عصر خودرو

روند حرکتی مس در هفته گذشته نشان داد؛

رشد ۲.۲ درصدی قیمت فلز سرخ

عصر بازار- مس بررسی بازار هفته گذشته مس نشان می‌دهد که قیمت این فلز صنعتی با پشت سر گذاشتن و بازگشت دوباره به سطح قیمتی ۷ هزار دلار بر تن، شاهد رشد ۲.۲ درصدی بود؛ در حالی که موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، افزایش ۳ هزار و ۸۲۵ تنی را ثبت کرد. به‌طور کلی، از دلایل افت قیمت طی هفته، افزایش موقعیت‌های فروش و بسته شدن موقعیت‌های خرید بود. با این وجود، انتظار می‌رود که اثر عوامل بنیادی بازار، باعث رشد قیمت مس تا پایان سال جاری شود.

رشد ۲.۲ درصدی قیمت فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، دوشنبه قیمت مس برای مدت طولانی از مرز 7 هزار دلار بر تن عبور کرد و به حداکثر قیمت خود از ماه آگوست 2014 تاکنون رسید. رشد 3 درصدی قیمت مس در این روز، به دلیل افزایش حجم واردات مس و محصولات مسی چین در ماه سپتامبر بود. واردات مس و محصولات مسی چین در ماه گذشته به حدود 430 هزار تن رسید که تقریبا برابر با میزان واردات این محصولات در ماه مارس سال جاری بود. علاوه بر این، واردات کنسانتره مس چین با رشد 2 درصدی در ماه سپتامبر نسبت به ماه آگوست، به حدود یک میلیون و 470 هزار تن رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه از سال گذشته، رشد 6 درصدی داشت.

    در اولین روز هفته، موجودی مس انبارهای بورس فلزت لندن با رشد یک هزار و 225 تنی همراه بود؛ البته میزان حواله‌های باطل شده در این روز به نزدیک 5 هزار و 975 تن رسید. شاخص ارزش دلار روز دوشنبه، با افزایش 0.24 درصدی به 93.16 واحد رسید. علاوه بر این، قیمت نفت خام برنت نیز با رشد 1.03 درصدی با رقمی حدود 57.74 دلار بر هر بشکه معامله شد. شاخص قیمت تولیدکنندگان چین نیز برای ماه سپتامبر برابر با 6.9 درصد بود که با رشد نسبت به رقم 6.3 درصدی ماه گذشته همراه بود. شاخص قیمت مصرف‌کنندگان این کشور آسیایی در ماه سپتامبر نیز از رقم 1.8 درصد به حدود 1.6 درصد رسید.

    روز سه‌شنبه، با توجه به افزایش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن قیمت مس با کاهش 0.2 درصدی همراه بود، اما همچنان بالای سطح 7 هزار دلار بر تن قرار داشت. شاید بتوان ادعا کرد که بهبود شاخص‌های اقتصادی چین نظیر قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده در روز گذشته و پیش‌بینی رشد اقتصاد این کشور، باعث شد تا قیمت این فلز صنعتی، از سطوح بالای خود پایین نیاید. ذخایر مس انبارهای بورس فلزات لندن، در این روز رشد 6 هزار و 300 تنی داشت و به بالای سطح 290 هزار تن رسید. شاخص ارزش دلار نیز در این روز رشد 0.2 درصدی داشت و به 93.35 واحد دست یافت که از عوامل افت قیمت محسوب می‌شود.

    هر بشکه نفت خام برنت نیز با قیمت 58.15 دلار معامله شد که رشد 0.26 درصدی نسبت به روز گذشته داشت. شاخص قیمت مصرف‌کنندگان انگلستان نیز در روز سه‌شنبه منتشر شد و رشد 3 درصدی را در ماه سپتامبر گزارش کرد، درحالی که شاخص قیمت تولیدکنندگان تنها 0.2 درصد رشد کرد. علاوه بر این، شاخص قیمت مصرف‌کنندگان کشورهای حوزه یورو نیز رشد 1.5 درصدی را تجربه کرد. شاخص جو اقتصادی ZEW آلمان نیز، برابر با 26.7 بود که نسبت به آخرین گزارش و رقم پیش‌بینی شده کمتر بود.

    روز چهارشنبه، تمایل فروش سرمایه‌گذاران بازار مس به‌دلیل بهره‌مندی از قیمت بالای این فلز صنعتی، با تقویت متوالی ارزش دلار در ابتدای روز بیشتر شد؛ چرا که تقویت ارزش دلار نه‌تنها باعث افت قیمت کالا می‌شود، بلکه در صورت تبدیل دلار به سایر واحدهای پولی، وجه نقد بیشتری دست سرمایه‌گذاران را می‌گیرد. رشد فروش در بازار مس، سبب افت 1.1 درصدی قیمت این فلز سرخ شد و از سطح 7 هزار دلار بر تن پایین آمد. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز، شاهد افزایش 900 تنی بود. نهایتا در پایان روز سه‌شنبه، شاخص ارزش دلار، نزدیک به 0.13 درصد افت را پشت سر گذاشت و به حدود 93.23 واحد رسید.

    روز پنج‌شنبه، با وجود کاهش 975 تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، قیمت باز هم کاهش یافت و این امر در نتیجه، وقوع وضعیت فروش در بازار مس است. با این وجود، تحلیلگران منتظر وقوع نشانه‌هایی برای افزایش مجدد قیمت مس هستند. بازگشت قیمت به سطح حمایتی 7 هزار دلار بر تن، افزایش موجودی انبارها و جایگزین شدن حواله‌های ابطال شده از انبار، همگی سبب گل‌آلود شدن آب بازار مس شده است. از این رو، برای درک بهتر وضعیت تجارت در بازار، بایستی این دوره پایان یابد. در این روز موقعیت‌های خرید بیشتری که در سود بودند، بسته شدند و قیمت حدود 0.7 درصد کاهش یافت.

    طی روز پنج‌شنبه پریمیوم کاتد مس کاهش یافت که عملا حاکی از افزایش دسترس‌پذیری و عرضه کافی مس در بازار جهانی است. از آن رو که پیش‌بینی تقاضای مس با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه است، انتظار می‌رود که بازار به سمتی سوق پیدا کند که افزایش موقعیت‌های فروش به جهت بهره‌مندی از سطوح بالای قیمتی و قیمت‌گذاری‌های کوتاه‌مدت را پوشش دهد. شاخص ارزش دلار در روز پنج‌شنبه، با افت 0.12 درصدی به 93.12 واحد رسید. هر بشکه نفت خام برنت نیز، با قیمتی برابر با 57.44 دلار معامله شد که افت 1.3 درصدی نسبت به روز گذشته داشت.

    در آخرین روز کاری هفته‌ای که گذشت، قیمت مس بعد از 4 روز متوالی سقوط، مجددا حدود 1.3 درصد افزایش یافت و در بالای سطح 7 هزار دلار بر تن ایستاد. تهدید تغییر تعرفه‌های تجاری ایالات متحده در این روز، سبب شد تا آربیتراژ مس بین 2 بورس لندن و نیویورک افزایش یاید. این در حالی است که وعده افزایش هزینه‌های زیرساخت این کشور در مدت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، انتظار فعالان بازار را از افزایش تقاضای این منطقه، بالا برد. عاملی که سبب تقویت تجارت مس از بورس فلزات لندن به بورس کالای نیویورک بود.

    روز جمعه، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، افت 3 هزار و 625 تنی را تجربه کرد که در افزایش قیمت مؤثر بود. شاخص ارزش دلار در این روز، افزایش 0.48 درصدی داشت و به حدود 93.57 واحد رسید. هر بشکه نفت خام برنت نیز با افت 0.75 درصدی قیمت، با مبلغی حدود 56.8 دلار معامله شد. نرخ هفتگی بیکاری در ایالات متحده، حدود 222 هزار نفر بود که کمتر از پیش‌بینی 245 هزار نفری است. همچنین شاخص تولید و ساخت هفتگی در ماه اکتبر به 27.9 رسید که رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به 23.8 واحد گزارش پیشین داشت. نمودار 1، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد.

    با توجه به این نمودار، قیمت مس به‌طور کلی طی هفته گذشته، رشد 2.2 درصدی را پشت سر گذاشت که با افزایش 3 هزار و 825 تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن همراه بود. با توجه به بازگشت قیمت به سطح حمایتی 7 هزار دلار بر تن و چشم‌انداز روشن تقاضای مس در کوتاه‌مدت، انتظار می‌رود که قیمت مس با وقوع کسری عرضه مس در بازار جهانی، با افزایش بیشتری همراه باشد. این در حالی است که پرو، با افزایش تولید مس همراه بوده است و در مقابل، ریوتینتو، بودجه تولید مس خود را کاهش داده است. بازار مس در شرایط ناپایداری است که پیش‌بینی دقیق قیمت را تا حدی دشوار می‌سازد؛ چرا که در نیمه نخست سال جاری، رشد تولید ناخالص داخلی و تولید صنعتی چین، برابر با رشد تقاضای مس این کشور نبود. از این رو، رشد تولید ناخالص داخلی فصل سوم از سال جاری نیز، ممکن است که لزوما با رشد تقاضای مس همراه نباشد

    برچسب ها