عصر خودرو

بیم و امید چشم‌انداز اقتصاد کاتالونیا با استقلال از اسپانیا

عصر بازار- ایالت کاتالونیا که ۲۰ درصد تولید ناخالص اسپانیا را در اختیار دارد و همچنین از مزیت‌های دیگری در بخش اقتصاد برخوردار است در صورت جدایی از اسپانیا با چالش‌های مختلفی در این بخش روبه‌رو خواهد بود

بیم و امید چشم‌انداز اقتصاد کاتالونیا با استقلال از اسپانیا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ،کشور اسپانیا در جنوب غربی اروپا واقع شده است و دارای نظام مشروطه سلطنتی از نوع دموکراتیک و پارلمانی است.

    این کشور دارای 17 بخش خودمختار است که کاتالونیا یکی از این 17 بخش خودمختار محسوب می‌شود.

    کاتالونیا یک ایالت خودمختار در نظام سیاسی و اداری فدرال اسپانیا محسوب می‌شود، این منطقه از سال‌های دور به دنبال جدایی از کشور اسپانیا بود، گرایش‌های استقلال طلبانه در کاتالان که در دهه‌های گذشته در اقلیت بود در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند و سرانجام در انتخابات هفته گذشته که در این بخش برگزار شد اکثریت مردم آن رای به جدایی از اسپانیا دادند.

    15 درصد جمعیت اسپانیا در این ایالت زندگی می‌کنند و 20 درصد تولید ناخالص اسپانیا در اختیار این ایالت است.

    ایالت کاتالونیا مبادی ورودی اسپانیا در سواحل دریای مدیترانه را تحت کنترل دارد و دسترسی به آب‌های آزاد یکی از مزیت‌های اقتصادی آن به شمار می‌رود که از نظر درآمد‌های اقتصادی کمک زیادی به آن می‌کند.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند جدایی کاتالان‌ها از اسپانیا آن‌ها را با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مواجه خواهد کرد و با توجه به شانس کمی که برای عضویت در اتحادیه اروپا خواهند داشت از لحاظ اقتصادی با فشار بیشتری روبرو خواهند شد که قادر به تحمل آن نخواهند بود.

    اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان استقلال را به سود این منطقه عنوان می‌کنند چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه صورت می‌گیرد، همچنین 25 درصد توریست‌های که به اسپانیا سفر می‌کنند مقصدشان کاتالونیا است که این مزیت‌ها را درآمدی پایدار برای این ایالت عنوان می‌کنند.

    از سوی دیگر کاتالونیا ظرفیت بسیار زیادی در جذب سرمایه دارد و یک سوم از شرکت‌های خارجی فعال در اسپانیا در این منطقه قرار دارند.

    البته با تمام مزیت‌هایی که گفته شد، این منطقه در صورت استقلال با چالش عدم پذیرش از سوی اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد که اعلام کرده کاتالان‌ها را به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا نخواهد پذیرفت و این چالش موجب بالا رفتن هزینه صادارات کالا‌های این منطقه و عدم رقابت‌پذیری آن‌ها خواهد شد که منجر به زیان شرکت‌های کاتالانی می‌شود.

    از سوی دیگر کاتالان‌ها برای مستقر شدن باید یک پنجم از بدهی اسپانیا معادل 40 میلیارد یورو را نیز بپردازند.

    علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار میزان در پاسخ به این سئوال که آیا این منطقه از نظر اقتصادی قابلیت استقلال از اسپانیا را دارد یا خیر، اظهار داشت:ایالت کاتالان جزو پردرآمدترین و آبادترین منطقه در اسپانیا است و از نظر کشاورزی، دامداری و صنایع از شرایط مناسبی برخوردار است.

    کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه جذب توریست نیز یکی از منابع درآمدی این منطقه محسوب می‌شود، ادامه داد: شهر بارسلونا به تنهایی سالانه 10 تا 12 میلیارد دلار درآمد از این صنعت دارد.

    وی با بیان اینکه یکی از محرک‌ها و علل استقلال‌طلبی این منطقه همین درآمد‌های بالای اقتصادی آن است، گفت: مردم این ایالت معتقدند آن گونه که باید از سوی دولت به آن‌ها توجه نمی‌شود و درآمد‌های این منطقه خرج هزینه‌های دولت مرکزی می‌شود.

    بیگدلی تصریح کرد: داشتن مرز زمینی و دسترسی به آب‌های آزاد از مزایای این ایالت است که مردم آن را ترغیب به استقلال از اسپانیا کرده است.

    کارشناس اقتصاد بین‌الملل درباره اینکه آیا استقلال‌طلبان با نپذیرفتن آنها در اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی با مشکل مواجه نمی‌شوند، گفت: صرف عضو نبودن در اتحادیه اروپا مانع روابط اقتصادی بین آن‌ها نمی‌شود، هم اکنون نیز بسیاری از محصولات اتحادیه اروپا با برچسب‌های کاتولونیا عرضه می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه قطعا اسپانیا اجازه استقلال به این منطقه را نخواهد داد، گفت: هم از نظر اقتصادی، سیاسی و پرستیژ این جدایی به نفع اسپانیا نخواهد بود.

    هر چند با جدایی کاتالونیا، اسپانیا همچنان جایگاه چهارمی خود را در حوزه یورو پس از آلمان، فرانسه و ایتالیا حفظ می‌کند، اما استقلال کاتالونیا می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد اسپانیا بگذارد.

    برچسب ها