عصر خودرو

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد:

دورنمای صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه

عصر بازار: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دورنمایی از واقعیت صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه ارائه داد.

دورنمای صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که شناخت نقاط قوت و ضعف صنعت پتروشیمی کشور می تواند راهگشای عملکرد بهتر و تدوین برنامه های موثرتر در این صنعت باشد افزود: نتایج بررسی ها نشان می دهد که با وجود اقدامات مثبت و دستاوردهای قابل توجه در صنعت پتروشیمی کشور هنوز نقاط ضعفی وجود دارد که باید برای رفع آنها و تحقق مطلوب اهداف اسناد و قوانین مرتبط با این صنعت تدابیری اندیشیده شود. سیاست ها و قوانین مرتبط با صنعت پتروشیمی کشور بر نقش این صنعت در افزایش ارزش افزوده زنجیره صنعت نفت و گاز ، مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز، تولید و صادرات محصولات نهایی پتروشیمی تاکید دارند.

    آن طور که مرکز پژوهش های مجلس گزارش داده، اما رویکردهای ناصحیح از جمله خلاصه شدن برنامه های توسعه صنعت پتروشیمی به تعریف و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی، فقدان استراتژی توسعه صنعتی پتروشیمی، مشکلات ناشی از خصوصی سازی در صنعت پتروشمی کشور، انتخاب نامناسب طرح ها و مکانیابی نادرست، ارزان بودن قیمت گاز و عدم تسری تخفیف ها در طول زنجیره، غالب بودن الگوی بهره برداری از منابع و انتخاب گزینه تولید محصولات با ارزش افزوده پایین و در حجم زیاد، تضعیف نقش رگولاتوری و تنظیم گری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سازمان توسعه‌ای مسبب توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی در کشور شده است.

    با توجه به ویژگی های صنایع بالادستی پتروشیمی از جمله سرمایه بری زیاد و اشتغالزایی کم ، آب بری زیاد ، نیاز به واردات و خرید تکنولوژی و ارزش افزوده کم در قانون برنامه پنجم توسعه کشور گسترش زنجیره ارزش از طریق توسعه صنایع میانی مورد توجه قرار گرفت، اما به دلیل برداشت های اشتباه از متن قانون و مشخص نبودن متولی اجرای آن، عملکرد مثبتی تاکنون دربر نداشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها