عصر خودرو

گزارش تحلیلی از بازار جهانی مس؛

بررسی تب و تاب فلز سرخ در ماه های اخیر

عصر بازار- در حال حاضر فلز سرخ در محدوده ۶۴۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار در تن تثبیت شده است. در شرایطی که قیمت مس طی دو ماه در محدوده بالایی حرکت کرد و شرکت‌های معدنی بزرگ از جمله «فریپورت مک موران»، «ساوترن کاپر» و «گلنکور» به قیمت‌های بالاتری دست یافتند.

بررسی تب و تاب فلز سرخ در ماه های اخیر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، خوش‌بین‌ها افزایش بهبود تقاضا و افت عیار معادن بزرگ را برای توجیه خوش‌بینی خود مطرح کردند. دلار ضعیف و خبر ممنوعیت ورود قراضه به چین، انگیزه‌ای را ایجاد کرد که خوش‌بین‌ها در انتظار آن بودند، اما تب و تاب قیمت‌ها از 6900 دلار در تن فروکش کرد و شاهد بازگشت قیمت مس طی هفته‌های اخیر بودیم. چین یک محرک کلیدی برای تقاضای جهانی فلزات است و تحلیلگران به داده‌های واردات مس این کشور به عنوان یک شاخص عمده برای تقاضای مس نگاه می‌کنند.
    نمودار 1- واردات قراضه مس چین

    داده‌های اقتصاد چین
    چین در آگوست امسال، 390 هزار تن تولیدات مسی و مس کارنشده وارد کرد، در حالی که این رقم در آگوست پارسال 350 هزار تن بود. هرچند این میزان نسبت به پارسال با افزایش همراه بوده، اما مقایسه ماه به ماه حاکی از یک روند خطی و یکنواخت است.
    رشد سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت چین از ژانویه تا آگوست به 7.8 درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در هفت ماهه امسال 8.3 درصد بود. این رقم کمترین نرخ رشد در 18 سال اخیر و حتی از پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها بود. تولید صنعتی و خرده فروشی چین در آگوست به اکثریت قریب به اتفاق برآوردها دست نیافت و این مساله سبب بروز بدبینی در بازارهای جهانی مس شد.
    با این وجود، فروش خودرو در چین به رشد ادامه داد. به گزارش انجمن سازندگان خودرو در چین، فروش خودرو در آگوست به 2.2 میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با پارسال، رشد 5.3 درصدی را تجربه کرد. فروش خودرو در چین در حالی رو به رشد است که در آمریکا شاهد روند ملایم فروش خودرو هستیم.

    خودروهای هیبریدی و برقی
    صنعت خودرو یکی از مصرف کنندگان بزرگ مس در جهان است. مس در قطعات مهمی از جمله موتور، بلبرینگ، ترمز و رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی مس، هر خودرو دارای موتور احتراق داخلی 23 کیلوگرم مس و یک خودرو هیبریدی 40 کیلوگرم مس مصرف می‌کند.
    محتوای مس در خودروهای برقی-هیبریدی و برقی قابل شارژ به ترتیب 60 و 83 کیلوگرم است. در حال حاضر شاهد یک حرکت بزرگ در خودروهای برقی هستیم و چندین دولت خود را متعهد به ناوگان برقی کرده‌اند. رشد برقی کردن خودروها می‌تواند تقاضای مس را افزایش بدهد. در واقع نه تنها محتوای مس در این خودروها بالاتر است، بلکه نیاز به افزایش زیرساخت‌های شارژ این خودروها و تعداد شبکه‌های شارژ وجود دارد.
    رشد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از تقاضای جهانی مس حمایت خواهد کرد. اگرچه آمریکا از موافقتنامه آب و هوایی پاریس بیرون آمده است، اما دیگر کشورها به این معاهده متعهد هستند.
    سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به مراتب برای تقاضای جهانی مس بهتر خواهد بود، چون شدت مصرف مس در انرژی تجدید پذیر بالاتر از انرژی‌های غیر قابل تجدید و فسیلی است.
    نمودار 2- پیش‌بینی رشد تولید خودروهای برقی

    موشک‌های کره شمالی
    قیمت مس به مسائل ژئوپلیتیک واکنش نشان می‌دهد. مس و دیگر دارایی‌های ریسکی طی یک ماه اخیر تنش‌های ژئوپلیتیکی در شبه جزیره کره را نادیده گرفتند. یک دلیل می‌تواند این باشد که بازارها راهی را برای زندگی با مسائل ژئوپلیتیکی پیدا کرده‌اند.
    زمانی که گرایشات قوی است، همان طور که در اواخر جولای شاهد بودیم، بازارها تمایل دارند هشدارهای مهم را نادیده بگیرند.
    نمودار 3- قراردادهای سه ماهه مس

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

    منبع: Market Realist

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو