عصر خودرو

انتشار ۲۵ هزار میلیارد تومان سخاب توسط دولت ؛

معجزه سخاب در تعمیق بازار بدهی دولتی

عصر بازار- سخاب نوعی اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یکسال است که می‌تواند برای ساماندهی بخش قابل توجهی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران و شبکه بانکی مورد استفاده واقع شود.

معجزه سخاب در تعمیق بازار بدهی دولتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، دولت در آخرین روزهای سال 1395 به جای انتشار مرحله دوازدهم اسناد خزانه اسلامی (اخزا)، اسناد خزانه اسلامی بانکی (سخاب) را منتشر کرد و امکان معامله آنها را به صورت انحصاری در اختیار برخی بانک‌ها قرار داد تا نگرانی جدی بین اقتصاددانان از به انحراف رفتن بازار اوراق بدهی دولتی قوت بگیرد.

    در این رابطه کارشناسان معتقدند که دولت نباید به خاطر نگرانی فعالان بورس از فرار سرمایه از این بخش، توسعه بازار اوراق بدهی دولتی را محدود کند؛ چراکه توسعه بازار اوراق بدهی دولتی از یک سو سبب بزرگ شدن بازار مالی کشور و تنوع ابزارهای مالی در دسترس می‌ شود و از سوی دیگر، گستره وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران با درجه ریسک‌پذیری مختلف را ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌کند. در این شرایط، سرمایه‌گذاران با مشاهده ریسک و بازدهی اوراق مختلف در بورس، فرابورس، بورس کالا و غیره، به انتخاب پرتفوی بهینه خود می‌پردازند. شرکت‌های بورسی نیز باید بکوشند ریسک فعالیت خود را پایین آورده و سودآوری را افزایش دهند تا بتوانند سرمایه‌گذاران بیشتری را به خرید اوراق خود ترغیب کنند.

    خوشبختانه دولت با درک نکته کارشناسی فوق، از 15 شهریور سال جاری امکان معامله سخاب در فرابورس را فراهم کرد و هم اکنون سخاب 2 تا سخاب 6 در فرابورس قابل معامله هستند. سخاب 1 نیز در 21 شهریور 1396 سررسید شد و عملا فرصت ورود به فرابورس را پیدا نکرد. سخاب 7 نیز به زودی وارد نمادهای معاملاتی فرابورس خواهد شد. ماهیت سخاب و اخزا یکی است و هر دو اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یکسال هستند و تنها تفاوت آنها در نامگذاری است. علت این تفاوت این است که اخزا از همان ابتدا در فرابورس قابل مبادله بود؛ اما سخاب ابتدا از طریق بانک‌ها قابل مبادله بود و اخیرا امکان مبادله آن در فرابورس فراهم شده است.

    مطابق آنچه در نماد معاملاتی سخاب در سایت فرابورس مشاهده می‌شود، سخاب هم می‌تواند برای تسویه بدهی دولت به پیمانکاران مورد استفاده قرار گیرد و هم بدهی دولت به شبکه بانکی. با توجه به اینکه حدود 50 درصد از مجموع کل بدهی‌های دولت مربوط به بدهی دولت به پیمانکاران و بانک‌هاست، بنابراین سخاب ابزاری قوی برای تسویه بدهی‌های دولت و توسعه بازار اوراق بدهی دولتی محسوب می‌شود.

    مجموع ارزش سخاب 2 تا سخاب 6 که هم اکنون در فرابورس معامله می‌شود، حدود 9 هزار میلیارد تومان است؛ که اگر مجموع ارزش 13٫5 هزار میلیارد تومانی اخزا 1 تا اخزا 11 را هم به آن اضافه کنیم، آنگاه مجموع ارزش اسناد خزانه اسلامی معامله شده در فرابورس به 22٫5 هزار میلیارد تومان می‌رسد. با افزودن ارزش 3 هزار میلیارد تومانی سخاب 1 و سخاب 7 به عدد مزبور، مشاهده می‌شود که مجموع اسناد خزانه اسلامی که دولت تاکنون منتشر کرده، بیش از 25 هزار میلیارد تومان است.

    اما با توجه به توان بالقوه اسناد خزانه اسلامی، امکان انتشار این اوراق تا بیش از 10 برابر این عدد نیز وجود دارد که تحقق چنین امری می‌تواند سهم بازار اوراق بدهی دولتی در کل بازار سرمایه را به طور چشمگیری افزایش دهد و بار بدهی‌های دولت به سایر بخش‌های اقتصاد را سبک‌تر کند.

    همچنین مشاهده متوسط بازدهی موثر سخاب 2 تا سخاب 6 از 15 شهریور 1396 تا 29 شهریور 1396 نشان می‌دهد که این نرخ در محدوده 18٫3 تا 19٫4 درصد در نوسان بوده است. البته در روزهای منتهی به 29 شهریور، نرخ متوسط بازدهی مسیر صعودی طی کرده و به 19٫4 درصد رسیده که می‌تواند به افزایش حجم سخاب‌های عرضه شده در این روزها نسبت داده شود.

    نکته آخر اینکه دولت باید رفتار صحیح خود در پرداخت به موقع اصل مبلغ اوراق در سررسید را ادامه داده و انتشار اوراق بدهی دولتی را با قدرت ادامه دهد؛ تا اولا بخش بزرگی از بدهی‌های دولت سازماندهی شده و قفل نقدینگی از پای پیمانکاران و بانک‌های طلبکار از دولت بازگردد و ثانیا، سهم بازار اوراق بدهی دولتی از کل بازار سرمایه افزایش یابد؛ تا امکان عملیات بازار باز برای بانک مرکزی فراهم شود.

    برچسب ها