عصر خودرو

سکه و دلار تغییر مسیر دادند؛

نوسان‌گیران در نقطه پنالتی

عصر بازار- روز دوشنبه، نقطه مهمی برای نوسان‌گیران ارزی محسوب می‌شود؛ به تعبیری می‌توان گفت قیمت دلار هم‌اکنون برای نوسان‌گیران در نقطه پنالتی قرار دارد؛ اگر این پنالتی برای بازیگران غیررسمی تبدیل به گل شود و قیمت دلار از محدوده ۳ هزار و ۹۲۰ تومان عبور کند، روند قیمت پس از خود را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

نوسان‌گیران در نقطه پنالتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که اگر این اتفاق رخ ندهد و هدف نوسان‌گیران در بالا بردن قیمت (گل کردن پنالتی) محقق نشود، تغییر خاصی نیز در روند بازار رخ نخواهد داد. افزایش نرخ حواله درهم و بالا رفتن تحرکات معامله‌گران آتی در انتهای هفته، دو موضوعی هستند که نگاه افزایشی نوسان‌گیران را تقویت کرده‌اند. در این شرایط، اگر قیمت تحت‌تاثیر این دو متغیر افزایشی نشود، انتظارات صعودی نیز تا حدی در کوتاه‌مدت تعدیل خواهد شد.
    سکه و دلار که دو هفته پیش کاهش قیمت را تجربه کرده بودند، در اولین هفته مهرماه طعم افزایش را چشیدند. دلار که روز چهارشنبه با 8 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 916 تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه یک تومان افزایش دیگر را تجربه کرد تا به بهای 3 هزار و 917 تومان برسد. ثبت این قیمت به معنای رشد نیم درصدی این ارز در هفته اول پاییز بود. پیش از این، در آخرین هفته تابستان، شاخص ارزی 4/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. این اتفاق در حالی رخ داد که دلار در روزهای ابتدایی مهرماه در مسیر کاهشی قرار داشت، ولی تغییر روند این ارز از میانه هفته، معکوس شدن روند هفتگی را نیز رقم زد.

    به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در تغییر مسیر قیمت اثر داشت، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی و بالا رفتن تقاضا پیش از تعطیلات ابتدای هفته جاری بود. با این وجود، برخی فعالان اعتقاد داشتند که قیمت دلار در روزهای انتهایی هفته گذشته ظرفیت بیشتری برای رشد داشت، ولی حجم ارز مناسب موجود در بازار و احتیاط بازیگران ارزی از جمله عواملی بود که موجب شد، میزان دامنه نوسانات افزایشی کاهش یابد. این دسته افزایش نرخ حواله درهم را شاهدی برای امکان بیشتر رشد دلار در نظر می‌گرفتند. به گفته آنها، در انتهای هفته قیمت نقدی و حواله درهم افزایش یافت؛ ولی بهای دلار در برابر آن تنها یک تومان افزایش یافت. روز پنج‌شنبه، نرخ حواله درهم به آستانه محدوده هزار و 80 تومان رسیده بود.

    برخی از افزایشی‌های بازار اعتقاد داشتند، نوسان‌گیران ترجیح دادند تا روند بهای درهم را در هفته جاری رصد کنند تا در صورتی که حرکت این ارز در مسیر افزایشی ادامه پیدا کرد، وارد بازار دلار شوند و با افزایش خریدهای خود، زمینه بالا آوردن قیمت را فراهم کنند. می‌توان گفت، نوسان‌گیران در کمین نوسانات احتمالی درهم و به تبع آن، بالا بردن خریدها در بازار داخلی هستند. دیگر عاملی که احتمال مداخله نوسان‌گیران در ابتدای هفته را بالا برده است، افزایش تحرکات آنها در انتهای هفته گذشته در معاملات فردایی بود. روز پنج‌شنبه قیمت دلار در معاملات فردایی بالای میانه محدوده 3 هزار و 920 تومان معامله می‌شد.عده‌ای در بازار باور دارند، ریسک ترامپی در بازار در روزهای انتهایی هفته جدی‌تر در نظر گرفته شد، هرچند که همچنان تعداد زیادی از معامله‌گران اعتقاد به اثرگذاری ترامپ ندارند. آنها معتقدند، رئیس‌جمهوری آمریکا در صورتی که اقدام خاصی را نیز صورت دهد، کشورهای اروپایی وی را در این تصمیم همراهی نخواهند کرد و همین موضوع اثرگذاری تصمیمات او را کمتر خواهد کرد.

    در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز مانند دلار افزایش قیمت را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه سکه 2 هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت یک میلیون و 247 هزار تومان رسید. این سقف بهای سکه در هفته گذشته نبود، ولی توانست زمینه رشد یک درصدی این فلز گرانبها را فراهم کند. سکه در شرایطی چنین رشدی را به ثبت رساند که در آخرین هفته شهریورماه کاهش 2/ 2 درصدی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه همچنان خود را در محدوده هزار و 280 دلار نگه داشته بود؛ موضوعی که انتظارات افزایشی را ضعیف نکرده بود و با توجه به رشد دلار، سکه‌بازان خریدهای خود را افزایش دادند. با این حال، برخی فعالان بازار اعتقاد دارند در صورتی که بهای اونس در ابتدای هفته در مسیر افزایشی قرار نگیرد، سکه امکان قرار گرفتن در جاده کاهشی را دارد. هفته گذشته، نیم سکه و ربع سکه نیز مانند سکه تمام افزایش قیمت را تجربه کردند. در اولین هفته مهرماه، نیم سکه 9/ 1 درصد و ربع سکه 5/ 4 درصد افزایش را به ثبت رساندند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که اکثر معامله‌گران بازار انتظار داشتند تقاضا برای سکه‌های کوچک در ماه محرم افت کند. در این میان، عده‌ای رشد سکه‌های کوچک را به کاهش بیش از اندازه هفته انتهایی شهریورماه نسبت دادند، حال آنکه عده دیگری بیشتر تاکید بر نوسان‌گیری معامله‌گران داشتند.


      4 رشد متوالی دلار

    دلار مهرماه را با دو کاهش قیمت آغاز کرد، ولی از روز دوشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت که تا انتهای هفته ادامه پیدا کرد. شنبه هفته پیش، شاخص ارزی با 2 تومان افت به بهای 3هزار و 895 تومان رسید. در دومین روز هفته، این ارز یک تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت 3 هزار و 895 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، در دومین روز هفته، عامل افزایشی خاصی در بازار حضور نداشت و بیشتر معامله‌گران در فاز احتیاطی قرار داشتند. با وجود این، در همان مقطع زمانی تعدادی از معامله‌گران ارزی باور داشتند، قیمت در روزهای آینده در جهت افزایشی قرار خواهد گرفت؛ کاهش فعالیت خالی‌فروشان ارزی یکی از نشانه‌هایی بود که پایه احتمال افزایش قیمت آن قابل پیگیری بود. مطابق تحلیل «دنیای‌اقتصاد» در روز دوم هفته، شاخص ارزی از روز دوشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 900 تومان رسید. به گفته فعالان، برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان موجب تحرکات افزایشی تعدادی از معامله‌گران داخلی شد. فعالان باور داشتند، این اقدام از آنجا که با مخالفت کشورهای همسایه همراه بود، می‌توانست موجب افزایش تنش‌ها شود. بخشی از معامله‌گران ارزی اعتقاد داشتند، بسته شدن فضای ارتباطی در کردستان عراق می‌تواند منجر به افزایش قاچاق ارز از بازار داخلی شود. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دلار دو افزایش 8 تومانی را تجربه کرد تا قیمت آن تا نقطه 3 هزار و 916 تومانی بالا برود.


      تناقض دیدگاه‌های ارزی

    رشد اولین هفته مهرماه دلار، عده زیادی از معامله‌گران را به افزایش بهای این ارز در هفته جاری امیدوار کرده است. این دسته برای عبور افزایش بیشتر قیمت چند نشانه را نیز مطرح کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های افزایشی که این گروه به آن اشاره دارند، رشد نرخ نقدی و حواله درهم در انتهای هفته بود. به باور آنها، قیمت دلار متناسب با نرخ حواله درهم در انتهای هفته بالا نرفت؛ آنها باور دارند این ظرفیت افزایشی در صورت عدم تغییر قیمت درهم در روزهای ابتدایی هفته جاری در قیمت دلار تخلیه خواهد شد. قیمت دلار و نرخ حواله درهم با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی به‌طور سنتی منجر به رشد دیگری می‌شود. دومین نشانه افزایشی که برخی معامله‌گران از آن نام برده‌اند، بالا رفتن نرخ دلار در معاملات فردایی روز پنج‌شنبه بود که عمدتا بالای نقطه 3 هزار و 926 تومان صورت می‌گرفت.با وجود چنین انتظارات افزایشی، شماری از معامله‌گران باور دارند، رشد بهای دلار در اولین هفته مهر تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و نمی‌تواند نشانه‌ای از روند قیمت در هفته جاری باشد. به باور آنها، عرضه بازارساز به اندازه‌ای است که مانند 6 ماه گذشته پاسخگوی نیاز بازار خواهد بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو