عصر خودرو

بررسی تحولات بازار سنگ آهن و مس؛

نگرانی استرالیا از تقاضای سنگ آهن چین

عصر بازار- قیمت سنگ آهن وارداتی در شمال چین سه شنبه گذشته بعد از اینکه استرالیا نگرانی خود را نسبت به تقاضای چین افزایش داد با کاهش مواجه شد.

نگرانی استرالیا از تقاضای سنگ آهن چین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، بر اساس آمار منتشر شده از سوی «استیل ایندکس»، قیمت سنگ آهن 62 درصد تحویل بندر تیانجین سه شنبه گذشته با کاهش 3.5 درصدی به 68 دلار و 30 سنت رسید و برای نخستین بار از جولای تاکنون زیر 70 دلار در هر تن داد و ستد شد.
    نمودار 1- نوسان های قیمت سنگ آهن از ابتدای 2017 تاکنون


    بانک مرکزی استرالیا در نشست ماه سپتامبر با اشاره مستقیم به مقوله سنگ آهن پیش بینی کرده که قیمت این کالا در دوره آتی با کاهش مواجه خواهد شد، چراکه گسترش عرضه جهانی سنگ آهن بعد از سرمایه گذاری های کلان اتفاق افتاده است.
    اعضا در نشست این بانک خاطر نشان کردند که سرانه تولید فولاد چین به اوج خود نزدیک شده است و رشد تولید فولاد این کشور قادر به افزایش بیشتر میزان تقاضای سنگ آهن نخواهد بود. استرالیا بزرگ ترین صادرکننده سنگ آهن جهان است و آمارها نشان می دهد که این کشور در سال 2016 معادل 47.8 میلیارد دلار درآمد داشته است. چین بزرگ ترین بازار سنگ آهن استرالیا به شمار می رود و هر گونه نوسان در قیمت این کالا بر بودجه این کشور تاثیر می گذارد.
    بر اساس بررسی های خزانه داری استرالیا هر 10 دلار تغییر در قیمت سنگ آهن می تواند سبب افزایش یا کاهش 1.4 میلیارد دلاری(دلار استرالیا) درآمدهای مالیاتی شود و 6 میلیارد دلار تغییر در GDP اسمی ایجاد کند. افزایش یا کاهش 10 دلاری قیمت سنگ آهن در سال 18-2017 می تواند تاثیر بیشتری بگذارد، به طوری که تاثیر 3.9 میلیارد دلاری بر درآمدهای مالیاتی و 13.4 میلیارد دلاری بر GDP اسمی داشته باشد.
    خزانه داری استرالیا در بودجه این کشور که ماه می منتشر شد، افت قیمت سنگ آهن را برای ماه های سپتامبر و دسامبر به 66 دلار (فوب) و تا مارس 2018 تا 55 دلار در هر تن(فوب) پیش بینی کرده بود.
    فایننشال تایمز به نقل از اداره ملی آمار چین نوشت: حجم واردات فولاد و سنگ آهن چین از ماه می افت داشته است و هم اکنون در پایین ترین سطح از اکتبر 2016 قرار دارد.
    چندی پیش در یکی از گزارش ها به نقل از مارکت رئالیست اشاره کردیم که انتظار کاهش های بیشتر ظرفیت تولید فولاد چین در ماه های زمستان می رود.
    همچنین در آن گزارش اشاره شد بیشتر شرکت های سنگ آهنی بر این باورند در کوتاه مدت قیمت ها مورد حمایت قرار می گیرد، در حالی که در میان مدت و بلندمدت به دلیل عرضه بالا، فشار قیمتی باز می گردد. بانک ها نیز نظر یکسانی به آینده بازار سنگ آهن ندارند و برخی به افت قیمت و تعدادی نیز به افزایش قیمت باور دارند.

    کاهش آلودگی و کنگره حزب کمونیست
    خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: پکن در زمستان امسال برای کاهش آلودگی هوا چندین پروژه بزرگ ساخت و ساز را معلق می کند. در واقع پروژه های آبی و جاده ای و همچنین تخریب ساختمان از 15 نوامبر تا 15 مارس در حومه و شش ناحیه مهم این شهر ممنوع می شود.
    پایتخت چین در اواسط اکتبر از نوزدهمین کنگره حزب کمونیست میزبانی می کند و هر پنج سال یک بار برای تعیین رهبران اصلی این کشور برگزار می شود. گنگره امسال فرصتی برای تثبیت قدرت «شی جین پینگ» رئیس جمهور کنونی چین در دولت و حزب است.

    نمودار 2- حجم واردات سنگ آهن و فولاد چین

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

    برچسب ها