عصر خودرو

نسبت به دوره گذشته؛

رشد ۲۱ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در سه هفته اخیر

عصر بازار: سه هفته معاملاتی منتهی به ۸ آبان ۹۴ در حالی به پایان رسید که مجموع ارزش معاملات در بورس انرژی ایران نسبت به دوره مشابه قبل از آن با رشد قریب به ۲۱ درصدی به ۳ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال بالغ شد که از این میزان معاملات اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره بیشترین سهم از ارزش معاملات بورس انرژی ایران را طی دوره مذکور به خود اختصاص داد.

رشد ۲۱ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در سه هفته اخیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بورس انرژی ایران که درصدد کمک به صنعت نفت کشور در تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ ای این صنعت برآمده است، طی 14 روز کاری این دوره از 18 مهر 94 تا 8 آبان 94 موفق به عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره 380 سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران به ارزش 2 هزار میلیارد ریال در نماد «سمانک 955» شد.

    معاملات ثانویه این اوراق در تمامی نمادهای فعال نیز منجر به ثبت ارزشی بالغ بر 38 میلیارد ریال بر روی اوراق مذکور طی این دوره شد. بدین ترتیب ارزش تجمعی معاملات سال جاری بر روی اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره قریب به 6 هزار و 147 میلیارد ریال شد.

    طی این دوره همچنین معامله 78 هزار و 196 قرارداد سلف موازی استاندارد برق معادل با 1 میلیون و 624 هزار 540 مگاوات ساعت با ارزشی قریب به 600 میلیارد ریال موجب شد تا ارزش تجمعی معاملات برق در بورس انرژی ایران از ابتدای سال جاری به 3 هزار و 713 میلیارد ریال بالغ شده و با کسب سهم 20 درصدی از ارزش تجمعی معاملات به بیشترین سهم خود از ابتدای سال جاری تا کنون دست یابد.

    طی این دوره بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز میزبان 160 عرضه از کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، برش سنگین، بنزول، پروپان، حلال‌های 400، 402، 404، 406 و 410، سوخت کوره سبک، قطران، گاز مایع خام، گاز مایع صنعتی، متانول، میعانات گازی، نفتای سنگین، نفتای سنگین تصفیه نشده و نیتروژن مایع بود که در مجموع معامله بالغ بر 54 هزار تن کالاهای مذکور منجر به ثبت ارزشی بالغ بر 497 میلیارد ریال در این بازار شد.

    از نکات حائز اهمیت این دوره می‌توان به نخستین عرضه کالاهای «نفت‌گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد ترکیه تحویل تبریز»، «نفت‌گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد پاکستان تحویل زاهدان» و «نفت‌گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد پاکستان تحویل چابهار» در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره کرد.

    در این دوره همچنین کارگزاری‌های «آتی‌ساز بازار» و «آریا نوین» به عضویت بورس انرژی ایران درآمدند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها