عصر خودرو

گفت‌وگو با ابوذر ندیمی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سهام عدالت:

قرائت گزارش تحقیق و تفحص در مجلس نهم

عصر بازار: سهام عدالت، سهامی که واگذاری آن بیشتر نمود بی‌عدالتی شده و ابهامات و شبهات فراوان پیرامون آن بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته است. از آن زمان که سهام عدالت به مردم واگذار شده است، ۱۰سال می‌گذرد. دولت‌ها از این سهام به‌عنوان یک هدیه به مردم نام برده‌اند اما گویا این هدیه دردسرساز که ۱۰سال است از پرداخت آن سخن می‌گویند، مشکلات بزرگی دارد .

قرائت گزارش تحقیق و تفحص در مجلس نهم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بر همین اساس مجلس تصمیم گرفت موضوعات مربوط به سهام عدالت را بررسی کند. در نتیجه پس از تصویب طرح در صحن علنی، رئیس مجلس 15نفر را در قالب یک هیأت مسئول پرونده تحقیق و تفحص از سهام عدالت کرد. این هیئت طی هفته‌های گذشته جلساتی را با نهادها و سازمان‌های مرتبط با این سهام برگزار کرده است که درباره نتایج این جلسات و زمان قرائت این طرح در صحن علنی مجلس با ابوذر ندیمی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سهام عدالت گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌خوانید:

    هیأت تحقیق و تفحص از سهام عدالت در بررسی‌های خود به چه نتایجی دست یافته است؟
    نشست‌های مختلفی را با هیئت مدیره سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی‌ها برگزار کردیم. گزارش‌های مختلفی را از سازمان‌ها و نهادهای نظارتی و اجرایی دریافت کردیم و آخرین گزارش مربوط به دیوان محاسبات بوده است و در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی‌، سازمان بازرسی و بقیه سازمان‌ها هم در حال ارائه گزارش‌هایشان درباره سهام عدالت هستند.‌
    محتوای گزارش سازمان بازرسی در مورد سهام عدالت چیست؟
    فعلا نمی‌توانیم در مورد محتوای این گزارش قضاوت کنیم چون دستگاه‌های دیگر نیز در حال ارسال گزارش‌هایشان هستند. به این دلیل فعلا این گزارش به‌صورت امانت محفوظ باقی می‌ماند تا در آینده مابقی گزارش‌ها نیز دریافت شود. درحال حاضر می‌توانم بگویم که سهام عدالت با انحرافاتی به‌لحاظ اجرای قانون در ادوار گذشته روبه‌رو بوده و مشکلاتی در مورد سهام عدالت وجود داشته است ولی چون نمی‌خواهیم مانع ارائه آرا و نظرات در مورد تحقیق و تفحص در هیأت شویم، فعلا نمی‌توانیم جزئیات را اعلام کنیم. اما روش توزیع، نحوه تقسیم سود، واگذاری و اصل سهام عدالت که طی سال‌های گذشته انجام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
    نتایج گزارش هیئت تحقیق و تفحص چه زمانی مشخص می‌شود؟
    ما سعی می‌کنیم در نزدیک‌ترین زمان یک گزارش اجمالی درباره نتایج کار منتشر کنیم. در صورت جمع‌بندی بر سر گزارش‌های سهام عدالت، بررسی‌های نهایی تا دو ماه آینده اعلام خواهد شد.
    مسأله اصلی در این تحقیق حول چه محورهایی است؟
    مسأله اصلی بر سر نحوه فرآیند آزادسازی است. هم‌اکنون بازار سهام بهترین روش برای آزادسازی است چراکه به لحاظ شفافیت و فرآیند قانونی، زمینه خوبی را فراهم کرده است. تغییر روش واگذاری در حیطه اختیارات دولت نیست و این موضوع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد و نتایج نهایی هم بلافاصله اعلام می‌شود. باید توجه داشت موضوع سهام عدالت بسیار پیچیده است و باید تمام ابعاد آن به لحاظ کارشناسی و فنی سنجیده شود، چرا که تعداد زیادی از مردم ذی‌نفع آن هستند.‌
    با توجه به اینکه امسال سال پایانی مجلس نهم است، آیا نتایج این تحقیق و تفحص در این مجلس قرائت خواهد شد؟
    قطعا با روش کاری که داریم و جلساتی که با سازمان‌ها و دستگاه‌ها برگزار کرده‌ایم، سعی می‌کنیم در نزدیک‌ترین زمان و تا قبل از پایان سال گزارش تفحص را به صحن برای قرائت ارائه کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها