عصر خودرو

تب تند بورس در هیاهوی مذاکرات

عصر بازار: صبح روز گذشته شاخص کل بازار سهام در ادامه روند نوسانی و رو به بالای خود با رشدی ۲۳۹واحدی به مرز کانال ۶۶۰۰۰واحدی رسید و در عدد ۶۶۰۱۹ واحدی ایستاد.

تب تند بورس در هیاهوی مذاکرات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، در روزی که گذشت کماکان شاهد حضور پررنگ حقیقی‌ها برای خرید سهام در نمادهای مختلف بودیم اگرچه از شدت هیجان ورود نقدینگی توسط این افراد کاسته شده است اما هنوز هم بخش عمده خریدهای این روزهای تالار شیشه‌یی به این افراد تعلق می‌گیرد. در روز گذشته گروه فرآورده‌های نفتی بیشترین اثر مثبت را روی شاخص کل گذاشتند و از نکات حائزاهمیت معاملات روز دوشنبه می‌توان به روی خوش نشان دادن فعالان بازار سرمایه به سهام شرکت ملی مس ایران اشاره کرد که در پی سخنان دلگرم‌کننده مدیرعامل این شرکت در روزهای گذشته و احتمال ثبت افزایش سرمایه این شرکت در آینده‌یی نزدیک به وقوع پیوست.

    خوش‌بینی، عامل رشد بازار است

    نوسانات 20روز اخیر قیمت‌ها در بازار سهام و افزایش تدریجی شاخص کل در این مدت، باعث شد تا  در مصاحبه‌یی اختصاصی با علیرضا کدیور وضعیت این روزهای تالار شیشه‌یی را به نقد و بررسی بنشینیم. این کارشناس بورس گفت: بازار در 2هفته اخیر رشد محسوسی داشته است؛ این رشد به‌ویژه از نظر سهم‌های تاثیرپذیر از مذاکرات هسته‌یی و رفع تحریم‌ها بالغ بر 20 تا 25درصد بوده و تنها دلیل آن خوش‌بینی سهامداران نسبت به توافقات ایران و گروه 1+5 است. اما تجربه نشان داده است که بازار اتفاقات آتی را پیش‌خور می‌کند و زمانی که آن رویداد به وقوع می‌پیوندد نه‌تنها شاهد اثر آن نیستیم بلکه احتمال بروز روند معکوس نیز بسیار وجود دارد. برای مثال در پی انتشار بیانیه لوزان تنها 2 روز بازار مثبتی را تجربه کردیم و اصل رشد از روزهای ابتدایی سال بود که شروع شد در این میان همیشه افراد حقیقی بار رشد شاخص کل را به دوش می‌کشیدند و هرچه به پایان روند نزدیک‌تر می‌شدیم هیجان اینگونه افراد بیشتر می‌شد و از طرفی ورود سرمایه‌هایشان مشهودتر به نظر می‌آمد.

    انتظار فعالان مربوط به محتوای توافق است

    علیرضا کدیور در ادامه گفت: قطعا در روزهای آتی چیزی به نام توافق یا تفاهم امضا می‌شود اما انتظار کنونی سرمایه‌گذاران دقیقا به متن توافق برمی‌گردد و رفتار آنها براساس خوشبینانه‌ترین حالت در متن توافقات که در آن وضعیت رفع تحریم‌های بانکی و نفتی در کوتاه‌ترین زمان صورت پذیرد انجام می‌گیرد. اما به نظر نمی‌رسد محتویات این توافق دقیقا با خواسته خریداران این روزهای سهام مطابقت داشته باشد و در این صورت شاهد ریزش قیمت‌ها خواهیم بود و نسبت به اینکه چه میزان از خواسته‌های سرمایه‌گذاران در متن توافقنامه محقق شود، میزان ریزش بازار مشخص می‌شود. وی در ادامه افزود: ما در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان امسال تحریم هستیم و شروع رفع تحریم‌ها از ابتدای سال آینده خواهد بود. عملکرد اکثر شرکت‌های بورسی در 3ماهه ابتدایی سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای تعدیل منفی است و انتشار گزارش‌های 3ماهه شرکت‌ها به تدریج به نظر بنده رفتار هیجانی بازار در روزهای آتی را از بین می‌برد و همگان منتظر اثر واقعی رفع تحریم‌ها  روی سهام خود می‌شوند.

    نقدینگی ناپایدار

    معاون اقتصادی کارگزاری تامین سرمایه نوین در مورد رشد نقدینگی ورودی به تالار شیشه‌یی گفت: از نظر من پول‌هایی که اخیرا به بازار تزریق شده‌اند، سرمایه‌های ماندگاری در بورس نیستند و بیشتر شامل اخذ اعتبار از کارگزاری‌ها و سرمایه‌هایی هستند که با دید کوتاه‌مدت پا به بورس نهاده‌اند. وی در کنار این موضوع، فروش سنگین حقوقی‌ها را عاملی می‌داند که باعث می‌شود رشد بازار کوتاه‌مدت و کم‌عمق باشد و منتظر افت دوباره شاخص کل باشیم. وی در نهایت به این نکته اشاره کرد که تنها در صورتی‌ که اثر رفع تحریم‌ها به صورت واقعی احساس شود، می‌توانیم امیدوار به بازگشت تدریجی این سرمایه‌ها و رشد پایدار بازار سهام باشیم.

    آمار معاملات

    در پایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار دوشنبه مورخ 15تیرماه، در 68819 دفعه، تعداد 1082میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش بیش از 2هزار و 199میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 287هزارمیلیارد تومان را ثبت کرد.

    به گزارش روابط‌عمومی بورس تهران، شاخص بازار اول با 175واحد افزایش به رقم 47661واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 480واحد افزایش رقم 136054 واحد را تجربه کرد. همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا، بانک تجارت، بانک سینا، بانک پاسارگاد و پارس‌خودرو به خود اختصاص دادند.

    از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را چادرملو (کچاد4)، بانک صادرات، پالایش نفت بندرعباس (شبندر2)، بیمه پارسیان (پارسیان4)، پارس خودرو، سیمان تهران (ستران2)، حق‌تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک ملت و نوردآلومینیوم به نام خود ثبت کردند.

    همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان اصفهان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مبنی ‌بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، بیمه آسیا، ایران ترانسفو، حمل و نقل توکا، صنعتی نیرو محرکه، دارویی و بهداشتی لقمان، سیمان داراب، فروسیلیس ایران، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی ‌بر تقسیم سود نقدی، مهندسی تکنوتار، پارس‌خودرو، سایپا دیزل، کارخانجات کمک فنرایندامین سایپا، پتروشیمی فارابی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه (بدون تقسیم سود نقدی) و حق تقدم شرکت سیمان داراب با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی بازگشایی شدند.

    این در حالی است نماد معاملاتی شرکت‌های معادن منگنز ایران، زغال‌سنگ نگین طبس، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو،  لیزینگ رایان سایپا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.

    در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 20596 برگه از لیزینگ رایان سایپا (رایان 5121)، اوراق مرابحه بناگسترکرانه (صگستر9631)، شهرداری شیراز (مشیر94121)، اوراق اجار فولاد کاوه جنوب کیش (صکاوه 7061)، اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا (مساپا 9551) و اوراق مشارکت شهرداری شیراز 1393 (مشیر6121) به ارزش کل بیش از 20 میلیارد ریال معامله شد.

    در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، تعداد 51000 واحد از صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه – سهام (فیروزه 1) و تعداد 703728 واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم (سپاس1) به ارزش کل بیش از 8 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

    فرابورس

    معامله‌گران در روز گذشته 245میلیون و 280هزار ورقه بهادار به ارزش به یک هزار و 62میلیارد و 800میلیون ریال در فرابورس داد و ستد کردند. به گزارش فرابورس، در پایان معاملات دیروز 15تیر‌ماه 1394، 245میلیون و 280هزار ورقه بهادار در 19هزار و 947 نوبت خرید و فروش شد و ارزش آن به یک هزار و 62 میلیارد و 800 میلیون ریال رسید.

    آیفکس در حالی با رشد 10 واحدی به رقم 769.26 واحد رسید که ذوب‌آهن اصفهان با معامله 12میلیون و 260هزار برگه به ارزش 27میلیارد و 360میلیون ریال معامله بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.

    بیشترین افزایش قیمت دیروز مربوط به رشد قیمت حق تقدم سرمایه‌گذاری مسکن تهران، پتروشیمی مارون و لاوان بود و شرکت‌های‌ پتروشیمی مارون و لاوان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.

    از سوی دیگر، سهام شمال شرق شاهرود، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آلیاژی یزد با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند و اوراق تسهیلات مسکن هم در بازه 700 تا 740 هزار ریال خرید و فروش شد.

    در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد با خرید و فروش یک میلیون و 150 هزار سهم اختصاص یافت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز

    91 هزار و 130 ورقه اجاره ماهانه رایتل مورد معامله قرار گرفت. طبق این گزارش، دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5درصد بودیم و نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز شنبه 20 تیر، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

    برچسب ها