عصر خودرو

لیره ترکیه قوی شد

عصر بازار: لیره و بازارهای ترکیه پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه که به ماه‌ها بن بست سیاست در این کشور پایان داد، صعود کردند.

لیره ترکیه قوی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، لیره که در یک سال گذشته در میان ارزهای جهان یکی از بدترین عملکردها را داشته است، بیش از پنج درصد صعود کرد و به حدود 2.76 دلار رسید. شاخص بورس استانبول 100 هم به میزان مشابهی افزایش داشت.

    رییس هیات مدیره آک بانک ترکیه که در پی اعلام نتایج انتخابات ارزش سهامش هشت درصد افزایش داشت، پیش بینی کرد این نتایج به آهنگ رشد اقتصاد ترکیه را که به دلیل بالا رفتن نرخ بیکاری و افت رشد تولید ناخالص داخلی کند شده است، شتاب خواهد بخشید. با این همه ترکیه همانند سایر بازارهای نوظهور در معرض ریسکهای مربوط به تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا قرار دارد.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، همچنین یکی از نگرانی‌های بزرگ، پیرامون استقلال بانک مرکزی ترکیه است که اوایل سال از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور به دلیل بالا نگه داشتن نرخهای بهره تحت فشار قرار گرفته بود.

    کسری حساب جاری ترکیه هم اگر چه نسبت به ماه‌های نخست سال 2013 کمتر است اما همچنان بالا مانده است. اردم باشچی، رییس بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته اظهار کرد که از نظر وی این موضوع یک مشکل ساختاری است، اما می‌تواند با اجرای سیاستهای مناسب حل شود.

    اقتصاددانان مشتاق هستند تا ببینند آیا دولت برنامه‌های جدید برای پشتیبانی از اقتصاد دارد. پیش بینی می‌شود اقتصاد ترکیه امسال حدود سه درصد رشد کند که کمتر از هدف دولت برای رشد چهار درصدی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها