عصر خودرو

قائم مقام بین الملل وزیر نیرو:

۲۸ قرارداد BOT با شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه آب و فاضلاب منعقد شد

عصر بازار- قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفت: سال گذشته قرارداد ۲۸ طرح بزرگ در حوزه آب و فاضلاب به صورت BOT بسته شد و قدم بسیار خوبی برای خوداتکایی این طرح‌ها و البته صنعت برداشته شد.

۲۸ قرارداد BOT با شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه آب و فاضلاب منعقد شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، «علیرضا دائمی» قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در نشست تخصصی «راهکارهای حمایت از ساخت داخل و توسعه صادرات» که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران برگزار شد، با اشاره به مشکلات توسعه صادرات در کشور گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور وابستگی شدید بخش خصوصی به دولت و در عین حال وابستگی دولت به منابع نفتی است.

    وی افزود: تأمین اعتبارات طرح‌ها به‌دلیل کمبود اعتبارات با مشکل مواجه شده و این باعث ایجاد مشکلاتی در زنجیره تولید شده است.

    وی تصریح کرد: دسترسی به سوخت ارزان قیمت و نیروی انسانی تحصیل کرده از جمله مزیت نسبی در سطح ملی برای ماست، باید توجه داشته باشیم که ما دارای یک جایگاه ژئوپلیتیک خوب هستیم و عمده کشورهای همسایه نیازمند محصولات ما هستند.

    قائم مقام وزیر در امور بین الملل گفت: مطمئناً با توجه به کاهش قیمت نفت و انتظار کاهش بیشتر آن در سال‌های آتی، درآمدهای دولت برای راهبری بسیاری از پروژه‌های عمرانی کاهش می‌یابد؛ بنابراین صنعت آب و برق بایستی به دنبال خوداتکایی این صنعت از نظر اقتصادی حرکت کند.

    وی ادامه داد: سال گذشته 28 طرح بزرگ در حوزه آب و فاضلاب به صورت BOT قرارداد بسته شده و قدم بسیار خوبی برای خوداتکایی این طرح‌ها و البته صنعت برداشته شد.

    وی تأکید کرد: کار مجموعه‌های دولتی، سیاست‌گذاری و تسهیل گری در امور مختلف کشور است و این مجموعه‌ها می‌بایست از مداخله در امور اقتصادی پرهیز کند.

    وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت نیرو به عنوان یک ارگان دولتی در یکی دو سال اخیر گام‌های بسیار مثبتی جهت ورود شرکت‌های خصوصی به پروژه‌های بزرگ برداشته است و بناست که این حرکت تداوم داشته باشد.

    دائمی گفت: شرکت‌های خصوصی می‌بایست توجه داشته باشند که شرط گرفتن قراردادهای بزرگ از وزارت نیرو استفاده آن‌ها از تجهیزات ساخت داخل در اجرای پروژه‌هاست.

    وی اضافه کرد: از دیگر شروط، استفاده شرکت‌های خصوصی از پتانسیل نیروی متخصص داخلی برای انجام کارهاست.

    وی با اشاره به یکی از پیش شرط‌های توسعه صادرات و افزایش کیفغیت محصولات داخلی در صنعت اظهارداشت: یکی از این امور که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد پیدا کردن یک شریک تجاری در خارج از کشور است، این امر می‌تواند هم باعث تأمین سرمایه اجرای پروژه‌ها شود و هم اینکه باعث افزایش کیفیت محصولات و تبادل تجربیات در این زمینه شود.

    وی در پایان نیز با اشاره به مشکلات پیش روی نظام بانکی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما برای توسعه صادرات محصولات صنعت، مشکلات موجود در نظام بانکی و نبود مبادلات بانکی با بانک‌های معتبر و بزرگ خارجی است.

    برچسب ها