عصر خودرو

پلاتس تحلیل کرد؛

محبوبیت میعانات پارس جنوبی در بازار شمال آسیا

عصر بازار- ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت فوق سبک یا میعانات به خاور دور صادر کرده و انتظار می‌رود روند صادرات تا پایان سال که خرید کره جنوبی و سایر خریداران آسیایی افزایش پیدا می‌کند، این روند قوی باقی بماند.

محبوبیت میعانات پارس جنوبی در بازار شمال آسیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، معامله‌گران میعانات منطقه‌ای اظهار می‌کنند بازگشت ایران به بازار بین‌المللی که پس از لغو تحریم‌های اقتصادی در اوایل سال 2016 صورت گرفت، با استقبال کاربران نهایی مختلف شمال آسیا روبه‌رو شد و صرفنظر از هر گونه ریسک اختلال در عرضه ناشی از تنش‌های دیپلماتیک اخیر میان ایران و آمریکا، تجارت میعانات میان تهران و خاور دور احتمالا قوی خواهد ماند.

    میعانات پارس جنوبی ایران به میعانات محبوب کره جنوبی در سال جاری تبدیل شده و به گفته دو منبع آگاه از قراردادهای ایران و کره جنوبی، بزرگ‌ترین مصرف کننده میعانات در آسیا قصد دارد دست‌کم 250 هزار بشکه در روز از این گرید را در سه ماهه چهارم خریداری کند.

    شرکت هانوآ توتال پتروکمیکال از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون به طور مستمر 100 تا 120 هزار بشکه در روز از میعانات پارس جنوبی را دریافت کرده است.

    به گفته یکی از این منابع آگاه، محبوبیت فزاینده میعانات ایگل فورد آمریکا بعید است علاقه کره جنوبی نسبت به خرید میعانات ایران را تغییر دهد.

    یک منبع آگاه مقیم سئول اظهار کرد: میعانات آمریکا امسال بسیار جذاب است، اما میعانات پارس جنوبی همچنان ارزان‌تر است.

    به گفته معامله‌گران میعانات منطقه‌ای، سایر کاربران نهایی شمال آسیا با توافق‌های خرید شامل شرکت‌های اس‌کی اینوویشن و هیوندای کمیکال کره جنوبی و JXTG ژاپن تا پایان قراردادهای تامین سال 2017 خود، ممکن است هر ماه دست‌کم یک محموله نفت‌کش بزرگ از پارس جنوبی دریافت کنند.

    معامله‌گران به این موضوع اشاره می‌کنند که در شرایطی که تولیدکنندگان خاورمیانه حجم صادرات‌شان به آسیا را محدود می‌کنند، ایران در میان اعضای اوپک ممکن است حداقل فداکاری را به خرج داده باشد و تهران می‌تواند از محدود شدن اخیر عرضه میعانات قطر نهایت استفاده کامل را ببرد.

    به گفته منبع دوم، فقدان میعانات DFC قطر برای نوامبر ممکن است خریداران پارس جنوبی را برای درخواست خرید بشکه‌های بیشتری تشویق کند. تاخیر در تحویل نفت خام آمریکا به دلیل وقوع توفان‌های اخیر نیز ممکن است به نفع ایران واقع شود.

    قطر پترولیوم برای فروش محصولات نفتی (QPSPP) هفته گذشته مزایده‌ای صادر کرد و حجم نامعلومی میعانات دارای سولفور اندک را برای بارگیری در نوامبر عرضه کرد، اما این شرکت  برای ماه جاری هیچ میعانات DFC عرضه نکرده  و در اطلاعیه مزایده رسمی نیز به علت آن اشاره نکرده است.

    شرکت‌های پتروشیمی کره جنوبی برای یافتن خوراک نفتا در فصل زمستان ممکن است با مشکل مواجه شود که برای سیستم‌های جداکننده میعانات انگیزه لازم برای فعالیت با ظرفیت حداکثری در سه ماهه چهارم را فراهم می‌کند.

    به گفته یک معامله‌گر میعانات منطقه‌ای آسیای شمالی، درخواست نفتا معمولا در سه ماهه چهارم افزایش پیدا می‌کند، زیرا بازیگران پایین دستی کره جنوبی بایستی میزان عرضه را با درخواست تولید کنندگان کالا و پوشاک همگام نگه دارند.

    ظرفیت فرآوری میعانات فزاینده کره جنوبی ممکن است به واردات بالاتر این محصول در سه ماهه چهارم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته منجر شود. برچسب قیمت جذاب میعانات پارس جنوبی ممکن است خریداران آسیای شمالی را تشویق کند از شرکت ملی نفت ایران برای عرضه بیشتر در سه ماهه چهارم درخواست کند.

    یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران، صادرات ایران به خاور دور از ابتدای سال 2017 تاکنون را بیش از 500 هزار بشکه در روز برآورد کرد.

    به گفته یک معامله‌گر میعانات سنگاپوری، قیمت فروش رسمی میعانات که برای گریدهای خاورمیانه‌ای تعیین شده، بسیار گران بوده و میعانات قطر پریمیوم بالایی دارد.

    اوایل ماه جاری آرامکوی عربستان سعودی قیمت فروش رسمی نفت سوپرلایت و اکسترا لایت در اکتبر را افزایش داد و نفت به مقصد آسیا را به میزان 70 تا 80 سنت در هر بشکه نسبت به قیمت فروش رسمی سپتامبر بالا برد.

    شرکت QPSPP ماه گذشته سه محموله DFC برای بارگیری در اکتبر فروخت که قیمت آن حدود 80 تا 85 سنت در هر بشکه گران‌تر بود.

    در مقابل، منابع معاملاتی می‌گویند میعانات پارس جنوبی برای بارگیری در سه ماهه چهارم به مقصد شمال آسیا، 50 سنت تا یک دلار در هر بشکه نسبت به قیمت پایه دوبی برای تحویل در ماه آینده بر مبنای FOB ارزان‌تر است.

    طبق آمار "اس اند پی گلوبال پلاتس"، میعانات ایران نسبت به DFC قطر در سه ماهه اول 2.47 دلار در هر بشکه، در سه ماهه دوم 1.57 دلار در هر بشکه و در سه ماهه سوم 1.37 دلار در هر بشکه ارزانتر بوده است.

    معامله‌گران می‌گویند اختلاف قیمت میان پارس جنوبی و DFC ممکن است کاهش پیدا کرده باشد اما پارس جنوبی همچنان یکی از ارزانترین میعانات موجود در بازار است.

    برچسب ها