عصر خودرو

نتایج یک پژوهش پاسخ می‌دهد

خط فقر مسکن در تهران چقدر است؟

عصر بازار: مشاور طرح جامع مسکن رقم خط فقر مسکن و نیز درصد خانوارهای زیر خط فقر مسکن در استان‌های مختلف را تشریح کرد.

خط فقر مسکن در تهران چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در پژوهشی که از سوی محمدرضا فرهادی‌پور یکی از مشاوران طرح جامع مسکن انجام و از سوی پایگاه خبری وزارت شهرسازی منتشر شده خط فقر مسکن در استان تهران برای هر نفر در سال جاری (میانگین یک سال)‌ یک و نیم میلیون تومان نرخ‌گذاری و برای یک ماه 133 هزار تومان تعیین شده است. بنابراین اگر فردی نتواند ماهیانه 133 هزار تومان را برای پرداخت هزینه اقامت در مسکن در تهران تهیه کند، بدمسکن محسوب می‌شود.

    بر اساس پژوهشی که این عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی بانکداری ایران تهیه کرده است، یک خانوار چهار نفری در تهران باید ماهیانه 532 هزار تومان برای تأمین مسکن پرداخت کند در غیر این صورت زیر خط فقر مسکن قرار دارد.

    همچنین به گفته این کارشناس اقتصادی بعد از استان تهران بالاترین خط فقر مسکن در ایران را استان‌ هرمزگان با یک میلیون و 400 هزار تومان برای یک سال، استان البرز با یک میلیون و 150 هزار تومان و سپس استان سیستان و بلوچستان با 960 هزار تومان دارا هستند.

    کارشناس ارشد اقتصاد مسکن با اشاره به خط فقر مسکن استان ایلام با رقم 284 هزار تومان برای یک سال ادامه داد: با توجه به اختلاف فاحش دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با سایر استان‌ها، به نظر می‌رسد وضعیت فقر مسکن در این دو استان بسیار بالا بوده و برای اصلاح آن نیازمند منابع مالی فراوانی هستیم.

    وی همچنین در بخش دیگری از این پژوهش تأکید می‌کند که 36 درصد مردم استان بوشهر، 33 درصد اهالی استان کرمان و 31 درصد ساکنان خوزستان در وضعیت فقر مسکن قرار دارند که باید برای رفع این معضل،‌ برنامه‌ریزی منسجمی در این استان‌ها صورت گیرد.

    فرهادی‌پور با اشاره به زیر خط فقر مسکن بودن 56 درصد مردم سیستان و بلوچستان به عنوان فقیرترین استان کشور از نظر درآمد افراد برای تهیه مسکن مناسب خاطرنشان کرد: بهترین استان از نظر درآمد مردم برای تهیه مسکن، استان تهران است که تنها 11 درصد ساکنان آن درآمدی زیر خط فقر مسکن دارند.

    وی همچنین تخمین زده است که تنها 12.6 اهالی استان زنجان زیر خط فقر مسکنند که نشان‌دهنده مناسب بودن درآمد اهالی این استان برای تهیه مسکن مناسب است. با این وجود استان‌های کرمان با 41.4 و بوشهر با 41.2 درصد جمعیت زیر خط فقر بعد از سیستان و بلوچستان بیشترین جمعیت زیر خط فقر مسکن را دارا هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها