عصر خودرو

اونس افت فنی و بنیادی را تجربه می‌کند

فشار مضاعف بر فلز زرد

عصر بازار- ریسک‌پذیری هفته گذشته بازارهای جهانی، در نخستین ساعات هفته جدید نیز ادامه پیدا کرد.

فشار مضاعف بر فلز زرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود ادامه تنش‌های کره‌ای، معامله‌گران هفته گذشته دست از ریسک‌گریزی برداشتند تا بازارهای سهام جهش کنند، دلار با کاهش تقاضای ارزهای پناهگاه رشد را تجربه کرد و فلز زرد به شدت ضعیف شد. همین وضعیت کم و بیش صبح دوشنبه نیز در جریان بود. روز گذشته، بورس‌های آسیایی به اوج 10 ساله تازه‌ای رفتند و این روند رشد بورس‌های اروپا را هم متاثر کرد. اونس طلا نیز در ابتدای روز ضعف بیشتری را به خود دید. با این همه، شاخص دلار در انتظار پایان نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا، نوسان‌های اندکی داشت. این نشست امروز آغاز می‌شود و فردا با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد.

     

    بازارهای سهام آسیا که هفته گذشته قله یک دهه‌ای را تجربه کرده بودند، دوشنبه به اوج 10ساله تازه‌ای رسیدند. علاوه‌بر نرسیدن اخبار تازه از شبه جزیره کره، بیشتر شدن احتمال تعویق تشدید انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز یار بورس‌ها بود. شاخص ام اس سی‌ای آسیا-پاسیفیک به‌جز ژاپن دوشنبه 9/ 0 درصد دیگر رشد کرد و به سطح اواخر سال 2007 بازگشت. شاخص سهام استرالیا 5/ 0درصد رشد کرد و بازار نیکی ژاپن تعطیل بود. بعد از بورس‌های آسیا نوبت به رشد همتایان اروپایی رسید و شاخص‌های آتی آمریکا نیز بالاتر رفتند. همسو با ریسک‌پذیری معامله‌گران بورس، تقاضای سرمایه‌های امن از جمله طلا کاهش یافت. اونس طلا که هفته گذشته با حدود 2درصد افت به زیر مرز 1320 دلار رفته و روی بهای 1319 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه بیش از پیش افت کرد. کاهش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و خروج سرمایه به سوی بازارهای سهام باعث افت ارزش فلز زرد شد گرچه در قیمت‌های پایین‌تر، دسته‌ای از معامله‌گران بازارهای فلزهای گرانبها دست به خرید می‌زدند. بهایی که تا ساعت 8 عصر دوشنبه به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، 1307 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد. اگر رشد بهای نفت خام نبود، شاید اونس صبح دوشنبه افت بیشتری را تجربه می‌کرد. دوشنبه ارزش دلار مقابل ین تا اوج دو ماهه بالا رفت اما شاخص دلار در حالت انتظاری ماند. همزمان، تقویت پوند ادامه یافت. احتمال افزایش نرخ‌های بهره در بریتانیا افزایش یافته است.

    تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی مثل نفت در روزهای آینده تحت‌تاثیر نشست مهم فدرال رزرو آمریکا و آمارهای اقتصادی منطقه یورو قرار خواهد داشت. تازه‌ترین تحلیل کیتکو هم نشان می‌دهد قیمت جهانی طلا تا پایان سپتامبر تحت‌تاثیر انتخابات سراسری آلمان و نشست فدرال رزرو آمریکا قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، در حالی که وضعیت بازار اشتغال آمریکا طی ماه‌های اخیر بهبود یافته و نرخ بیکاری نیز با کاهش روبه‌رو شده است، ولی کاهش نرخ تورم و عدم دستیابی فدرال رزرو به هدف تعیین شده 2 درصدی تورم تاثیر زیادی بر کاهش گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده داشته است. البته هنوز نظرسنجی موسسه «سی ام ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر بیش از 50 درصد است و بعید به‌نظر می‌رسد که نرخ بهره در نشست سپتامبر با افزایش روبه‌رو شود؛ بنابراین عدم‌افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در نشست هفته آینده می‌تواند عامل مثبتی برای قیمت طلا و عامل منفی برای ارزش دلار باشد.

    از سوی دیگر کاتالیزور بعدی برای قیمت طلا در روزهای آینده برگزاری انتخابات سراسری 24 سپتامبر در آلمان است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در انتخابات به پیروزی خواهد رسید و وی برای چهارمین بار زمام قدرت را در دست خواهد گرفت. برخی تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا برای ادامه روند صعودی طی روزهای آینده باید سطح مقاومتی 1350 دلاری را بشکند. در غیر این صورت این احتمال هست که قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش بیشتری همراه شود. این در حالی است که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند بازار جهانی طلا گرفتار اختلاف شده است.

    برچسب ها