عصر خودرو

پیش‌بینی غول‌های بازرگانی از قیمت ثابت نفت

عصر بازار- شرکت‌های بازرگانی بزرگ به رویترز گفتند: روند تعادل مجدد بازار نفت جهانی با کمک محدودیت عرضه از سوی اوپک در جریان است، با این‌همه احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در سال آینده یا فراتر از آن بعید به نظر می‌رسد، زیرا کاهش عرضه ممکن است ادامه پیدا نکند.

پیش‌بینی غول‌های بازرگانی از قیمت ثابت نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اوپک و سایر کشورها شامل روسیه برای مقابله با مازاد جهانی در عرضه نفت و محصولات پالایش شده موافقت کرده‌اند تولیدشان را تا مارس سال 2018 حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

    سطح ذخایر نفت در جهان صنعتی پایین آمده با این‌همه همچنان بالای متوسط پنج ساله قرار دارد. نفت برنت پس از این که در ژانویه سال 2016 به حدود 27 دلار در هر بشکه – پایین‌ترین قیمت 12 سال گذشته – رسید، به 57 دلار صعود کرد، اما همچنان نصف قیمت خود در اواسط سال 2014 قرار دارد.

    الکس برد، مدیر جهانی نفت در شرکت گلنکور در نشست کالاهای جهانی رویترز گفت: تصور می‌کنم بازار در مسیر صحیحی قرار دارد. می‌توانید مشاهده کنید که تعادل دوباره در حال به وقوع پیوستن است، اما این روند تدریجی است و به همین دلیل تصور نمی‌کنم شاهد برداشت قابل توجه در ذخایر یا رشد چشمگیر قیمت‌ها باشیم. وی پیش‌بینی کرد نفت به تدریج افزایش پیدا می‌کند و برنت تا پایان سال به حدود 60 دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

    مارکو دوناند، مدیرعامل شرکت بازرگانی مرکوریا، گفت: قیمت‌ها تحت تاثیر سطح پایین ذخایر ممکن است به 60 دلار نزدیک شود، اما متوسط قیمت معاملات پیش فروش حدود 50 تا 55 دلار خواهد بود که تقریبا با هزینه تولید برای تولیدکنندگان‌ آمریکایی برابری می‌کند. به گفته وی، سه ماهه چهارم احتمالا بازار جهانی دچار کمبود عرضه شده و قیمت‌ها به 60 دلار نزدیک می شوند.

    دوناند انتظار دارد قیمت‌ها در واکنش به رویدادهای ژئوپلتیکی سال آینده به بالای 60 دلار صعود کند، اما این روند برای یک مدت پایدار ادامه نخواهد داشت.

    رییس ویتول که بزرگترین شرکت بازرگانی جهان است، نیز انتظار ندارد قیمت‌ها افزایش چشمگیری داشته باشند و در نشست رویترز اظهار کرد: قیمت‌ها در بازه محدودی بین 50 تا 60 دلار در هر بشکه خواهند ماند.

    ایان تیلور، مدیرعامل ویتول گفت: ما امسال در سطح جهانی شاهد کاهش قابل توجه سطح ذخایر بوده‌ایم و این وضعیت بسیار بهتر از چند سال قبل به نظر می‌رسد. اگرچه بازار به سوی موقعیتی پیش می‌رود که طی آن ذخایر محدودتر می‌شوند، اما اطمینان ندارم که بازار متقاعد شده باشد این وضعیت در بلندمدت ادامه پیدا می‌کند.

    توربیون توربیست، مدیرعامل شرکت بازرگانی گانور نیز گفت‌: اوپک نمی‌تواند کاهش تولید را در مواجهه با افزایش عرضه غیراوپک در سال آینده رها کند و انتظار رشد چشمگیری برای قیمت‌ها ندارد.

    وی در پیش‌بینی قیمت برای 12 تا 18 ماه آینده، گفت: در صورتی که همچنان اوپک روند محدودیت عرضه را حفظ کند و تقاضا به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز یا در حدود نرخ امسال رشد کند، برنت ممکن است کم و بیش در بالای 50 دلار بماند.

    برچسب ها