عصر خودرو

عضو کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی ایران خبر داد:

تعریف استانداردهای لازم برای ورود پسته به بورس کالا

عصر بازار- پسته یکی از کالاهای استراتژیک کشور است و از این رو لازم است تسهیلاتی در جهت تجارت پسته در کشور ایجاد شود و با تشکیل بازاری منسجم شرایط برای مرجعیت قیمت روزانه محصول پسته در سطح جهانی فراهم شود.

تعریف استانداردهای لازم برای ورود پسته به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران  ، این در حالی است که عدم حضور بازار منسجم داخلی دلیل مهمی برای سکوت ایران در حوزه قیمت گذاری محصول پسته در سطح بین الملل است و ایجاد بورس پسته، ایران را به کشور مرجع در خصوص قیمت گذاری این محصول تبدیل خواهد کرد.

    لزوم ایجاد بازاری منسجم به گونه ای است که از طریق آن بتوان به صورت روزانه از قیمت استراتژیک این محصول با خبر شد. بدین ترتیب، از آنجا که ایران تولید کننده دوم پسته در سطح جهانی است، از طریق امکاناتی که بورس در اختیار ما قرار می دهد، می توانیم در مورد قیمت های جهانی نیز مذاکراتی داشته باشیم.

    روزشماری برای شروع فعالیت بورس پسته در حالی آغاز شده که پس از آن با به کار گرفتن ابزارهای مالی همچون فیوچرز یا آپشن می توان برای بازار آینده نگر این محصول نیز برنامه ریزی کرد.

    تأمین مالی مهمترین معضل کشاورزان و پسته کاران

    در همین ارتباط، نایب رییس اول کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی ایران در تشریح مزایای عرضه پسته در بورس کالا، یکی از اصلی ترین اهداف ورود این محصول به بورس کالا را توسعه و شفافیت معاملاتی بازار دانست و در خصوص مهمترین مشکلات در حوزه پسته اظهار کرد: مهمترین مشکل کشاورزان و همینطور پسته کاران، بحث تأمین مالی است و مشکل نقدینگی همواره صادرکننده و تولیدکننده را آزار می دهد.

    جلیل کاربخش راوری با اشاره به عرضه پسته در بورس کالا در آینده نزدیک، گفت: ورود پسته به بورس کالا از طریق انتشار گواهی سپرده کالایی و تشکیل صندوق های سرمایه گذاری به پشتوانه کالا می تواند در حل مشکل نقدینگی پسته کاران و صادرکنندگان این محصول موثر واقع شود.

    وی با بیان اینکه عرضه پسته در بورس کالا تاکنون در دنیا تجربه نشده و برای اولین بار در ایران عملیاتی می شود،گفت: بورس یعنی شفافیت در معاملات و فضای رقابتی حاکم بر آن در افزایش کیفیت و تمرکز بر صادرات منسجم و هدفمند اثرگذار است. این اتفاق در حالی برای اولین بار در ایران تجربه می شود که پسته کشور ما در دنیا رقیب جدی مثل آمریکا دارد که میزان تولیداتش بیشتر از تولید پسته در ایران بوده و چند سالی است که به این بازار ورود پیدا کرده است.

    تعریف استانداردها برای عرضه چند واریته پسته

    این صادرکننده پسته ایرانی با اعلام اینکه در ایران حدود 70 نوع واریته پسته وجود دارد، تأکید کرد: با توجه به وجود این میزان تنوع محصول در ایران، تعریف استانداردها برای عرضه تمام واریته ها دشوار است. با این حال می توان این برنامه را به کمک ورود چند واریته به بورس کالا به اجرا درآورد.

    کاربخش راوری با اشاره به اینکه استانداردهای لازم برای ورود پسته به بورس کالا تعریف شده است، افزود: در ابتدای امر، واریته فندقی که نیمی از واریته محصول پسته در کشور را شامل شده و عمده محصول تولیدی صادراتی به چین و روسیه را تشکیل می دهد، وارد بورس خواهد شد. در ادامه، می توان براساس نیاز کشورهای اروپایی برای ورود دیگر رقم های پسته سطح استانداردها را افزایش داد.

    وی ادامه داد: به مرور زمان و برنامه ریزی مناسب، می توان این اقدام را به خوبی مدیریت کرد که در این صورت هم به نفع اقتصاد ملی است و هم منافع تولید و باغداران تأمین می شود.

    ابزارهای مالی بورس کالا در صدد کمک رسانی به بازار پسته

    رئیس کمیسیون بانک، بیمه و امور مالیاتی اتاق بازرگانی کرمان در خصوص وجود ابزارهای نوین مالی در بورس کالا و نقش آنها در تسهیل روند تأمین مالی باغداران پسته به ویژه در بازه زمانی بلندمدت عنوان کرد: قطعاً این ابزارهای به تأمین مالی این صنعت کمک می کند. اما برای آشنایی فعالان این صنعت با این ابزارها نیاز به گذشت زمان است. چرا که اجرای این برنامه یک کار علمی بوده و در کوتاه مدت ممکن است مقاومت هایی از سوی فعالان این حوزه در تجارت خرد و کلان پسته برای ورود به بورس مشاهده شود.

    کاهش توان رقابتی پسته ایرانی تحت تأثیر نرخ بالای تسهیلات

    کاربخش راوری پیرامون حمایت های مالی بانک کشاورزی برای تخصیص اعتبار به باغداران پسته و امکان تخصیص اعتباراتی از صندوق توسعه ملی به این حوزه گفت: در صادرات محصولات کشاورزی در کشور یک رقیب جدی به نام آمریکا وجود دارد که نرخ بهره پول آن حداکثر 2 درصد است. حال آنکه در کشور ما این رقم در بانک ها حداقل به حدود 16 درصد و در صندوق توسعه ملی به حدود 14 درصد می رسد.

    وی با اشاره به تخصیص تسهیلات با نرخ 18 درصد و حتی بالاتر از شبکه بانکی به صادرات، تاکید کرد: این نرخ ها امکان رقابت را از فعالان و صادرکنندگان این حوزه می گیرد و اگر خط های اعتباری جدیدی که در جهت حمایت از صنعت تخصیص داده می شود با همین نرخ ها باشد، کمک چندانی نمی کند.

    این عضو کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی ایران افزود: اما صندوق های سرمایه گذاری به پشتوانه کالا که در بورس کالا راه اندازی می شود می تواند به کمک گواهی های سپرده کالایی، در پیشبرد اهداف موردنظر و همچنین تأمین مالی صنعت پسته در بورس موثر واقع شود.

    لزوم توجه به فرهنگ سازی و آموزش پسته کاران

    وی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ سازی و آموزش به ذی نفعان و فعالان بازار پسته، عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که با اهرم فشار نمی توان به اهداف عرضه پسته در بورس دست یافت. از این رو باید بستر را از طریق فرهنگ سازی و عرضه های آزمایشی فراهم کرد تا با روشن شدن مزایای عرضه در بورس کالا، بتوان این بازار را توسعه داد.

    کنترل نوسانات کاذب قیمتی در بورس

    وی به نوسانات کاذب قیمتی سال گذشته در بازار پسته اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود 30 درصد نوسان را در قیمت پسته شاهد بودیم.این در حالی است که در بورس به کمک گواهی های سپرده کالایی می توان ضمن تأمین نقدینگی موردنیاز تجار پسته، از نوسان کاذب قیمت ها نیز جلوگیری کرد. ضمن اینکه اگر تأمین نقدینگی با نرخ مناسب در خدمت تولید پسته قرار گیرد، نوسانات قیمتی نیز کنترل می شود.

    کاربخش راوری در پایان نبود یک تشکل واحد در صنعت پسته را عاملی در عدم حضور ایران در مرجعیت قیمت گذاری این محصول در دنیا دانست و گفت: با عرضه در بورس کالای ایران می توان به مرجعیت قیمت گذاری پسته در دنیا تبدیل شد. البته سعی بر این است که در این رابطه تجار بازار سنتی پسته به عنوان مباشرین امکان فعالیت داشته باشند و مزیت این امر، شفاف شدن فعالیت های اقتصادی و مالیاتی در بخشی است که سال ها به صورت غیرشفاف در بازار سنتی حضور داشته است.

    برچسب ها