عصر خودرو

نتیجه تصمیم‌های اوپک در بازار نفت قابل مشاهده است

عصر بازار- وزیر نفت، میزان تعهد اعضای اوپک به توافق این سازمان را در مجموع قابل قبول دانست و گفت: نتیجه تصمیم‌های اوپک در بازار نفت قابل مشاهده است.

نتیجه تصمیم‌های اوپک در بازار نفت قابل مشاهده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همیشه اقتدار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کمک به این سازمان برای ثبات بازار به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان است.

    وی با بیان این که نتیجه تصمیم‌های اوپک هم اکنون در بازار نفت قابل مشاهده است، تصریح کرد: میزان تعهد اوپک در مجموع قابل قبول بوده است؛ گرچه باید اصلاحاتی صورت گیرد.

    اعضای اوپک در نشست عادی 171 وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو این سازمان در 30 نوامبر 2016 (10 آذرماه 95) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید است.

    10 روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود 600 هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز مورد توافق شد، روسیه با تعهد کاهش روزانه 300 هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

    وزیر نفت درباره این که چه اصلاحاتی باید در توافق اوپک صورت گیرد نیز پاسخ داد: نخست تعهد صددرصد همه اعضا به توافق کاهش عرضه این سازمان مبنی بر کاهش تولید و دیگری توجه به میزان تولید نیجریه و لیبی است.

    زنگنه تاکید کرد: ایران از هر تصمیمی برای همراهی با اوپک و در چارچوب منافع ملی حمایت خواهد کرد.

    توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه 2017 اجرایی شد و در نشست 172 این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس 2018 تمدید شود و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

    برچسب ها