عصر خودرو

احتمال خرید لیزینگی تاسیسات LNG شناور از شرکت نروژی

عصر بازار- ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان، در حال حاضر با مشکلاتی در زمینه صادرات گاز مواجه است که به نظر می‌رسد بخشی از آن با امضای قرارداد FLNG با نروژ مرتفع خواهد شد.

احتمال خرید لیزینگی تاسیسات LNG شناور از شرکت نروژی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است که حجم ذخایر گازی آن 33.5 هزار میلیارد مترمکعب،‌ چیزی معادل 18 درصد کل ذخایر جهان برآورد می‌شود، اما این کشور در زمینه صادرات گاز همچنان با مشکل مواجه است.

    ایران به طور مستمر در حال افزایش تولید گاز خود است و قصد دارد حجم تولید گاز خود را تا پایان سه ماهه نخست سال 2018 به یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش دهد. با این حال ایران 8 درصد از گاز تولیدی خود را صادر کرده که بخش اعظم آن نیز به ترکیه می‌رود.

    ایران تمایل دارد تا از طریق تبدیل گاز طبیعی به گاز طبیعی مایع‌شده به نقاط دوردست در بازارهای اروپایی صادر کند اما هنوز قراردادی برای ساخت تأسیسات تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع ساخته نشده است، تنها پروژه تولید LNG در ایران با حدود 52 درصد پیشرفت کار 8 تا 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تکمیل نیاز دارد و مذاکرات در این زمینه با طرف‌های خارجی هنوز به نتیجه نرسیده است.

    سال گذشته علی‌ کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد ایران قصد دارد حجم صادرات گاز LNG خود را به بیش از نیم میلیون تن در سال برساند و این مهم از طریق ساخت تأسیسات کوچک تولید LNG در کشتی‌های دارای مخزن حمل LNG اجرایی خواهد شد.

    تاکنون ایران با شرکت کوگاز کره جنوبی و سازمان ملی انرژی چین، تفاهمنامه توسعه پروژه‌های LNG در ایران را امضا کرده است، اما مذاکره درباره خرید یا ساخت کشتی‌های حامل LNG که طی ماه‌های گذشته بین ایران و برخی طرف‌های خارجی اجرایی شد، به نتیجه نرسیده است.

    کاردر در حال حاضر اعلام کرده است که اولین قرارداد تولید کشتی‌های حامل LNG موسوم به FLNG در آینده نزدیک با نروژی امضا می‌شود.

    وی نامی از شرکت نروژی نبرد اما سال گذشته میلادی خبرهایی از مذاکرات بین ایران و شرکت‌های گلار و هملا نروژ منتشر شد. شرکت گلار بزرگ‌ترین دارندگان ناوگان FLNG در جهان است و شرکت هملا می‌تواند کشتی FLNG را به صورت لیزینگی در اختیار ایران قرار دهد.

    ساخت تجهیزات کوچک تولید LNG و همچنین در اختیار قرار گرفتن کشتی‌های FLNG به ایران این امکان را می‌دهد که صادرات گاز خود به کشورهای خارجی را افزایش داده و از امتیاز دارا بودن بزرگترین ذخایر گاز جهان استفاده کند.

    اجرا شدن این سیاست‌ها همچنین به ایران امکان استفاده از گاز فلر که در تأسیسات نفتی در حال حاضر سوزانده می‌شود را فراهم خواهد کرد. حجم این میزان گاز که به صورت سالانه در تأسیسات نفتی سوزانده می‌شود، در صورت تبدیل شدن به LNG معادل 11 میلیون مترمکعب خواهد بود.

    برچسب ها