عصر خودرو

صنعتگران چشم بادامی‌در تهران به دنبال چه بودند

شرط و شروط ایران برای سرمایه‌گذاران کره‌ای

عصر بازار: گروهی از صنعتگران کره‌ای به ایران آمده‌اند تا زمینه‌های همکاری با ایران در بخش‌های سرمایه‌گذاری مشارکتی و استقرار شرکت‌های خارجی و تبادل دانش و فناوری با ایران فراهم شود، اما آیا چشم بادامی‌ها شرایط همکاری و سرمایه‌گذاری با ایران را می‌پذیرند؟

شرط و شروط ایران برای سرمایه‌گذاران کره‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، هتل هویزه تهران امروز میزبان حدود 14 شرکت کره‌ای به ایران بود که دراین نشست ابتدا کره‌‌ای‌ها با پیشنه ‌ایران و زمینه‌های همکاری ایران با سرمایه‌گذاران خارجی پیش از انقلاب اسلامی و پس آزا آن آشنا شدند.

    انگار چشم بادامی‌ها هم می‌خواهند همانند آلمان‌ها و سایر کشورهای اروپایی هر چه سریعتر به تنور داغ اعلام آمادگی ایران در بهترین زمیان سرمایه‌گذاری خارجی ایران بچسبند و این فرصا را غنیمت بشمارند.

    گرچه زمینه‌ همکارِی‌های ایران و کره به سال‌های دور بر می‌گردد و این اولین تجریه همکاری ایران و کره نخواه بود، اما به نظر می‌رسد ایران و کره این بار مسمم‌تر از گذشته هستند و می‌خواهند نه تنها در بخش تولیدات، واردات و همکاری‌های فرهنگی و ورزشی بلکه در زمینه تبادل اطلاعات برای گسترش شهرک‌های فناوری دست دوستی بدهند.

    در حال حاضر شرکت‌های متعدد کره‌ای نه تنها کالا وارد ایران می‌کنند، بلکه موقعیت مونتاژ محصولات کره‌ای در ایران نیز فراهم شده‌است.
    در حال حاضر شرکت اسنوا کره با همکاری‌ایرانی ها در تبریز مشغول تولید محصولات مشارکتی این دو کشور است.

    حال به نظر می‌رسد ایران نیز از فرصت‌ سرمایه‌گذاری پیش‌ آمده استقبال کرده است و دست رد به سینه مهمانان خارجی نمی‌زند.

    صبح امروز که چشم‌بادامی‌ها به سخنان ایرانی‌ها در پنل معرفی ایران گوش می‌دادند، ایران بیش جای خالی سرمایه‌گذاری در صنایع ایران بیش از هر زمان دیگر به چشم می‌خورد.

    در این مراسم پس از معرفی ایران به هیئت کره‌ای و بیان ظرفیت‎های اقتصادی ایران، غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نسبت به همکاری ایران با کره اعلام آمادگی کرد.

    سلیمانی در این مراسم خطاب به هیئت متشکل از صنعتگران کره‌ای اعلام آمادگی کرد که ایران مایل به همکاری در بخش‌های خودرو، لوازم خانگی، صنایع شیمیایی، تولید کریستال، بلور، شیشه، صنایع پایین دستی، تولید چرم، کیف و کفش، صنایع پتروشیمی، پوشاک، صنایع الکترونیک،‌IT و ICT است.


    وی با بیان اینکه ایران همانند کره از جمله تمدن‌های بزرگ منطقه است، گفت که در حال حاضر ایران دارای مزایای کم نظیری برای سرمایه‌گذاری خارجی است چرا که ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه است.

    سلیمانی با بیان اینکه ایران دومین کشور در دنیا از نظر دارا بودن بیشترین تعداد همسایگان است، اظهار کرد: ایران با 15 کشور همسایه است که جمعیت همسایگانش به 500میلیون نفر می‌رسد و این فرصت مناسبی است تا ایران بتواند نه تنها با این کشورها همکاری کند، بلکه تبادلات تجاری نیز داشته باشد.

    او که کشورهای همسایه را دارای درآمدهای بالای نفتی دانست، افزود: ایران نیز همانند همسایگانش دارای منابع غنی نفت و انرژی است، به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 54 میلیارد تن ماده معدنی به ارزش 770 میلیارد دلار در ایران ذخیره است.

    در این مراسم که به نظر می‌رسید چشم بادامی‌ها گوش‌هایشان را تیز کرده‌اند تا همه ظرفیت‎های ایران را به بخوبی بشناسند تا در اولین فرصت که ظهر امروز به آن‌ها داده شده است با شرکای ایرانی بر سر مذاکره بنشینند.

    سلیمانی با بیان همه ظرفیت‌های ایران همچون وجود سه میلیون SME در ایران که 500هزار از این واحدها تولید و 2.5 میلیون دیگر در بخش تولید فعال هستند، به ظرفیت‌های ایران برای دسترسی به آب‌های آزاد در شمال و جنوب کشور تاکید کرد.

    وی با اشاره به وجود قانون سرمایه‌گذرای خارجی در ایران اعلام کرد که ایران آمادگی ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور را دارد، چرا که در این قانون اشاره شده است در صورت ورود سرمایه‌گذار خارجی میانگین هفت تا 15 درصد معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است، همچنین در صوت مشارکت سرمایه‌گذار کره‌ای و ایرانی و فروش محصولات به کشور سوم، معافیت مالیاتی 50 درصدی برای تولید کنندگان در نظر گرفته خواهد شد.

    معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در جمع کره‌ای‌ها به سابقه همکاری ایران و کره اشاره کرد و افزود: این سازمان نیز به عنوان سازمان دولتی برنامه‌های متنوعی برای حمایت از شرکت‌های خارجی و ورود آن‌ها به ایران در نظر گرفته است.

    سلیمانی به توافق صورت گرفته میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت که گرچه سال گذشته طی سفری به کره ایران خواستار همکاری با کره‌ای‌ها شد و دیگر خبری از آن‌ها نشد، اما حال با گذشت سه ماه او این توافق کره‌ آمادگی همکاری با ایران را دارد و اولین سفر هیئت صنتعگر خود به ایران را ترتیب داده است. او اما مهمترین زمینه همکاری میان ایران و کره را انتقال تجربیات میان دو کشور عنوان کرد.

    بر اساس این گزارش، قرار است بعد از ظهر امروز 14 شرکت کره‌ای با همتایان خود در ایران گفت‌گوهای دوطرفه‌ای داشته باشند و زمینه‌های همکاری دوطرف اعلام شود. این مذاکرات از چند هفته گذشته برنامه‌ریزی شده است تا شرکت‌هایی که در ایران آمادگی همکاری با ایران را دارند با همتای خود در کره جلساتی داشته باشند تا زمینه‌های همکاری در بخش‌های کلان و خرد صنعت و اقتصاد فراهم شود. به نظر می‌رسد حضور کره‌ای‌ها برای ایران در دوران پساتحریم امتیاز ویژه‌ای برای انتقال دانش و فناوری باشد چرا که جنوب شرق آسیا در سال‌های اخیر به تکنولوژی‌های بزرگی دست یافته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو