عصر خودرو

آغاز به کار نشست نظارت بر توافق اوپک در وین

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله نشست نظارت بر توافق اوپک دیروز در وین، رسیدن تولید نفت نیجریه کمتر از میزان تعهد شده در توافق اوپک، تاکید وزیر انرژی روسیه بر همکاری بلندمدت اوپک و غیراوپک و گام روسیه برای تبدیل به بزرگ ترین تامین کننده نفت بوده است.

آغاز به کار نشست نظارت بر توافق اوپک در وین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،دو منبع عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کردند که نشست مشترک نظارتی وزیران (جی ام ام سی) شامل وزیران عضو و غیرعضو این سازمان دیروز (جمعه) 31 شهریور ماه) در وین آغاز به کار کرد.
    بر اساس اعلام این دو منبع اوپکی، بعید است در این نشست، تصمیم خاصی درباره تمدید توافق کاهش تولید که مارس 2018 میلادی انقضا می شود، اتخاذ شود.
    این نشست که قرار بود همان دیروز پایان یابد، ادامه دارد و قرار است در این گردهمایی میزان صادرات نفت هر یک از کشورهای عضو توافق و میزان پایبندی آنها به این برنامه بررسی می شود.

    **وزیر نفت ونزوئلا: اوپک و غیراوپک تمدید توافق کاهش تولید را بررسی می کنند
    به گزارش رویترز، «اولوخیو دلپینو» وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد: کشورهای عضو و عضو کشورهای سازمان اوپک در حال ارزیابی همه گزینه ها از جمله تمدید توافق کنونی کاهش تولید هستند که مازاد عرضه نفت را کاهش می دهد.
    به گفته دلپینو، بازار نفت به سرعت و بسیار قوی در حال احیاست.

    **تولید نفت نیجریه کمتر از میزان تعهد شده در توافق اوپک خواهد بود
    به گزارش رویترز، «امانوئل ایبه کاچیکوو»، وزیرنفت نیجریه گفت: تولید روزانه نفت این کشور کمتر از یک میلیون و 800 هزار بشکه، یعنی حدود یک میلیون و 690 هزار بشکه در روز است.
    نیجریه که ابتدا به علت شورش ها در منطقه نفت خیز دلتای نیجر از اجرای توافق کاهش تولید معاف شده بود، با بهبود تولید، بنا به صلاحدید وزیران اوپک، در ماه ژوئیه سقف تولید یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز برای این کشور تعیین شد.
    کاچیکوو علت افزایش نیافتن تولید نفت این کشور را مشکلات زیرساختی و تاسیساتی و نه ناآرامی و شورش اعلام کرد.

    **روسیه: اوپک و غیراوپک باید همکاری بلندمدت باهم داشته باشند
    به گزارش رویترز، «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که کشورهای عضو و غیر عضو سازمان اوپک، باید همکاری و تعامل خود را ادامه دهند و از ابتدای آوریل 2018 میلادی روی یک راهبرد کار کنند.
    وی ابراز امیداواری کرد که با توجه به اینکه بنیادهای بازار نفت در حال بازگشت به وضع عادی است، سطح ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی نیز در ماه اوت به سه میلیارد بشکه کاهش یابد و سطح ذخایر روی دریا نیز از ماه ژوئن روند نزولی داشته است.

    **تصمیم درباره تمدید توافق اوپک پیش از آغاز سال آینده میلادی ممکن نیست
    به گزارش رویترز، «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه، گفت: کشورهای عضو و غیرعضو سازمان اوپک، تا ماه ژانویه 2018 میلادی درباره تمدید توافق کاهش تولید تصمیمی نخواهند گرفت.
    نواک افزود: ژانویه زودترین زمانی است که می توانیم درباره وضع بازار رایزنی کنیم.

    **پیش بینی رسیدن صادرات میعانات گازی ایران به کمترین میزان در 5 ماه اخیر
    رویترز به نقل از یک منبع آگاه، از برنامه بارگیری نفتکش های ایرانی خبر داد.
    بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام بسیار سبک ایران معروف به میعانات گازی، قرار است ماه اکتبر به کمترین میزان در پنج ماه اخیر برسد.
    این منبع آگاه علت این کاهش را فروش میعانات گازی ایران به بزرگ ترین مشتریش یعنی کره جنوبی، در مقطع یادشده به نصف کاهش خواهد یافت.
    اما شرکت ملی نفت ایران پیش تر به مشتریان آسیایی خود اعلام کرده است که فروش میعانات گازی این کشور ممکن است در ماه اکتبر به علت فعالیت نگهداری و تعمیر در میدان گازی پارس جنوبی کاهش یابد.
    ایران قصد دارد حدود 295 هزار بشکه در روز میعانات گازی برای صادرات در ماه اکتبر بارگیری کند که این میزان 31 درصد کمتر از 429 هزار بشکه ای است که پیش بینی شده بود.

    **روسیه بزرگترین تامین کننده نفت چین می شود
    به گزارش رویترز، پالایشگاه های نفت چین قرار است به موجب یک قرارداد دولتی که در سال 2013 به امضا رسید، از ماه ژانویه 2018 میلادی نفت بیشتری از روسیه از مسیر خط لوله توسعه یافته «ایست سیبریا پسیفیک اوشن (اسپو)» دریافت کنند.
    این حرکت، روسیه را در رقابت با عربستان به بزرگ ترین تامین کننده نفت چین تبدیل می کند.
    این افزایش عرضه در حالی است که روسیه و برخی کشورهای دیگر در قالب توافق کاهش تولید اوپک تعهد کرده اند که از عرضه جهانی نفت بکاهند.
    روسنفت به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت روسیه اعلام کرده است که قصد دارد در سال 2018 میلادی 30 میلیون تن نفت معادل 600 هزار بشکه در روز نفت خام از دومین خط لوله اسپو به پتروچاینا صادر کند که 50 درصد بیشتر از سال جاری میلادی است.

    **تصمیم چین برای تحریم صدور فرآورده های نفتی به کره شمالی تحت تأثیر آمریکا
    به گزارش رویترز، چین اعلام کرد که به منظور همسویی با تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، فروش برخی انواع فرآورده های نفتی را به کره شمالی محدود خواهد کرد.
    وزارت تجارت چین در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور از روز نخست اکتبر فروش فرآورده های نفتی را به کره شمالی محدود و صادرات میعانات گازی و گاز طبیعی را به طور فوری تحریم خواهد کرد.

    برچسب ها