عصر خودرو

دامنه نوسان دلار کوچک شد

انتظارات بازار؛ اینرسی نوسان

عصر بازار: مشخص نبودن جهت حرکتی دلار و انتظارات بازار موجب شده که حجم معاملات کاهش یابد و این ارز در برابر تغییرات قیمتی مقاومت کند. به عبارتی مقاومت دلار در برابر تغییرات قیمتی موجب شده که اینرسی نوسان در بازار ارز شکل بگیرد. اینرسی (به فرانسوی: inertie) خاصیتی از یک جسم است که در برابر تغییر سرعت یا جهت حرکت جسم مقاومت می‌کند.

انتظارات بازار؛ اینرسی نوسان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دلار که روز دوشنبه تنها 5 تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و به قیمت 3505 تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرد و روی همان نرخ 3505 تومان باقی ماند. به گفته فعالان، «احتیاط معامله‌گران ارزی»، «حجم قابل قبول ارز موجود در بازار»، «مبهم بودن تحرکات و انتظارات معامله‌گران سکه» از جمله عواملی بوده‌اند که به منقبض شدن دامنه نوسانات شاخص بازار کمک کرده‌اند. در شرایطی که دامنه نوسان دلار در بازه 5 تومانی محدود شده است، معاملات نقدی چندانی در بازار ارز انجام نمی‌شود و بازیگران غیررسمی تلاش می‌کنند با انجام «معاملات امروزی» کسب سود کنند. معاملات امروزی به خرید و فروش‌هایی گفته می‌شود که تسویه آنها در ساعت 3 بعدازظهر همان روز صورت می‌گیرد.

    پنج‌شنبه، سکه بهار آزادی نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و تنها تحت‌تاثیر افت اونس 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 933 هزار تومان رسید.

    تکرار روند
    روند بازار در روز سه‌شنبه تفاوت چندانی با روز دوشنبه نداشت تا بتوان از دو روز تکراری و مشابه در بازار ارز سخن گفت. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3503 تومان آغاز کرد که 2 تومان کمتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود. در ادامه روز این ارز نوسان چندانی را تجربه نکرد و نهایتا با قیمت 3505 تومان به کار خود پایان داد. بالاترین قیمت دلار در روز سه‌شنبه نیز 3507 تومان بود و این ارز کشش عبور از این نقطه قیمتی را از خود نشان نداد. دوشنبه نیز شاخص بازار ارز چنین روند قیمتی‌ را سپری کرد؛ با این تفاوت که دلار در آن روز توانست تا نرخ 3512 تومان بالا رود؛‌ ولی در ادامه روز از سقف روزانه عقب‌نشینی کرد و به ابتدای کانال 3500 تومان بازگشت.
    به این ترتیب، پس از نوسان 20 تومانی روز یکشنبه، دامنه تغییرات قیمتی دلار در دو روز گذشته کاهش یافته و در محدوده 3505 تا 3510 تومان قرار گرفته است. وضعیت بازار سکه در دو روز گذشته نیز مشابه بازار دلار بوده است.
    سکه که روز دوشنبه با 3 هزار تومان کاهش به قیمت 935 هزار تومان رسیده بود، سه‌شنبه 2 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 933 هزار تومان رسید.کاهش بهای اونس عامل اصلی افت قیمت این فلز گرانبها بوده است.

    عوامل کاهش نوسان
    یک عامل درونی و 2 عامل بیرونی به کاهش دامنه نوسان در 2 روز گذشته کمک کرده است. احتیاط معامله‌گران ارزی عامل درونی‌ای است که به کاهش برد نوسان یاری رسانده است؛ در مقابل، مشخص نبودن جهت انتظاری معامله‌گران سکه و تزریق ارز از منبع نامشخص، دو عامل بیرونی بودند که منجر به محدود شدن تغییرات قیمت شده‌اند.
    به گفته فعالان،‌ مشخص نبودن جهت حرکت دلار در آینده موجب شده که در انجام معاملات و خریدهای ارزی، احتیاط ایجاد شود. بالا رفتن احتیاط موجب شده که حجم معاملات نسبت به گذشته کاهش بیشتری پیدا کند و قیمت از خود کشش افزایش بیشتر را نشان ندهد.
    عامل دیگری که موجب می‌شود معامله‌گران بزرگ در خریدهای روزهای اخیر نقش چندانی نداشته باشند، به افزایش حجم ارز نقدی بازار مربوط است. به گفته فعالان،‌ روزهای دوشنبه و سه‌شنبه حجم دلار نقدی بازار قابل قبول بود و این مساله موجب شد که نوسان‌گیران ارزی در بازار حضور کمتری پیدا کنند. به اعتقاد یکی از بازیگران باتجربه بازار، این گروه تنها زمانی وارد معاملات می‌شوند که احساس کنند مقدار ارز موجود در بازار کافی نیست.

    در این شرایط آنها وارد بازار ارز خواهند شد و با خریدهای خود زمینه افزایش قیمت و نوسان‌گیری را فراهم خواهند کرد.
    البته، منبع ورودی ارز بازار چندان مشخص نیست و اختلاف دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با آن وجود دارد، در حالی که برخی فعالان افزایش حجم ارز را به فعالیت بازیگران بازارساز نسبت داده‌اند، عده دیگری آن را به تحرکات معامله‌گرانی مرتبط دانسته‌اند که تصمیم گرفتند با انتشار برخی اخبار مثبت در رابطه با برجام، ارز خود را به فروش برسانند.
    برخی عنوان کرده‌اند که دسته یاد شده معامله‌گران سکه‌ای هستند که در روز یکشنبه با خرید ارز در برابر افت قیمت دارایی خود مقاومت کردند. حال این گروه پس از حفظ قیمت سکه و فروش بخشی از دارایی خود و ناامیدی از کشش دلار برای رشد بیشتر، فروش ارز خود را شروع کرده‌اند.حتی اگر معامله‌گران سکه، ارزی را در دو روز گذشته به فروش نرسانده باشند،‌ ابهام درباره واکنش آِینده آنها موجب شده که معامله‌گران ارزی تمایل چندانی به انجام معامله نداشته باشند.

    در این شرایط که معاملات نقدی بازار با احتیاط نسبتا زیادی صورت می‌گیرد،‌ بازیگران بازار تلاش می‌کنند با معاملات امروزی نوسان‌گیری کنند. آنها معمولا در این معاملات دلار را 2 تومان بالاتر از قیمت بازار خریداری می‌کنند و سعی می‌کنند با این ترفند دامنه نوسان را بالا ببرند.
    البته این تاکتیک در دو روز گذشته به سرانجام چندانی نرسید و دلار نوسان خاصی را تجربه نکرد.


    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو