عصر خودرو

در توافقنامه ایران با انگلستان امضا شد

ساخت ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان در ایران

عصر بازار- قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل از امضای توافقنامه ساخت نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی با یک شرکت خصوصی انگلیسی خبر داد و گفت: در سراسر دنیا تعداد نیروگاه‌های خورشیدی با این ظرفیت بسیار کم است، به طوری که طبق آمار می‌توان گفت ساخت این نیروگاه ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان می‌شود.

ساخت ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا ، علیرضا دائمی  با بیان اینکه تفاهم‌نامه اولیه این موافقت‌نامه در تاریخ 24 تیرماه 1395 با سفر وزیر نیروی وقت به انگلستان به امضا رسید، اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد با شرکت انگلیسی (کورکف) این تفاهمنامه منجر به امضای توافقنامه در مردادماه امسال شد.

    وی با اشاره به برنامه ششم توسعه تاکید کرد: باید طی پنج سال 5000 مگاوات نیروی تجدیدپذیر به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه شود که تا پایان سال اول می‌بایست 800 تا 1000 مگاوات از ظرفیت نیروگاه تجدیدپذیر را داشته باشیم.

    دائمی ادامه داد: شرکت ساتبا مسئولیت این کار را برعهده گرفته و وزارت نیرو نیز پذیرای سرمایه‌گذاری خارجی شده است؛ به طوری که برق تولیدی توسط وزارت نیرو خریداری و توسط وزارت اقتصاد تضمین می‌شود.

    قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل درخصوص توافقنامه ساخت نیروگاه 600 مگاواتی خورشیدی توسط شرکت انگلیسی گفت: یکی از اهدافی که در این طرح در نظر گرفته شده انتقال دانش فنی است، چراکه این نیروگاه جزو چند نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان خواهد بود که در نوع خود از نظر تکنولوژی و میزان نصب شده در جهان کم‌نظیر است.

    وی تصریح کرد: این تفاهمنامه به صورت BOT بوده و براساس آن قرار است ایران در 10 سال اول برق تولیدی این نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری کرده و طی 10 سال دوم نیز قیمت برق براساس نرخ بازار بورس انرژی تعیین شود.

    دائمی ادامه داد: در این توافقنامه تاکید شده که انگلستان ظرف سه سال آتی این نیروگاه را به بهره‌برداری برساند که در صورت ساخت این نیروگاه بخش زیادی از تعهدات کشور در برنامه ششم توسعه مبنی بر ساخت سالانه 1000 مگاوات نیروگاه‌های انرژی نو انجام می‌شود.

    قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل هزینه احداث کامل این نیروگاه را 600 میلیون یورو دانست و افزود: قرار است که این پروژه به صورت مرحله‌ای انجام شود.

    به گزارش ایسنا، آیین رونمایی از تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه 600 مگاواتی خورشیدی امروز با حضور حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران و الکس چی شولم، وزیر تجارت انرژی و راهبردی صنعتی انگلیس در لندن برگزار شد.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو