغزنده

    عربستان سعودی هدف های زیادی را همزمان دنبال می کند.در آوریل، دستمزدها و افزایش حقوق وزرای اصلی خود را قطع کرد. این اقدامات بخشی از استراتژی وسیعتراست که اهداف مشخصی را تا سال 2020 برای سازمان های دولتی دنبال می کند.

    دولت عربستان سعودی تغییرات جزیی را در این برنامه ها اعلام کرده که نشان می دهد این تغییرات متوقف نخواهد شد. نیبلت می‌گوید:« من اهمیتی نمی دهم اگر برخی از این هدفها جاه طلبانه باشد و یا لغزش کند.»

    بیش از 100 میلیارد دلار

    یکی از بخش های برجسته برنامه چشم انداز 2030 برنامه فروش سهام آرامکو بزرگترین شرکت نفتی جهان است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.مقامات عربستان سعودی می گویند که انتظار دارند ارزش آرامکو حدود 2 تریلیون دلار باشد،فقط 5 درصد از این سهام حدود 100 میلیارد دلار ارزش دارد که حدود 4 برابر دارایی علی بابا در سال 2014 است.

    آرامکو گزارش های اخیر رسانه را تکذیب کرده که عنوان می کرد بازار تردیدهایی را درباره فروش سهام این شرکت داشته است،زیرا آرامکو کاملا سودآور است.

    پولی که دولت قصد دارد از فروش سهام آرامکو بدست آورد،قرار است برای تامین بودجه برنامه های گسترده تر در راستای اصلاح اقتصاد ملی هزینه کند که شامل افزایش نقش زنان و توسعه کارآفرینی است. عربستان سعودی می خواهد که نرخ مشارکت زنان را از 22 درصد تا 30 درصد تا سال 2030 افزایش دهد.

    اینها نمونه های برجسته ای از برنامه های پیشرفت اقتصادی عربستان است.اخیرا سه زن در بخش های اقتصاد این کشور شامل رییس بورس منصوب شده اند.با این حال نرخ بیکاری زنان همچنان با 33 درصد، بسیار بالاتر از میانگین نرخ بیکاری ملی این کشور است.

    صندوق بین المللی پیش بینی کرده که رشد اقتصادی عربستان در سال جاری نزدیک به صفر خواهد بود و هشدار داده که این کشور نباید بیش از این برای اصلاحات کلیدی صبر کند.

    مقامات عربستان سعودی هم گفته اند که  کشورشان برای این چالش آماده است.

    خالد الفالح وزیر نفت عربستان گفته است که بدون درد هیچ سودی از این بازی بدست نخواهد آمد.

    برچسب ها