عصر خودرو

سفیر ایران در برزیل اعلام کرد

افزایش حجم تجارت ایران و برزیل پس از توافق برجام به ۳/۲ میلیارد دلار

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل اعلام کرد : پس از توافق برجام حجم تجارت بین دو کشور ایران و برزیل در سال ۲۰۱۶ به ۳/۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

افزایش حجم تجارت ایران و برزیل پس از توافق برجام به ۳/۲ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ،سید علی سقائیان  در دیدار تعدادی از دانشجویان برزیلی با وی در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا ، به تاریخچه روابط دو کشور اشاره  کرد و گفت: روابط دو کشور به سال 1903 و سفر اسحاق خان مفخم الدوله وزیر مختار ایران در واشنگتن به آمریکای جنوبی و عقد عهدنامه مودت و تجارت با برزیل باز می گردد که با تاسیس سفارت ایران در ریو دو ژانیرو در 1943 رسمیت یافته و این روابط در یک قرن گذشته تداوم داشته و بیش از 50  سند در حوزه های مختلف از سال  1336تاکنون به امضا رسیده است.

    سفیر کشورمان در برزیل ، روابط اقتصادی ایران و برزیل را در چارچوب سیاست های کلان دو دولت بین سالهای 2002 تا 2013 دستخوش تحولات قابل توجه ذکر کرد و افزود : حجم روابط تجاری دو کشور از حدود 400 میلیون دلار در اواخر دهه 90، به بیش از 4/2 میلیارد دلار در سال 2011 رسید که در دولت خانم روسف (2014-2011) با اتخاذ برخی سیاست های انقباضی و اولویت مسائل داخلی برزیل و تاثیر پذیری از تحریم های ظالمانه علیه ایران  به 4/1 میلیارد دلار در 2014 تنزل یافت اما پس از توافق برجام حجم تجارت دو کشور در سال 2016 به 3/2 میلیارد دلار افزایش یافت. که اقلام عمده صادراتی برزیل به ایران شامل غلات حدود 45% ، گوشت گاو و مرغ 23 % ، شکر حدود 10 % ، روغن سویا  حدود 7 % و کنجاله سویا حدود 7 %  و اقلام عمده صادراتی ایران به برزیل شامل میوه جات 37% ، شیشه 23%، پلاستیک و رزین 10% ، فرش 9% سنگ و گچ و سیمان 5% است .

    در ادامه این نشست سفیر کشورمان به پرسش های دانشجویان در خصوص نحوه بازنگری قانون اساسی ایران ، انتخاب رهبری ، شان و جایگاه زنان در ایران ، ازدواج و ... پاسخ داد.

    در جریان این دیدار پرفسور «گومز »  یکی از اساتید همراه این دانشجویان طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی خود و دانشجویانش از حضور در سفارت ایران و گفت‌وگوی صمیمی با سفیر ایران در برزیل ، گفت : ایران کشور قدرتمندی است  که در عرصه جهانی حضور فعال داشته و شریک اقتصادی قوی برزیل است .

    یکی از دانشجویان برزیلی نیز ضمن اشاره به پخش مستند «ایران» از شبکه «گلوبو تی وی » در هفته های اخیر و تاریخ کهن و زیبائی های طبیعی فراوان ایران گفت : من و دوستانم علاقه‌مند هستیم به ایران سفر کنیم تا این زیبائی ها را از نزدیک مشاهده کنیم .

    برچسب ها