عصر خودرو

گزارش هفتگی؛

از بازارهای جهانی فولاد چه خبر؟

عصر بازار- طی هفته گذشته روند قیمت ها در بازارهای سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق عموما کاهشی بود.

از بازارهای جهانی فولاد چه خبر؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایفنا، سنگ آهن هفته ای نزولی را پشت سر گذاشت و از حدود 74 دلار به کمتر از 70 دلار رسید. افت قیمت بازار فولاد چین سنگ آهن را نیز نزولی کرد. آخر هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین برای خلوص 62 درصد 4.7 دلار در یک روز افت داشت و نهایتا به 63.15 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید.

    در این میان تمایل به خرید در چین با توجه به نزدیکی تعطیلات یک هفته ای اکتبر کمتر شده است. فروشنده ها تمایل داشتند قبل از آن که قیمت ارزان تر شود، محموله های خود را بفروشند. در هر حال بازار نزولی بود و کسی تمایل به خرید در بازار نزولی ندارد. فعلا بازار محتاطانه حرکت می کند ابهاماتی در مورد آینده بازار وجود دارد . مشخص نیست سیاست های زیست محیطی دولت چین تا چه میزان تاثیر گذار است و کاهش تولید ها به چه میزان خواهد بود.

    در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد  از حدود 52 دلار به حدود 41 دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود 37 دلار هر تن فوب ثبت شد.

    قراضه

    هفته گذشته بازار قراضه وارداتی ترکیه در رکود بود و قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80  حدود 335 دلار هر تن سی اف آر بود. خریداران ترک معتقدند بازار دچار مازاد عرضه شده ولی عرضه کننده ها هزینه جمع آوری را بالا می دانند و حاضر نیستند قیمت را پایین تر بیاورند.

    جو بازار صادرات قراضه سی آی اس هم با توجه به رکود تقاضا در ترکیه و افت قیمت های اخیر قراضه امریکا منفی بود. قراضه آ3 روسیه 335 دلار هر تن سی اف آر ترکیه بود در حالی که آخرین معاملات در 343 تا 344 دلار هر تن سی اف آر هفته قبل نهایی گردید. در خاور دور نیز تقاضا کم است. قراضه سی آی اس 340 تا 345 دلار هر تن سی اف آر کره جنوبی می باشد.

    قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن 298 تا 303 دلار هر تن فوب است که به دلیل نوسان نرخ ارز نسبت به هفته قبل 8 دلار افت داشته است. کره ای ها موجودی کافی دارند و عجله ای در خرید نشان نداده اند. قراضه سنگین کلاس یک امریکا و قراضه آ3 روسیه در خاور دور تغییر قیمتی نداشته اند و در کره جنوبی معامله ای نیز شنیده نشده است.

    بیلت

    افت قیمت بیلت و میلگرد در چین و کاهش قیمت قراضه بازار بیلت سی آی اس را نیز با جوی منفی روبرو کرد. البته عرضه محدود است و کارخانه ها همچنان به فکر بالا بردن قیمت بودند. شاخص قیمت پلاتس برای بیلت صادراتی سی آی اس 520 دلار هر تن فوب و در ثبات بود. فعالیت بازار بیلت در ترکیه نیز به دلیل رکود بازار مقاطع و افت قیمت قراضه کمتر شده است و انتظار افت قیمت 10 تا 15 دلاری نیز می رود.

    در بازار بیلت چین قیمت بیلت حدود 5 دلار هر تن افت روزانه داشته به 562 دلار هر تن درب انبار رسیده است.

    قیمت بیلت در امارات هفته های اخیر در ثبات بوده بیلت وارداتی  535 تا 545 دلار هر تن سی اف آر بود.

    در ترکیه بیلت سی آی اس 535 تا 550 دلار هر تن سی اف آر است و خریداری ندارد. در خاور دور تقاضای بیلت سی آی اس مطلوب است و قیمت حدود 5 دلار رشد داشته 535 دلار هر تن فوب شده که معادل 550 دلار هر تن سی اف آر می باشد. عر ضه کننده های سی آی اس به آینده بازار بیلت امیدوارند ولی برخی عوامل منفی وجود دارد از جمله روند نزولی بازار قراضه در ترکیه و افت 10 دلاری قیمت بیلت در چین.

    در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت 530 تا 535 دلار هر تن درب کارخانه بدون 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده است و تا 5 دلار تخفیف نیز داده می شود.

    در خاور دور هم بیلت چین حداقل 20 دلار ارزان تر شد و 550 تا 555 دلار هر تن سی اف آر بود.

    مقاطع

    هفته گذشته میلگرد صادراتی چین با افت قیمت در بازارهای فیوچرز و ارزان شدن بیلت افت داشت. پایین آمدن تقاضا در بازار داخلی هم علت دیگر افت بازار صادرات بوده است. قیمت پیشنهادی فعلی در بازار صادرات میلگرد چین 565 تا 575 دلار هر تن فوب است که 11 تا 12 دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است. میلگرد در بورس شانگهای چین  16 دلار آخر هفته افت داشته 558 دلار هر تن شد.

    در جنوب شرق آسیا هم میلگرد وارداتی در 555 تا 575 دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود.

    تولید کنندگان میلگرد ترکیه قیمت های پیشنهادی را ثابت نگه داشته اند و امیدوارند تا یک هفته دیگر نیز به این روند ادامه دهند مگر آنکه قراضه وارداتی افت شدید داشته باشد. اغلب صادرکننده ها میلگرد را در550 تا 560 دلار هر تن فوب پیشنهاد می دادند که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. در جنوب شرق آسیا میلگرد ترکیه اخیرا در 575 دلار هر تن سی اف آر معادل 545 تا 550 دلار هر تن فوب خریداری شده است.

    در بازار داخلی  امریکا میلگرد در 555 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.

    میلگرد صادراتی اروپا با بهبود تقاضای الجزایر رشد داشت و با 5 یورو رشد 485 تا 500 یورو هر تن فوب شنیده شد.

    ورق

    بازار صادرات ورق چین پس از 15 هفته روند صعودی با توجه به افت بازار داخلی و افزایش عرضه دو هفته ای است کمی نزولی شده است. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی 580 تا 600 دلار هر تن فوب است قیمت نسبت  هفته قبل 10 دلار هر تن افت داشته است.

    قیمت ورق گرم در بازار داخلی شمال اروپا 10 تا 20 یورو هر تن بالا رفته 540 تا 560 یورو هر تن درب کارخانه شده است. تقاضا در حد متوسط است و در 530 تا 535 یورو معامله شده است.

    محدودیت عرضه باعث شده بازار ورق سی آی اس رونق داشته باشد البته هنوز برخی از خریدارها به ویژه در اروپا خیلی فعال نیستند.

    ورق گرم روسیه نسبت به اواخر آگوست 20 تا 30 دلار رشد داشته به 605 تا 610 دلار هر تن فوب رسیده است.

    بازار ورق ترکیه جو نسبتا خوبی از نظر قیمت و تقاضا دارد. خریدارها در بازار داخلی و واردات نسبتا فعال هستند و معاملاتی نهایی شده است. البته شاید افزایش قیمت های بیشتر محدود گردد. در بازار داخلی ورق گرم تولید نوامبر از 620 تا 625 دلار به 625 تا 635 دلار هر تن درب کارخانه رسیده است. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز 620 تا 630 دلار هر تن فوب می باشد البته خریدارها حاضر نیستند در بالاتر از 600 دلار هر تن فوب معامله کنند. در بخش واردات نیز روسیه ورق گرم را در 620 دلار هر تن سی اف آر برای تولید اواخر اکتبر به ترکیه فروخته است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو