عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

طرح "قیمت تضمینی" سیاستی رقابتی در خرید و تولید گندم ایجاد می کند

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در روند سیاست خرید تضمینی، کشاورز با علم به خرید محصول توسط دولت انگیزشی در جهت بهبود راندمان کیفی و کمی محصول خود ندارد از این رو باید زمینه را برای گذار از سیاست حمایتی به سیاست رقابتی با انجام معاملات گندم در بستر بورس کالا و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی فراهم کرد.

طرح "قیمت تضمینی" سیاستی رقابتی در خرید و تولید گندم ایجاد می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، امیرعلی امیرباقری اظهار کرد: نگاهی به 10 کشور برتر تولیدکننده اول این محصول به لحاظ تناژ تولید، حاکی از برنامه ریزی کشورهای پیشرفته در جهت تولید به صرفه و با راندمان بالا دارد.

    وی ادامه داد: سیاست دولت در این زمینه تامین امنیت غذایی مردم و قطع وابستگی واردات این محصول از کشورهای دیگر است چراکه در صورت بروز چالش‌های بین المللی و تحریم صادرات این کالا به ایران، فشار مضاعفی بر دولت و مردم وارد می شود.

    امیرباقری بیان کرد: برخی از کارشناسان از گندم به‌عنوان سلاحی استراتژیک یاد می‌کنند که نظر به تغییر پارامترهایی چون افزایش جمعیت جهان، رشد منفی عوامل تولید، نبود کالای جایگزین و تاثیر این محصول بر سایر فرآورده‌ها، می‌تواند به‌عنوان اهرمی پنهان بر کشورهای کمتر توسعه یافته در آینده بکار گرفته شود و اثری مشابه شوک نفتی سال 1973 داشته باشد.

    این کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه تصریح کرد: حمایت از خودکفایی در زمینه تولید گندم و سیاست خرید تضمینی از کشاورزان در دستور کار دولت قرار گرفت که البته این سیاست ضمن حمایت از تولید، نقص‌هایی را در بطن خود داشته است، چراکه گندم تولیدشده به لحاظ کیفی و مرغوبیت همگن نبوده و تولیدکننده با علم از خرید محصول توسط دولت انگیزشی در جهت بهبود راندمان کیفی و کمی محصول خود نداشت.

    امیرباقری یادآورشد: فشار مالی پرداخت بر دولت در شرایط کنونی بسیار سنگین بوده ودولت می‌تواند از ظرفیت بازار برای خرید این محصول استفاده کند، در شرایط کنونی نظر به حجم بدهکاری دولت و معوق شدن پرداخت ها، فاصله زمانی پرداخت طلبِ تولیدکننده، منجر به ظهور دلالی در این حوزه گشته است لذا نقطه عبور و گذار از  سیاست حمایتی به سیاست رقابتی، انجام معاملات گندم در بستر بورس کالا و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی خواهد بود.

    وی اضافه کرد: در سیاست قیمت تضمینی، تولیدکننده محصول خود را  در بورس کالا عرضه کرده و خریدار نیز با توجه به درجه بندی کیفی محصول، قیمت و حجم تقاضای خود را عرضه خواهد کرد، و معاملات در قیمت مورد توافق خریدار و فروشنده انجام شده و تفاوت قیمت تعادلی معامله از نرخ حمایتی توسط دولت به حساب فروشنده واریز خواهد شد.

    امیرباقری در خاتمه گفت: زمان عرضه گندم در بازار نامتقارن بوده و به طور معمول در نیمه اول سال حجم عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد،در این میان وجود درگاهی غیرانتفاعی که خریدار محصول بوده و در طول سال مدیریت عرضه را عهده دار شود، ضروری به نظر می‌رسد، این وزنه تعادلی در شرایط فعلی دولت بوده و می‌توان انتظار خصوصی سازی مدیریت گردش این کالا را در آینده داشت

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو