عصر خودرو

سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری در بازار سکه بورس کالا

عصر بازار- سرمایه‌گذاران در نیمه نخست امسال ۳.۵ میلیارد دلار سکه در بازار مبادلات آتی بورس کالا خریدند.

سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری در بازار سکه بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری آنلاین ، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ارزش کل دادوستدهای انجام شده در بورس کالا در نیمه اول امسال در مقایسه با پارسال 6درصد رشد کرده و به 35هزار میلیارد تومان رسیده است. این مقدار دست‌کم 25درصد بیشتر از کل معاملات انجام شده در بورس تهران و 75درصد بیشتر از معاملات انجام شده در فرابورس است. رقم کل سرمایه‌گذاری انجام شده در بورس در 6‌ماه نخست امسال 28هزار میلیارد تومان بوده و 20هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هم در فرابورس انجام شده است.

    بررسی کارنامه عملکرد بورس کالا در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد که بخش عمده مبادلات انجام شده یعنی40درصد از کل معاملات، مربوط به دادوستدهای انجام شده در بازار اوراق آتی سکه بوده است. البته معاملات امسال در مقابل دادوستد‌های پارسال کاهش نشان می‌دهد.

    با این حال ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس کالا در نیمه نخست سال به 14هزارو 300میلیارد تومان معادل 3.5میلیارد دلار رسید. پارسال در همین مدت 15هزارو 200میلیارد تومان سکه دادوستد شده بود که این موضوع نشان می‌دهد این معاملات امسال با وجود پیش‌بینی رشد قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی 6درصد افت کرده است. شاید این به این دلیل است که فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی‌ای از افزایش قیمت طلا در ماه‌های آینده ندارند.

        رشد 45درصدی معاملات نفتی

    داده‌های آماری از نیمسال اول نشان می‌دهد که پررونق‌ترین بازار امسال بازار فرآورده‌های نفتی بوده است. در نیمه اول امسال جمعا 3800میلیارد تومان معامله در این تالار انجام شده است که نسبت به پارسال 45درصد افزایش نشان می‌دهد. در نیمه نخست پارسال جمعا 2600میلیارد تومان فرآورده نفتی از طریق بورس کالا خریداری شده بود. این رشد عمدتا به‌دلیل رشد مبادلات قیر و لوب‌کات بوده است. از اول سال تاکنون 2100میلیارد تومان قیر در این تالار فروخته شده است که در مقایسه با سال قبل 37درصد رشد نشان می‌دهد. در همین مدت معاملات لوب‌کات هم با 36درصد رشد به 464میلیارد تومان رسیده است.

        رشد 27درصدی تالار پتروشیمی

    بعد از تالار فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی بیشترین فروش را در بازار فیزیکی بورس کالا داشته‌اند. در این مدت1.9میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش 6400میلیارد تومان در بورس کالا فروخته شده است که نسبت به سال قبل که در طول 6‌ماه 5هزار میلیارد تومان محصول پتروشیمی فروخته شده بود 27درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین دلیل رشد مبادلات پتروشیمی در نیمه نخست امسال مربوط به معاملات محصولات پتروشیمی است.

    از اول سال تاکنون 1200میلیارد تومان از محصولات شیمیایی در تالار پتروشیمی فروخته شده است که این مقدار نسبت به سال قبل 65درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین مدت 1.3میلیون تن پلیمر در تالار محصولات پتروشیمی به ارزش 5300میلیارد تومان فروخته شده است که نسبت به پارسال 21درصد افزایش نشان می‌دهد. سال قبل در نیمسال اول 1.2میلیون تن پلیمر به ارزش 4200میلیارد تومان دادوستد شده بود.

        رشد 23درصدی محصولات صنعتی

    مطابق آمار در نیمه نخست امسال متقاضیان جمعا 8400میلیارد تومان از محصولات صنعتی و معدنی را از طریق بورس کالا خریده‌اند که نسبت به‌مدت مشابه پارسال 23درصد افزایش دارد. امسال معاملات کک و کنسانتره در این تالار با رشد زیادی مواجه شده است. از اول سال تاکنون 7میلیارد تومان کک در بورس کالا خریداری شده که در مقایسه با معاملات 20میلیارد تومانی پارسال 250درصد رشد نشان می‌دهد.

    امسال همچنین معاملات کنسانتره نسبت به سال قبل 100درصد رشد داشته و متقاضیان جمعا 37میلیارد تومان از این محصول را خریده‌اند. با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی بخش عمده معاملات این تالار در سال‌جاری مربوط به معاملات فولاد، آلومینیوم و مس بوده است. از اول سال تاکنون 6400میلیارد تومان فولاد، 4هزار میلیارد تومان آلومینیوم و 1300میلیارد تومان مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا فروخته شده است که این مقدار نسبت به سال قبل در بازار فولاد 24درصد و در بازار آلومینیوم و مس به‌ترتیب 30و 18درصد افزایش نشان می‌دهد.

    برچسب ها