عصر خودرو

قیمت سنگ‌آهن ایران و دنیا در سراشیبی سقوط

عصر بازار: پس از اینکه قیمت سنگ آهن در بازار جهانی به پایین ترین رقم خود در طول سه ماه اخیر رسید، شاخص قیمت سنگ آهن ایران نیز در متال بولتن کاهش یک دلاری را تجربه کرد.

قیمت سنگ‌آهن ایران و دنیا در سراشیبی سقوط
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کاهش رشد اقتصادی کشور چین و همچنین کاهش تقاضای این کشور به عنوان بزرگ ترین خریدار سنگ آهن از یک سو و عرضه گسترده سنگ آهن با قیمت پایین توسط برخی معدن کاران بزرگ دنیا سبب شد قیمت سنگ آهن طی مدت اخیر روند کاهشی داشته باشد.

    این در حالی است که با توجه به وضع تحریم ها علیه ایران، به طور معمول قیمت سنگ آهن ایران در معاملات بازار با قیمت کمتری نسبت به کشورهای دیگر به فروش می رسد و همین موضوع زمینه سو‌ءاستفاده را برای برخی مراجع قیمت گذاری فراهم کرد تا در جهت سود شخصی‌شان، قیمت های غیر واقعی برای سنگ آهن ایران ارائه کنند.

    در این راستا با پیگیری انجمن سنگ آهن ایران، مرجع قیمت‌گذاری متال بولتن برای نخستین بار در هفته های گذشته شاخص قیمت سنگ آهن 60 درصد ایران را اعلام کرد که این شاخص تفاوت عمده با شاخص یومتال داشت و حدود 10 دلار بالاتر بود.

    اما در همین زمان قیمت‌های جهانی سنگ آهن رو به کاهش رفت و برای اولین بار از جولای، قیمت سنگ آهن جهانی بار دیگر به زیر 50 دلار رسید.

    بر این اساس، متال بولتن نیز در آخرین اعلام خود در 28 اکتبر 2015، شاخص قیمت سنگ آهن ایران با عیار 60 درصد را برابر با 48.97 دلار به ازای هر تن اعلام کرد.

    این در حالی است که در هفته پیش از آن یعنی 21 اکتبر، شاخص قیمت سنگ آهن ایران 50.15 دلار اعلام شده بود و 14 اکتبر نیز این شاخص روی عدد 52.50 به ازای هر تن بوده است.

    روند کاهشی قیمت سنگ آهن ایران در بازار جهانی در شرایطی اتفاق می افتد که پیش بینی می شود تا سال 2018 میزان صادرات سنگ آهن ایران به حدود پنج تا هفت میلیون تن برسد.

    البته جعفری طهرانی - رییس روابط بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران - دلیل این کاهش صادرات را افزایش تولید فولاد ایران تا 55 میلیون تن تا 10 سال آینده دانسته است که نیاز کشور به سنگ آهن را افزایش و صادرات آن را کاهش خواهد داد.

    هرچند که بسیاری از کارشناسان حوزه سنگ آهن و فولاد تولید این مقدار فولاد را برای 10 سال آینده را موضوعی دور از ذهن و انجام نشدنی می دانند اما باید برای کاهش صادرات سنگ آهن ایران و کاهش تقاضای چین جایگزین مناسبی پیدا کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها