عصر خودرو

رییس اتاق ایران و عراق تاکید کرد؛

مذاکره برای اختصاص ارز مبادله ای به کالاهای ایرانی در عراق

عصر بازار- رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: هزینه واردات از ایران برای عراقی‌ها به دلیل عدم اختصاص ارز مبادله‌ای ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از سایر کشورها است که برای حل این مشکل باید با بانک مرکزی عراق مذاکره شود.

مذاکره برای اختصاص ارز مبادله ای به کالاهای ایرانی در عراق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، یحیی آل‌اسحاق درباره مبادلات تجاری بین ایران و عراق، اظهار داشت: بازار عراق با وجود همه مشکلات دومین بازار تجاری کشور است و به همراه چین، امارات، کره جنوبی و هند پنج کشوری هستند که بیشترین حجم مبادلات تجاری را با آنها داریم.

    وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در رابطه با ایران و عراق مسئله نقل و انتقالات پول است، افزود: سال گذشته 8 میلیارد دلار صادر کردیم که بازگرداندن این پول به داخل کشور یکی از دغدغه‌های اصلی صادرکنندگان است.

    رییس اتاق ایران و عراق ادامه داد: تلاش‌های زیادی انجام شده و بانک مرکزی ایران با طرف عراقی موافقت‌نامه امضا کرده اما خروجی این اقدامات منجر به رفع تمام مشکلات نشده و طرف عراقی به دلیل برخی مشکلات به تعهدات پایبند نبوده است.

    آل‌اسحاق یادآور شد: به نظر می‌رسد مسئله حل نظام بانکی ایران و عراق اولویت نخست دولت نیست و در حاشیه قرار دارد که برای حل مشکل باید این مسئله به اولویت تبدیل شود.

    وی اضافه کرد: واردکنندگان عراقی اگر از ایران کالا وارد کنند باید ارز آزاد بدهند اما اگر از اردن، عربستان و ترکیه کالا وارد کنند ارز مبادلاتی به آنها تعلق می‌گیرد که این موضوع باعث می‌شود هزینه واردات از ایران 10 تا 15 درصد افزایش یابد و توان رقابت صادرکنندگان ایرانی را کم می‌کند.

    رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: این مسئله باید در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گیرد و برای حل آن با طرف عراقی مذاکره شود تا برای واردکنندگان از ایران نیز ارز مبادله‌ای در نظر بگیرند.

    وی با بیان اینکه صادرات در امنیت و سیاست خارجی موثر است، گفت: باید در امر صادرات در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها با جدیت بیشتری عمل کنیم.

    آل‌اسحاق در بخش دیگری از سخنانش گفت: مسئله ریسک در روابط تجاری ایران و عراق از اهمیت بالایی برخوردار است و باید نظام تضمین برقرار و صادرات صادرکنندگان بیمه شود، چراکه اکنون در مواردی خدمات در عراق انجام شده ولی طرف عراقی هزینه آن را پرداخت نمی‌کند.

    این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت و اتحادیه‌ها باید از صادرات پشتیبانی کنند و صادرکنندگان نیز باید بدانند بازار عراق بازار متلاطمی است و نیاز به ریسک‌پذیری بالایی دارد.

    وی درباره احتمال حذف دلار از مبادلات ایران و عراق و مبادله با ریال و دینار، گفت: امکان این مسئله وجود دارد و می‌تواند دارای فوایدی نیز باشد اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که حذف دلار به حجم مبادلات طرفین بستگی دارد؛ اگر مانند ایران و ترکیه حجم صادرات و واردات نزدیک به هم باشد یا واردات بیشتر باشد این اتفاق می‌تواند مفید باشد اما در مورد عراق به دلیل اینکه صادرات ایران بیشتر است باید در مقابل کالا دینار عراقی بگیریم که چندان نمی‌تواند راهگشا باشد.

    برچسب ها