عصر خودرو

نظام مالیاتی کشور نیاز به پالایش دارد

عصر بازار- سیستم مالیاتی از جنبه درونی و بیرونی کارایی ندارد که از عوامل این ناکارآمدی می‌توان به معافیت‌های گسترده و اقتصاد زیرزمینی اشاره کرد.

نظام مالیاتی کشور نیاز به پالایش دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، یکی از اصول اقتصاد مقاومتی رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی و خام فروشی است، امری که به نظر می‌رسد نیازمند اصلاح اساسی در سیاست گذاری اقتصادی کشور است.

    طی روزهای اخیر کامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان مالیاتی کشور از فرار مالیاتی 30هزار میلیارد تومانی در کشور خبر داده است، اگر این آمار واقعی باشد، بدین معناست که جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی دولت با مانعی بزرگ روبرو است.

    درآمدهای مالیاتی دولت به سالم سازی روند دخل وخرج درآمدهای دولت کمک می‌کند و ابزاری دردست دولت برای بازتوزیع ثروت و ساماندهی کردن اقتصاد است.
    الکترونیکی کردن فرآیندها اقتصادی سدی در برابر فرار مالیاتی

    غلامحسین دوانی گفت: سیستم مالیاتی از جنبه درونی و بیرونی کارایی ندارد و از عواملی که منجر به این ناکارامدی شده می‌توان به معافیت‌های گسترده، اقتصاد زیرزمینی و اقتصاد دولتی اشاره کرد.

    دوانی اظهار کرد:بر اساس آمار و مطالعات انجام شده حدود 50 درصد تولید ناخالص داخلی از پرداخت مالیات معاف می‌باشند که این امر فشار زیادی بر سایر بخش‌های اقتصاد وارد می‌کند. علاوه بر این، بین 20 تا 40 درصد اقتصاد کشور به صورت زیرزمینی است که این امر نیز فرارهای مالیاتی را تشدید می کند.

    وی با اشاره به اینکه نقص‌های قانونی عامل ایجاد فرار مالیاتی است، بیان کرد: در آمد مالیاتی دولت در سال گذشته 112هزارمیلیاردتومان بوده که اگر دولت عزم راسخ داشته باشد، می‌تواند این میزان را افزایش دهد.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اجرایی شدن طرح جامع ، فرار مالیاتی را کمتر خواهد کرد،گفت: اقتصاد غیررسمی تقریبا یک سوم اقتصاد را در بر گرفته است و به تاریکخانه اقتصادی معروف است که این امر از عوامل اصلی فرار مالیاتی در کشور و دلسردی فعالان بخش تولید است.

    دوانی با تاکید بر ضرورت پیاده شدن دولت الکترونیک برای فرار مالیاتی بیان کرد: بدون تردید، با افزایش تعداد بنگاه‌ها،فعالان اقتصادی و پیچیدگی فعالیت‌های اقتصادی، اصلاح نظام مالیاتی کشور تنها با  استفاده از فنّاوری های جدید در جمع آوری و رصد اطلاعات مالی، الکترونیکی کردن فرآیندهای مالیاتی امکانپذیر است.

    وی به برخی از عوامل ناکارآمدی نظام مالیاتی کشور پرداخت و گفت:  فرهنگ مالیاتی حاصل اعتماد مردم به دولت است وقتی مردم طبق باورهای فرهنگی اعتمادی به دولت ندارند و از سوی دیگر دولت‌ هم فعالیت های اقتصادی و خدمات رسانی خود را به صورت شفاف به مردم اعلام نمی‌کند، طبعا مردم هم از پرداخت مالیات گریزان می شوند.

    برچسب ها