عصر خودرو

گفت‌وگو با دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا

تأسیس انبارهای بورس کالا در بلژیک و هلند

عصر بازار: بیش از سه ماه از انتخاب سومین مدیرعامل بورس کالا می‌گذرد و دکتر حامد سلطانی نژاد در این مدت کوتاه سعی کرده با گسترش ابزارهای معاملاتی، فعالیت‌های بورس کالا را توسعه دهد. هدف نهایی او این است که بورس کالا را به سمت معاملات اوراق بهادار ببرد. با توجه به کاهش حجم و ارزش معاملات بورس کالا که ناشی از رکود گسترده در کشور است، اگر تلاش‌های مدیر جوان بورس کالا به ثمر برسد، می‌تواند نقش بسزایی در حل مشکلات ناشی از رکود مثل بحث تامین مالی بنگاه‌های تولیدی داشته باشد. به اعتقاد سلطانی نژاد غیر از رکود موجود که به کاهش معاملات بورس کالا انجامیده است، تلاش‌هایی که برای خروج محصولات پتروشیمی از این کانال شفاف صورت گرفته نیز بی‌تاثیر نبوده است.

تأسیس انبارهای بورس کالا در بلژیک و هلند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مدیرعامل بورس کالا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان مهر روند معاملات در تالار صنعتی و معدنی متناسب با رکود در عرصه جهانی کند بوده است، تصریح کرد: در این مدت حجم معاملات این گروه 15 درصد و ارزش معاملات آن نیز 32 درصد کاهش داشته است. سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه در حوزه پتروشیمی نیز به دلیل رکود و همچنین اتخاذ سیاست‌هایی برای خروج محصولات پتروشیمی از بازار شفاف بورس کالا شاهد افت ارزش و حجم معاملات بوده‌ایم، افزود: در این گروه نیز کاهش20 درصدی در حجم معاملات و افت 26 درصدی در ارزش آن بوده‌ایم. او در عین حال به توسعه معامله محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره و اظهار کرد: حجم معاملات تالار کشاورزی از 26 هزار تن در سال گذشته به بیش از 700 هزار تن در 7 ماهه امسال رسیده است. سلطانی نژاد تاکید کرد: بخشی از این رشد معاملات به دلیل همکاری مناسب سازمان تعاون روستایی و به واسطه اجرای طرح گواهی سپرده کالایی بود که در استان خوزستان به صورت پایلوت در حال اجرایی شدن است. همچنین عرضه‌هایی که توسط بازرگانی دولتی صورت گرفته است، از دیگر دلایل آن به شمار می‌رود.
    تالار صادراتی
    سلطانی نژاد همچنین درباره روند معاملات تالار صادراتی کیش گفت: در حوزه تالار صادراتی هرچند حجم معاملات 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است اما در ارزش معاملات شاهد افت 7/27 درصدی بودیم. مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این پرسش که چه طرح‌هایی برای گسترش بازار صادراتی بورس کالا دارید، اظهار کرد: در این تالار قصد داریم سیستمی مانند گواهی سپرده کالایی را ایجاد کنیم و در این راستا انبارهایی را در شهرهای آنتورپ بلژیک و روتردام هلند در نظر گرفته‌ایم. سلطانی نژاد افزود: این اقدام را با توجه به رفع تحریم‌ها و فرصتی که در بازارهای هدف صادراتی ایجاد خواهد شد، پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم بخش بزرگی از بازارشان را به دست آوریم. او تصریح کرد: قرار است برای عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی که محصولاتشان را به این انبارها می‌آورند، گواهی سپرده صادر می‌شود و خریداران خارجی می‌توانند این گواهی‌های سپرده را که مورد تایید گمرک جمهوری اسلامی است، تهیه کنند.
    توسعه بازار مشتقه
    سلطانی نژاد با اشاره به برنامه‌های بورس کالا برای توسعه بازار مشتقه بورس کالا گفت: در این بازار، هم ساعت انجام معاملات را افزایش داده‌ایم و هم سقف محدودیت‌ها را کاهش داده‌ایم. وی افزود: همچنین تعداد سفارش‌های قابل ثبت در بازار آتی را که در گذشته 200 معامله بود به 400 معامله در ثانیه افزایش داده‌ایم که البته این میزان هم قابل افزایش است. او ادامه داد: در حال حاضر برگزاری آزمون‌های مشتریان بورس کالا را که پیشتر در بورس کالا صورت می‌گرفت به کارگزاری‌ها محول کرده‌ایم. به این ترتیب امور این بخش با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
    بورس ارز
    سومین مدیرعامل بورس کالا در ادامه به برنامه راه‌اندازی بورس ارز اشاره و اظهار کرد: بورس ارز با سیستمی که اکنون بازار آتی سکه اداره می‌شود، راه‌اندازی خواهد شد و ما بارها آمادگی خود را برای شروع فعالیت این بورس اعلام کرده‌ایم. او ادامه داد: در این ارتباط قوانین لازم نیز برای بورس ارز تدوین شده است که در آن حتی به مشخصات قراردادها و اندازه‌های آن پرداخته‌ایم. این قوانین را به سیاستگذاران این حوزه مانند شورای عالی بورس ارائه کرده‌ایم و در مواردی که لازم بوده، رفع ابهام صورت گرفته است. سلطانی نژاد با اشاره به مزیت‌های بورس ارز گفت: امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی بورس ارز باشیم چرا که در طرح ارائه شده توسط بورس کالا مطالعات زیادی صورت گرفته و به مزیت‌های آن اشاره شده است. نخستین مزیت این بورس جلوگیری از نوسانات غیرضروری بازار ارز است و در عین حال طی بررسی‌های صورت گرفته هیچ اثر مخربی نیز بر بازار نقدی ارز نخواهد گذاشت.
    اهداف آتی بورس کالا
    حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه تمرکز ما این است که بورس کالا را به سمت اوراق بهادار کردن ببریم، تاکید کرد: در عین حال که از بازار فیزیکی غافل نیستیم، قصد داریم یک بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا ایجاد کنیم چرا که با بهره‌گیری از این مکانیزم می‌توانیم در حوزه تامین مالی نقش موثرتری داشته باشیم. بازاری که پایه آن بر اوراق بهادار باشد، به اقتصاد واقعی نزدیک‌تر است و ابزارهای مالی این بازار کالایی از جهت شرعی نیز مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده‌اند. او افزود: در این راستا از شنبه اوراق سلف پتروشیمی آبادان به مبلغ 50 میلیارد تومان عرضه و معاملات ثانویه آن در بورس کالا انجام خواهد شد. سلطانی نژاد بیان کرد: در تالار صنعتی و معدنی نیز قصد داریم از تسهیلاتی که در قالب قراردادهای سلف موازی تبدیل به اوراق بهادار شده‌اند، استفاده کنیم. او ادامه داد: طرح دیگر ما ایجاد اوراق طلا در بورس کالاست تا به این ترتیب سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به حضور در این بازار هستند با ایجاد امکاناتی که برای آنها در نظر گرفته‌ایم، بدون هیچگونه هزینه اضافی و ریسکی وارد بازار طلا شوند. درواقع مکانیزم این بازار نیز مانند گواهی سپرده انبار خواهد بود، با این تفاوت که انبار این کالا، بانک‌ها هستند.
    سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه بورس کالا می‌تواند به یک ابزار تامین مالی برای دولت و شرکت‌های زیرمجموعه آن تبدیل شود، خاطرنشان کرد: در این ارتباط اوراق سلف موازی می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند تا تامین مالی از سوی آنها صورت گیرد.
    مدیرعامل بورس کالا با اشاره به صحبت معاون اول رئیس جمهور در زمانی که بورس کالا تاسیس شد، خاطرنشان کرد: آقای جهانگیری در آن زمان گفته بود که اگر قرار باشد بین سیستم اداری و بورس یکی را انتخاب کنم، آن انتخاب قطعا بورس خواهد بود. علاوه بر تاکید ایشان بر اهمیت بورس‌ها، بورس‌های کالایی در دنیای امروز درواقع جایگزین سیستم‌های نظارتی در این بخش شده‌اند چرا که این بازار قابلیت ثبت تمام اطلاعات را دارد و معاملاتی که در آن صورت می‌گیرد، چه از جنبه قیمت‌گذاری و چه از لحاظ اطلاعات مالی خریداران و فروشندگان کاملا شفاف است. از این جهت معمولا کسانی که از شفافیت در سیستم مالی خود گریزانند، به حضور در بورس کالا تمایلی ندارند. بر همین اساس نقش دولت و سیاستگذاران برای حمایت بیشتر از این حوزه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. تاکنون نیز به جز در مواردی که به خروج معاملات شرکت‌های پتروشیمی از این بازار شفاف کمک می‌کرد، با تصویب قوانین در بخش‌های مختلف از بورس کالا حمایت شده و تمام سعی ما نیز این است که با افزایش گستره فعالیت‌های این بازار نقش خود را در اقتصاد کشور به درستی ایفا کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو