عصر خودرو

قیمت آتی سکه در سراشیبی سقوط

عصر بازار: با کاهش قیمت جهانی طلا و افت ارزش دلار و سکه در بازار داخلی، قیمت‌ها در بازار آتی سکه نیز سیر نزولی به خود گرفته است.

قیمت آتی سکه در سراشیبی سقوط
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، این روزها معامله‌گران بازار آتی رمق چندانی برای حضور در مبادلات این بازار ندارند. با کاهش قیمت جهانی طلا و افت ارزش دلار و سکه در بازار داخلی، قیمت‌ها در بازار آتی سکه نیز سیر نزولی به خود گرفته است. در طول چند روز اخیر اولین نرخ‌های درج شده روی تابلو آتی همواره پایین‌تر از قیمت تسویه روزانه قرار داشته، ضمن اینکه در ادامه روز نیز نرخ‌های پیشنهادی معامله‌گران با روند کاهشی همراه بوده است.

    امروز سه شنبه در بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران همسو با روزهای قبل، تا سقف 1.5 درصد اولین قیمت های درج شده روی تابلو نسبت به قیمت تسویه روزانه در سطوح پایین‌تری بازگشایی شد. در ادامه مبادلات نیز تا زمان تنظیم این گزارش تا حداکثر هشت هزار تومان قیمت‌ها کاهش یافت. در حالی که تا چند روز پیش در سررسیدهای دورتر قیمت سکه بالای یک میلیون تومان خرید و فروش می شد اما حالا نه تنها قیمت ها فاصله معناداری با این رقم یافته است، بلکه در تمامی سررسیدها نرخ سکه کمتر از 900 هزار تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد.

    در بازارهای جهانی طلا به رغم بحران بدهی و مالی یونان، قیمت طلا نتوانست پس از بازگشایی در روز دوشنبه روند صعودی به خود گیرد. به گزارش رویترز سرمایه گذاران بین المللی منتظر برگزاری نشست فوق العاده امروز رهبران اروپایی برای بررسی اوضاع یونان هستند. بر این اساس بحران مالی و بدهی یونان نتوانسته موجب افزایش قیمت جهانی طلا شود. هووی لی تحلیلگر ارشد موسسه فیلیپ فیوچرز تاکید کرد که تحولات اخیر یونان نشان می دهد که بازار در شرایطی نیست که طلا بتواند روند صعودی خود را باز هم حفظ کند. نوسانات قیمت طلا نشانگر این واقعیت است که تقویت ارزش دلار فشار زیادی را بر بازار فلزات گرانبها وارد کرده است.

    وی گفت: در شرایط کنونی تقاضای سرمایه گذاری برای طلا با افت محسوسی روبرو شده و این مساله به ضرر قیمت طلا بوده است. یک تاجر طلا در بازار سیدنی نیز تاکید کرد که دستیابی به هرگونه توافقی بر سر بحران یونان می تواند قیمت طلا را به زیر 1150 دلار برساند.

    در سمت دیگر در بازارهای داخلی نیز تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات هسته‌ای و انتظار برای اعلام توافق جامع میان ایران و غرب، ارزش دلار در بازار غیررسمی و از سوی دیگر نرخ طلا با روند کاهشی همراه شده است، بر این اساس آثار روانی شکل گرفته در میان معامله‌گران موجب شده تا اغلب تمرکز فعالان بازار روی فروش طلا و دلار باشد و کمتر کسی تمایل به خرید از خود نشان دهد. از این رو به موازات کاهش قیمت ‌ها در بازار آزاد، شاهد روند نزولی نرخ‌های سکه در تمام قراردادهای فعال بازار آتی نیز هستیم.

    تا زمان تنظیم این گزارش بهای هر قطعه سکه نقدی در بازار آزاد، در رقم 875 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که روز گذشته قیمت سکه 877 هزار تومان بود. نرخ دلار نیز امروز با تنزل حدود 25 تومانی به 3245 تومان رسیده است.

    به نظر می‌رسد در صورت اعلام توافق جامع باید منتظر تکرار سناریوی کاهش قیمت‌ها تا زمان فروکش کردن التهابات روانی ناشی از این رخداد در بازارهای موازی ارز و طلای کشور باشیم.

    برچسب ها