عصر خودرو

سکه به مرز روانی نزدیک شد

نزاع انتظارات در اعداد رویایی

عصر بازار- در چهارمین روز هفته، سکه و دلار به سوی محدوده‌های جدید حرکت کردند. شاخص بازار ارز که روز دوشنبه با ۵ تومان افزایش پا به کانال ۳۹۰۰ تومان گذاشته بود، روز سه‌شنبه با ۸ تومان افزایش به بهای ۳ هزار و ۹۰۸ تومان رسید.

نزاع انتظارات در اعداد رویایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، به این ترتیب، دلار که در اولین و دومین روز مهرماه، کاهش قیمت را تجربه کرده بود، در 2 روز اخیر افزایشی شد. درحالی‌که تغییر مسیر دلار عده‌ای از معامله‌گران را به بالا رفتن سرعت رشد امیدوار کرده بود، بیشتر بازیگران ارزی اعتقاد داشتند که دامنه نوسانات در مهرماه چندان شدت نخواهد گرفت. روز سه‌شنبه دیدگاه این دو دسته در برابر هم قرار داشت و بعضا معامله‌گران دسته دوم به بازیگرانی که انتظارات تند افزایشی داشتند؛ توصیه می‌کردند که دنبال اعداد رویایی نباشند. به باور آنها، در ماه اول پاییز تقاضا به اندازه ماه‌های دوم و سوم در بازار وجود ندارد و همین موضوع موجب می‌شود قیمت کمتر تحریک شود. این در حالی بود که حتی برخی افزایشی‌های تند بازار عبور دلار از عدد4 هزار تومان را تصور می‌کردند.

    اعدادی که عده زیادی عنوان می‌کردند، عبور از آنها در مهرماه رویایی است. بیشتر معامله‌گران بازار باور داشتند، بازارساز هم چنان دست بالا را در معاملات دارد و در صورتی که اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، قیمت دلار در مهرماه نوسان بالای 80 تومان را نخواهد داشت. حتی عده‌ای اعتقاد داشتند قله این ارز در اولین ماه پاییز زیر سطح 3 هزار و 950 تومان خواهد بود. این در حالی است که نوسان‌گیران عنوان می‌کردند که در نیمه دوم سال میزان تقاضای بیشتری وارد بازار خواهد شد و قیمت را در راستای صعودی قرار خواهد داد. آنها بر وجود ریسک‌های سیاسی و اثرات احتمالی آن بر قیمت‌ها نیز تاکید می‌کردند. درحالی‌که در بازار بحث بیشتر در مورد نوسانات آینده قیمت بود، روز سه‌شنبه، رئیس سازمان برنامه و بودجه از نرخ مناسب برای یکسان‌سازی ارزی سخن گفت.

    سطح قیمت دلار در یکسان‌سازی

    روز سه‌شنبه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخشی از یک نشست خبری رقم مناسب برای یکسان‌سازی نرخ ارز را عددی بین قیمت بازار و مرکز مبادلات دانست. وی عنوان کرد: «نرخ دلار مبادله‌ای در همین حدی که قرار دارد تا حدودی منطقی است، ولی برای تک نرخی شدن ارز هدف تعیین نرخ فعلی بازار آزاد نیست و نرخی بین بازار آزاد و مبادله‌ای خواهد بود.» بر اساس این اظهار نظر، نرخ یکسان‌سازی در صورت وقوع هم‌اکنون باید در کانال 3هزار و 700 تومان قرار داشته باشد. این در حالی است که کمتر کسی در بازار انتظار افت قیمت تا سطح یاد شده را دارد؛ در این شرایط، برخی از فعالان عنوان کرده‌اند که ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی در مجموعه سیاست‌گذاری ارزی وجود داشته باشد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه نرخ‌های موجود در بازار آزاد قیمت واقعی دلار نیست، گفت: نظام ارزی ما شناور مدیریت شده است از این رو هر گاه نوسان غیر متعارفی در بازار رخ دهد به‌طور حتم به آن ورود کرده و بازار کنترل خواهد شد.

    حرکت آرام دلار

    دلار که در 2 روز ابتدایی مهر کاهش قیمت را تجربه کرده بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه راه افزایشی را در پیش گرفت. پس از اتمام فعالیت شاخص ارزی با قیمت 3 هزار و 900 تومان در روز دوشنبه، معاملات چهارمین روز مهرماه با قیمت 3 هزار و 901 تومان کلید خورد. در ادامه روز قیمت دلار بیشتر رشد کرد و این ارز در نهایت روی قیمت 3 هزار و 908 تومان به کار خود پایان داد؛ درحالی‌که برخی از معامله‌گران به‌واسطه افزایش دو روز اخیر، بر عبور دلار از اعداد 3 هزار و 950 یا حتی 4 هزار تومانی تاکید داشتند، گروه بیشتری در بازار اعتقاد داشتند، حتی افزایش 2 روز اخیر خارج از روند عادی بازار نبوده است. در واقع آنها عنوان می‌کردند، اتفاق خاصی نیفتاده است که به‌دنبال اعداد رویایی برویم. روز سه‌شنبه، بالا رفتن نرخ حواله درهم تنها متغیری بود که به رشد بهای دلار در بازار داخلی کمک می‌کرد.

    صعود سکه

    روز سه‌شنبه در شرایطی که دلار به سوی محدوده 3هزار و 910 تومان حرکت کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز به نزدیکی مرز یک میلیون و 250 هزار تومان رسید. در چهارمین روز مهرماه، سکه 6 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و 248 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، عبور دوباره اونس از مرز هزار و 300 دلار مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد بازیگران بازار داخلی خریدهای خود را افزایش دهند. گروهی از معامله‌گران بازار معتقد بودند، در صورتی که بازار در مقطع کاهش حجم معاملات نبود، قیمت می‌توانست رشد بیشتری را تجربه کند. به گفته آنها، در ماه محرم به‌طور سنتی تقاضا برای سکه و طلا در بازار پایین می‌آید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو